Barseltid, besøk og forventninger

Eplejuice

Andre møte med forumet
Har dere noen tanker omkring besøk i barseltiden, evt. på sykehuset? Jeg vet jo ikke hvordan denne tiden blir for oss, men jeg er litt redd for at folk skal «renne ned dørene» hos oss i tiden etter hjemkomst :smiley-ashamed008 Både av hensyn til at barsel om hjemkomst kan være slitsomt, men også smitte (Korona, RS, influensa osv.), er jeg litt bekymret for mye mas og press fra familie og venner. Tenkte å ta det opp med jordmor på neste time, da skal mannen være med, for vi har litt ulike forventninger og utgangspunkt her.

Lager dere avtaler med partner om hvordan dette skal håndteres? Lager dere avtaler med venner og familie på forhånd? Og tenker dere at spesielle regler bør innføres for barselbesøk (typ håndsprit, ikke kysse baby, kun besøk en time av gangen)?

Billmrk. Bekymret førstegangshønemor :smiley-ashamed008:Heartred

Har dere noen tanker omkring besøk i barseltiden, evt. på sykehuset? Jeg vet jo ikke hvordan denne tiden blir for oss, men jeg er litt redd for at folk skal «renne ned dørene» hos oss i tiden etter hjemkomst :smiley-ashamed008 Både av hensyn til at barsel om hjemkomst kan være slitsomt, men også smitte (Korona, RS, influensa osv.), er jeg litt bekymret for mye mas og press fra familie og venner. Tenkte å ta det opp med jordmor på neste time, da skal mannen være med, for vi har litt ulike forventninger og utgangspunkt her.

Lager dere avtaler med partner om hvordan dette skal håndteres? Lager dere avtaler med venner og familie på forhånd? Og tenker dere at spesielle regler bør innføres for barselbesøk (typ håndsprit, ikke kysse baby, kun besøk en time av gangen)?

Billmrk. Bekymret førstegangshønemor :smiley-ashamed008:Heartred
Når jeg fikk første i 2018 var det jo ingen pandemi, og vi tok ærlig talt veldig lett på sykdom og var ikke spesielt bekymret mtp hygiene osv, vi var nok de mest avslappa nybakte foreldrene sådan :hilarious: Men jeg var veldig godt opplest på fødsel og barseltid, og jeg var veldig forberedt på det verste. Jeg gjorde det klart for samboer at det var jeg som skulle føde, og at det derfor var jeg som styrte showet. Samboer var helt med, spesielt etter fødsel så forsto han at det virkelig var "mitt show" etter å ha vært vitne til det :rolleyes: Jeg hadde mye smerter i tiden etter fødsel, og orket lite besøk. Vi bor i typ 1km radius til både mamma, lillesøster, svigersøster og svigerforeldre mine, så vi gjorde det klart at det ikke var noe komme og gå-hus og at vi ville prioritere oss tre før alle andre. Kan ikke huske at det var noe særlig mas om besøk heller. Øvrig familie er ikke sånn som kommer på besøk i hytt og pine, så vi var lite "plaget" :-) Nå fikk vi jo i midten av november sist da, så julen sto jo nært og det var halvveis avtalt at om alt sto bra til skulle vi feire hos svigers, med overnatting fra julaften til 1. juledag. Det ble jo en del naturlige søndagsmiddager i desember hos mamma eller svigers, samt en stor første søndag i advent-middag med hele samboers side av familien (alt av tanter, onkler, søskenbarn og deres barn inkl) typ to-tre uker etter fødsel :rolleyes: Jeg og samboer ble enig om at hvis jeg uttrykte ønske om å dra, skulle vi dra on the spot. Ikke bruke 20 minutter på å fullføre en kaffekopp eller rekke å si personlig hadet til alle og enhver. Det gikk supert. Babyen sov stort sett hele tiden, og vi dro rett etter desserten (eller før, jeg husker ikke, jeg hadde så mye vondt enda da så vi dro når paracetten sluttet å funke og jeg trengte refill :hilarious:

Julen gikk greit for seg, men jeg følte en sterk eiesyke over babyen og mislikte at andre enn samboer holdt henne lengre enn "pittelitt", speilet hvis hun begynte å gråte og de prøvde å trøste. Da ville jeg nærmest rive henne ut av hendene deres og løpe til et annet rom for å få være i fred :woot: Skjemmes ikke, syns ikke det var så spesielt etter å ha vært den som har det hele ansvaret for babyen i over 9 mnd.

Kjører samme regla denne gang, men selvsagt strengere på hygiene og smittevern. Jeg kan ikke regne med annet enn at folk forstår, og hvis ikke så er jeg heldigvis cocky nok til å tenke at det er deres problem, jeg tenker på meg og mine først og fremst :-) Sykehuset er blitt gult nå, så her får nok ingen andre enn samboer og i beste fall storesøster besøke, så det slipper vi å tenke på. Syns det var kleint med sykehusbesøk sist uansett, følte meg på utstilling :troll:

Mitt beste tips er i hvertfall å prioriter deg selv, babyen og resten av deres familie, og så kan øvrige besteforeldre, tanter og onkler mm komme i andre rekke. En fødsel er en traumatisk opplevelse for kroppen uansett hvordan det foregikk, og du er barsel kvinne i mange uker. Drit i andres forventninger, og prioriter å ta vare på deg, din fysiske helse og ikke minst din psykiske helse.

Når jeg fikk første i 2018 var det jo ingen pandemi, og vi tok ærlig talt veldig lett på sykdom og var ikke spesielt bekymret mtp hygiene osv, vi var nok de mest avslappa nybakte foreldrene sådan :hilarious: Men jeg var veldig godt opplest på fødsel og barseltid, og jeg var veldig forberedt på det verste. Jeg gjorde det klart for samboer at det var jeg som skulle føde, og at det derfor var jeg som styrte showet. Samboer var helt med, spesielt etter fødsel så forsto han at det virkelig var "mitt show" etter å ha vært vitne til det :rolleyes: Jeg hadde mye smerter i tiden etter fødsel, og orket lite besøk. Vi bor i typ 1km radius til både mamma, lillesøster, svigersøster og svigerforeldre mine, så vi gjorde det klart at det ikke var noe komme og gå-hus og at vi ville prioritere oss tre før alle andre. Kan ikke huske at det var noe særlig mas om besøk heller. Øvrig familie er ikke sånn som kommer på besøk i hytt og pine, så vi var lite "plaget" :) Nå fikk vi jo i midten av november sist da, så julen sto jo nært og det var halvveis avtalt at om alt sto bra til skulle vi feire hos svigers, med overnatting fra julaften til 1. juledag. Det ble jo en del naturlige søndagsmiddager i desember hos mamma eller svigers, samt en stor første søndag i advent-middag med hele samboers side av familien (alt av tanter, onkler, søskenbarn og deres barn inkl) typ to-tre uker etter fødsel :rolleyes: Jeg og samboer ble enig om at hvis jeg uttrykte ønske om å dra, skulle vi dra on the spot. Ikke bruke 20 minutter på å fullføre en kaffekopp eller rekke å si personlig hadet til alle og enhver. Det gikk supert. Babyen sov stort sett hele tiden, og vi dro rett etter desserten (eller før, jeg husker ikke, jeg hadde så mye vondt enda da så vi dro når paracetten sluttet å funke og jeg trengte refill :hilarious:

Julen gikk greit for seg, men jeg følte en sterk eiesyke over babyen og mislikte at andre enn samboer holdt henne lengre enn "pittelitt", speilet hvis hun begynte å gråte og de prøvde å trøste. Da ville jeg nærmest rive henne ut av hendene deres og løpe til et annet rom for å få være i fred :woot: Skjemmes ikke, syns ikke det var så spesielt etter å ha vært den som har det hele ansvaret for babyen i over 9 mnd.

Kjører samme regla denne gang, men selvsagt strengere på hygiene og smittevern. Jeg kan ikke regne med annet enn at folk forstår, og hvis ikke så er jeg heldigvis cocky nok til å tenke at det er deres problem, jeg tenker på meg og mine først og fremst :) Sykehuset er blitt gult nå, så her får nok ingen andre enn samboer og i beste fall storesøster besøke, så det slipper vi å tenke på. Syns det var kleint med sykehusbesøk sist uansett, følte meg på utstilling :troll:

Mitt beste tips er i hvertfall å prioriter deg selv, babyen og resten av deres familie, og så kan øvrige besteforeldre, tanter og onkler mm komme i andre rekke. En fødsel er en traumatisk opplevelse for kroppen uansett hvordan det foregikk, og du er barsel kvinne i mange uker. Drit i andres forventninger, og prioriter å ta vare på deg, din fysiske helse og ikke minst din psykiske helse.
Er så kjekt å høre fra andre med erfaringer fra før Korona også - tusen takk for mange gode tips! :happy: Må nok finne frem pondusen min og stå på mitt! Kan jo hende at jeg reagerer helt motsatt av det jeg frykter og gjerne vil ha masse besøk også. Uansett er det viktig at samboer backer meg på at vi tar det som det kommer og at jeg får ha siste ordet.

Vi er vant med å ha ganske mye besøk generelt, begge familier bor ganske så nært og dette er første barnebarnet på begge sider. I tillegg har vi mye annen øvrig familie og venner i nærheten også. I verste fall så henger jeg opp en lapp på døra om folk begynner å bare dukke opp:woot:

Håper faktisk at det ikke blir innafor med besøk på sykehuset, men at kun far/partner kan være med. Jeg har nemlig sett litt for meg at jeg ville følt meg litt på utstilling som du sier:rolleyes:

Jeg har så fin familie som av seg selv velger å respektere den nybakte familien, og hos oss er det ikke tradisjon med besøk på sykehuset av andre enn far/evt søsken. Vi som nybakte foreldre gir beskjed når vi føler for å ta imot besøkende. Så jeg er ikke bekymret for at de skal renne ned dørene våre i starten. Jeg er helt ærlig mer 'bekymret' for hvordan det blir med ungene og vennebesøk. Jeg har veldig sosiale barn, og den bittelille leiligheten vår har en tendens til å være oppholdssted for ungene i nabolaget.

Jeg har alltid opplevd at folk har vært veldig forsiktig med å invitere seg selv etter fødsel, men mulig det er våre omgangskretser som er sånn :p alle som har født vet jo hvordan det er. Kanskje det går an å flette det diskret inn i en fødselsannonsering når baby er her, ala, vi gleder oss til å nyte tida sammen som familie og å om en stund kunne vise frem til venner og familie :angelic:

Veldig gøy å lese andres erfaringer og tanker rundt barseltiden:happy:. Selv er jeg en ekstremt sosial person og nesten avhengig av å ha folk rundt meg hele tiden. Er førstegangs og derfor null erfaring på barseltiden men hadde sett for meg mye besøk:hilarious:. Bør kanskje legge fra meg den tanken. «Heldigvis» bor hele min slekt nesten 3 timer unna og av den grunn kommer de ikke til å renne ned dørene, men hadde jo håpt at noen tok seg tid til et kaffebesøk:happy:

Vi fikk en gutt I mars 2018. Syntes det var super slitsomt med mas om besøk HELE tiden! I tillegg var det noen som hadde med seg noe forkjølelsesvirus som gjorde at vi hadde første runde med legevakt og barneavdeling når han var 6 uker gammel! Denne gangen har vi jo en 3 åring, men vi er enige om at vi kommer til å være strengere denne gangen! Gjøre det som føles riktig for oss og ikke bare "please" alle som ønsker å komme å se babyen! Her blir det håndvask når de kommer, i tillegg til at dersom ikke smitten i samfunnet er blitt betraktelig bedre kommer jeg til å kreve munnbind! Folk kan bli så sure de vil, men de må enten følge våre regler eller la vær å komme på besøk! Det er vårt barn, og vi som sitter igjen med svarteper om lillegutt skulle bli syk!

Vi har hatt besøk på sykehuset og så hjemme :) har hatt greie fødsler og selv om jeg har vært sliten så har egt følt det helt greit med besøk. Blir nok det samme denne gangen, men vil nok være streng mtp sykdom. Jeg slipper ikke inn en sørpeforkjøla person til tross for negativ test..

Jeg syns det er litt deilig å kunne la andre holde baby og styre og holde på.. Husker sønnen min stortrivdes på samboeren til svigermor :hilarious:

Tenker at du må være tydelig på hva du ønsker. Gi beskjed når det passer for dere med besøk. Selvfølgelig vil alle hilse på junior, men det er din baby og din barseltid så da er det du som bestemmer. Alle andre rundt må bare respektere dette. Og spesielt nå i disse tider med veldig mye sykdom.

jeg sa klart i fra til alle. Jeg sa i fra når noen fikk besøke oss. Det resulterte i et besøk av onkel på sykehuset og ca 10 dager etter fødselen var jeg klar for at andre skulle få komme på besøk. Ikke alle på en gang selvsagt og besøket varte kort.
Det jeg gjorde var å sende en tekstmelding ca 7-9 timer etter fødselen. Da skrev jeg noe sånt; «Hei, nå har Hans kommet til verden med sine 4000g og 48 cm. Alt har gått bra med babyen og meg. Gleder meg til at dere skal få hilse på han. Nå skal jeg nyte den første tiden med Hans, når vi er klare skal dere/du få komme på besøk».

det trenger ikke å være så vanskelig enn å bare si i fra og være tydelig:happy:

jeg skal føde igjen nå i januar og jeg bestemmer når, hvor og hvem som skal få komme å hilse på de neste dagene etter fødselen. Jeg ønsker ikke masse folk og styr. Det å få et barn er ekstremt overveldende så man har nok med å tenke på babyen, partner og evt andre søsken til babyen.;)

Last edited:
Hva tenker dere om familie som må reise med fly for å komme på besøk da? Her gjelder det størsteparten av nærmeste familie, besteforeldre, tanter og onkler...
Har sagt at de må bo på hotell (for å skape litt naturlig pause i besøket, og vi har egentlig ikke den plassen som enkelte av dem krever).

De har begynt å spørre når de kan komme mtp bestilling av flybillett, og jeg aner ikke! Hvordan ville dere ha svart? Når tenker dere det er ok med besøk, også mtp diverse smitte i samfunnet? Alle kommer fra samme by, som nå har ganske høyt smittetrykk. Det er også mye smitte her vi bor.

Her er det bare få uker til termin, kan fort hende det blir fødsel i jula!

Hva tenker dere om familie som må reise med fly for å komme på besøk da? Her gjelder det størsteparten av nærmeste familie, besteforeldre, tanter og onkler...
Har sagt at de må bo på hotell (for å skape litt naturlig pause i besøket, og vi har egentlig ikke den plassen som enkelte av dem krever).

De har begynt å spørre når de kan komme mtp bestilling av flybillett, og jeg aner ikke! Hvordan ville dere ha svart? Når tenker dere det er ok med besøk, også mtp diverse smitte i samfunnet? Alle kommer fra samme by, som nå har ganske høyt smittetrykk. Det er også mye smitte her vi bor.

Her er det bare få uker til termin, kan fort hende det blir fødsel i jula!

Personlig hadde jeg sagt at vi må vente med besøk til over nyttår! Med mindre det er plan om å feire jul sammen! Vi fikk beskjed fra jordmor I dag om å isolere oss mest mulig fordi det er mye smitte her vi bor. Jeg skjønner at folk vil komme på besøk, men vi er i en situasjon nå som gjør at man må vente med å planlegge ting! Vi må holde oss friske, spesielt når vi er høygravid og skal føde. Jeg tenker at hvis folk blir sure så er det dems problem!

Evt kan man si at for eksempel så kan besteforeldre komme, men at tanter og onkler må vente. Slik begrenser man hvertfall antall mennesker! Vi har for eksempel 11 tanter og onkler til gutta! De konmer til å få komme på besøk etterhvert, men vi kommer nok til å tillate besteforeldre først. Nå har både min stefar og min svigermor fått kreft, så de er jo ganske isolert i utgangspunktet! Men tenker du må gjøre det som føles riktig for deg og din familie! Med korono og ny smittebølge mener jeg personlig det er mer enn god nok grunn til å si at nå vil vi vente!

Jeg har pleid å si rett ut at vi sier ifra når vi er klare for besøk :) Har aldri vært noe problem heldigvis..

Jeg tror ikke det er lov med besøk på sykehuset? Jeg kommer ikke til å ta med babyen ned i kantina heller..
Besøk blir hjemme og gjerne mye fra nærmeste familie så de kan underholde storesøsken :-)
Alle må være friske hvis de skal komme.

Opplevde med første at folk var veldig ivrig med å besøke osv, men jo flere kids som har kommet så har de gitt oss mer rom :-p

det som går er når dere sender ut meld med bilde og st babyen er født også informere om hva dere tenker angående besøk.. Selvom folk vil veldig gjerne besøke og hilse på, så bør det være respekt for at det er deres barn, dere som bestemmer og det er veldig spesielle tider!
Hadde tenkt besteforeldre har høyest prioritet. Se litt an hvordan de lever sine liv også, kanskje de bør begrense sine kontakter osv før de begynner å besøke,

Vil aller helst ha baby for oss selv et par uker(altså meg,mannen og de to storesøsknene:hilarious: )men min mamma syns det var slemt og ho seie ho kjem uansett...er streng på at alle må være friske, ingen snørrete tantebarn osv og vasking av hender. Sambo sin familie er litt mer avslappet og vi har ikkje sååå tett kontakt..så tviler på at de presser seg på hvertfall...

på sykehuset tror jeg ikke det kommer til å være lov å ha så mye besøk.. heldigvis!

hjemme kommer jeg til å være veldig streng den første tiden. om folk ikke har corpna så skal babyen heller ikke bli smittet av forkjølelse eller RSvirus. så her kan de få være så misfornøyde de bare vil.. jeg jobber selv i helsevesenet og har sett alt for mye grusomheter, så jeg tar alle forhåndsregler her! familie og venner skal tidsnok få bli kjent med babyen :happy:

Her blir det myyye FaceTime med familie og venner. Vår baby blir prematur, bare en uke da, men vi velger likevel å skjerme ekstra på grunn av det. Tar ikke sjansen og orker ikke tanken på at baby skal bli syk med en gang. Sykehuset her har stengt for besøk, kun barnefar som slipper inn. Og når vi kommer hjem har vi sagt til familie og venner at vi ikke tar imot besøk pga smitte. Har tilogmed tatt 4-åringen ut av bhg allerede, men det var mest pga pågående covid-utbrudd, blir tidenes lengste juleferie på henne. De vordende besteforeldrene har nærmest laget en egen smittevernsveileder for hvordan julefeiringen skal foregå, og de har valgt å «isolere» seg de to siste ukene før jul, for å kunne være med barnebarnet. Så her blir vi en liten boble med kun oss og besteforeldrene, og det kommer vi til å opprettholde så lenge smittesituasjonen er som den er (covid, RS, influensa, omgangssyken, you name it.)

Vi har nå snakket litt med besteforeldrene på begge sider og de har på eget initiativ valgt å isolere seg nå frem mot jul og fødsel :Heartred Det blir en veldig amputert julefeiring med kun kjernefamilie, typ 5-6 stk, og med god avstand.

Håper smittesituasjonen ikke blir slik at de gjeninnfører tiltak om at partner ikke får være med før under aktiv fødsel og må dra igjen to timer etterpå… Men resten av familien har innsett at det ikke blir noen besøk på sykehuset i alle fall:knegg:

Her blir det myyye FaceTime med familie og venner. Vår baby blir prematur, bare en uke da, men vi velger likevel å skjerme ekstra på grunn av det. Tar ikke sjansen og orker ikke tanken på at baby skal bli syk med en gang. Sykehuset her har stengt for besøk, kun barnefar som slipper inn. Og når vi kommer hjem har vi sagt til familie og venner at vi ikke tar imot besøk pga smitte. Har tilogmed tatt 4-åringen ut av bhg allerede, men det var mest pga pågående covid-utbrudd, blir tidenes lengste juleferie på henne. De vordende besteforeldrene har nærmest laget en egen smittevernsveileder for hvordan julefeiringen skal foregå, og de har valgt å «isolere» seg de to siste ukene før jul, for å kunne være med barnebarnet. Så her blir vi en liten boble med kun oss og besteforeldrene, og det kommer vi til å opprettholde så lenge smittesituasjonen er som den er (covid, RS, influensa, omgangssyken, you name it.)
Vi har nå snakket litt med besteforeldrene på begge sider og de har på eget initiativ valgt å isolere seg nå frem mot jul og fødsel :Heartred Det blir en veldig amputert julefeiring med kun kjernefamilie, typ 5-6 stk, og med god avstand.

Håper smittesituasjonen ikke blir slik at de gjeninnfører tiltak om at partner ikke får være med før under aktiv fødsel og må dra igjen to timer etterpå… Men resten av familien har innsett at det ikke blir noen besøk på sykehuset i alle fall:knegg:

Besteforeldre ass ❤❤

Back
Topp