Nå er det snart 2 døgn siden vi fikk vår lille skatt. Pga fare for komplikasjoner ble han tatt med til intensiven rett etter fødselen. Jeg og mannen min fikk beskjed rett før forløsningen at han trengte hjelp og at vi derfor ikke fikk klippet navlsnoren selv. I det øyeblikket var alt greit, trengte han tilsyn skulle det så klart være i orden for oss. Men disse timene med et barn på nyfødtintensiven har vært veldig tøffe. Å komme dit som mor og se at barnet klarer seg med andres mat, stell, smokkekos og sover fint gikk mer innpå meg enn jeg trodde. Matingen i går gikk i litt stimuli av mine bryster, men mest "sprøytemat" kombinert med en smokk eller lillefinger. På grunn av medisinene er vi avhengig av å vite eksakt dose med mat og at han tisser jevnlig. Jeg følte meg overflødig og fikk helt ærlig en liten knekk i tilknytningen. Jeg har hatt følelsen av at babyen er noe vi låner, at han har det bedre i sine "rutiner" på intensiven. En uerfaren mor kjenner fort på følelsen av usikkerhet og utilstrekkelighet. Vi har hatt han på permisjon hos oss fra i går formiddag og så lenge han får medisinene sine høres det ut som om han endelig få bli. Disse timene uten han og de første med han alene var forferdelig tøffe å takle. Vonde tanker har kommet og tårene har rent hele tiden. Nå håper jeg at den lille familien vår kan fortsette å få litt ro og fred, komme skikkelig i gang med rutiner og morsmelken. Tårene kommer nå oftere av stolthet og omsorg, ikke frustrasjon og oppgitthet. Endelig begynner morsfølelsen å komme snikende, litt på etterskudd. Klem til dere andre som enten sliter med morsfølelse eller barseltårer - dette var en hard opplevelse jeg ikke hadde forberedt meg på.
Sent from my iPhone using BV Forum
Sent from my iPhone using BV Forum