Barseltårer/ dårlig samvittighet

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei!
Lillebror er 2 uker i dag, og ny hverdag begynner å sette seg.
Med storesøster(5år) hadde jeg mye barseltårer, men denne gangen er det helt ekstremt føler jeg. Det har ikke gitt seg enda. Det handler stortsett om storesøster, da tårene kommer.
Hvis hun og pappa krangler/diskuterer som ender i gråt hos hun f.eks så kommer klumpen i halsen og tårene mine presser på. Hver gang hun gråter, kommer klumpen i halsen min. Slik var det ikke før!
Vi har alltid gjort ting sammen alle vi tre, kino, bade, sosialt, turer i skogen ect.
Mannen jobber turnus, så han jobber kvelder noen dager i uka. Så nå må jeg legge hun, samtidig som lillebror må være med. Nå mens mannen er i perm har han stortsett hentet hun i bhg, fordi jeg sitter å ammer. Så hver dag hun kommer hjem sitter jeg opptatt med han.
Jeg gir hun masse oppmerksomhet uavhengig av om jeg ammer eller ikke, passer på å være med hun når lillebror sover osv.
Hun har ikke vist noen tegn til misunnelse enda, vil bare kose med lillebror, sier ifra at han er sulten osv.
Så det hele ligger hos meg, jeg er redd jeg ikke får nok tid med jenta mi, jeg er redd hun skal føle seg tilsidesatt av meg, alt ligger hos meg og mine følelser. Jeg strigråter bare nå mens jeg skriver dette liksom, helt håpløst!
Noen som har opplevd lignende? Vil det gå over snart? Noen som har noen råd til en knekt mamma?
 
Hei!
Lillebror er 2 uker i dag, og ny hverdag begynner å sette seg.
Med storesøster(5år) hadde jeg mye barseltårer, men denne gangen er det helt ekstremt føler jeg. Det har ikke gitt seg enda. Det handler stortsett om storesøster, da tårene kommer.
Hvis hun og pappa krangler/diskuterer som ender i gråt hos hun f.eks så kommer klumpen i halsen og tårene mine presser på. Hver gang hun gråter, kommer klumpen i halsen min. Slik var det ikke før!
Vi har alltid gjort ting sammen alle vi tre, kino, bade, sosialt, turer i skogen ect.
Mannen jobber turnus, så han jobber kvelder noen dager i uka. Så nå må jeg legge hun, samtidig som lillebror må være med. Nå mens mannen er i perm har han stortsett hentet hun i bhg, fordi jeg sitter å ammer. Så hver dag hun kommer hjem sitter jeg opptatt med han.
Jeg gir hun masse oppmerksomhet uavhengig av om jeg ammer eller ikke, passer på å være med hun når lillebror sover osv.
Hun har ikke vist noen tegn til misunnelse enda, vil bare kose med lillebror, sier ifra at han er sulten osv.
Så det hele ligger hos meg, jeg er redd jeg ikke får nok tid med jenta mi, jeg er redd hun skal føle seg tilsidesatt av meg, alt ligger hos meg og mine følelser. Jeg strigråter bare nå mens jeg skriver dette liksom, helt håpløst!
Noen som har opplevd lignende? Vil det gå over snart? Noen som har noen råd til en knekt mamma?
Er som å lese om meg selv. Lillesøster er 11 dager gammel og storesøster tar overgangen fint, men jeg kjenner på et enormt savn etter henne, og lengter etter henne når hun er i barnehagen. På ettermiddagen prøver pappaen å ta babyen så mye som mulig for at jeg skal få gjort ting sammen med bare henne, men jeg får likevel ikke nok tid med henne. Hadde jeg kunne hatt henne inntil meg hele tiden hadde jeg det. Det er sterke følelser i sving og jeg gråter mye over akkurat dette. Så jeg har desverre inne noen gode råd, jeg håper (og tror) dette vil lette med tiden :Heartred
 
Jeg føler det, og har hatt det HELT likt. Mine barseltårer handlet også utelukkende om storesøster. Åh, så store følelser!! Håper det kan være en trøst at nå, når mini akkurat har blitt en måned, så har tårene og den dårlige samvittigheten avtatt mye! Sjeldnere klump i magen og sjeldnere at jeg bryter sammen på vegne av storesøster. Det blir bedre :Heartpink
 
Jeg sliter med at når lille griner av magevondt og ikke finner roen tar den dårlige samvittigheten over og tårene hos meg triller og triller :(
Han er 3 uker i dag og har frem til denne uken vært rolig og sovnet lett uten mye byssing. Han spiser godt og har for lengst passert startvekten sin, men denne uken startet han med mye magevondt og luft. Han griner ofte før han sovner og ser ikke ut til å finne roen. Han jobber også noe med å ta pupp og det virker som han blir fortvilet og sint når denne ikke kommer fort nok.

Pappa tar lille så ofte som mulig for å avlaste meg da tårene er ganske slitsomme, men han klarer høre at lille gråter, mens jeg blir helt slått ut og klarer ikke fungere når dette står på. Han har hatt en uke i arbeid og er jo selv ganske trøtt siden han bidrar om natten og dagtid etter arbeid og hjelper i forbindelse med amming (legge til rette hos meg og hjelper lille få ut luft etter mat).

Hva kan jeg gjøre? Vil dette gå seg til for min del? Jeg vil jo tenke at det vil kome episoder hos lille hvor han gråter.. men jeg kan ikke gråte hver dag :rolleyes:
Og når det gjelder lilles magevondter.. er dette en 3-ukers fase mtp at magen hans tilpasser seg? Eller er det noe jeg burde se etter av mat, allergener?
 
Jenta mi har også hatt slike perioder. Noen ganger har det vært pga økedøgn, mens andre ganger gråter hun bare..
Jeg fikk tips om å endre d-vitamindråpene, da kokkosoljen som er i noen dråper kan gi magevondt. Den fra metode er uten kokkosolje. Du kan også prøve semperdråper som kjøpes reseptfritt på apoteket. Det hjelper tarmfloraen. Fikk tips om å prøve semperdråpene først.
Fikk også tips om å se etter trøske (hvitt belegg i babyen sin munn). Dette kan smitte frem og tilbake mellom bryst og baby sin munn. Kan da være nødvendig med behandling.
Jeg har kjøpt ny d-vitamin og semperdråper, men ikke prøvd noen av dem enda.
 
Jenta mi har også hatt slike perioder. Noen ganger har det vært pga økedøgn, mens andre ganger gråter hun bare..
Jeg fikk tips om å endre d-vitamindråpene, da kokkosoljen som er i noen dråper kan gi magevondt. Den fra metode er uten kokkosolje. Du kan også prøve semperdråper som kjøpes reseptfritt på apoteket. Det hjelper tarmfloraen. Fikk tips om å prøve semperdråpene først.
Fikk også tips om å se etter trøske (hvitt belegg i babyen sin munn). Dette kan smitte frem og tilbake mellom bryst og baby sin munn. Kan da være nødvendig med behandling.
Jeg har kjøpt ny d-vitamin og semperdråper, men ikke prøvd noen av dem enda.
Takk for svar :Heartblue
I natt har vert en hel våken natt med mye gråt og mageverk. Vi starta Google etter svar og ser en sammenheng mellom d vitamin dråper så denne har vi kuttet ut i dag. Har den fra Nycoplus med kokosolje, så da skal vi ut å handle ny i dag:Heartblue
Han spiser godt, har gått fint opp i vekt og har ikke slitt med magevondt før oppstart av dråpene. Spurte også på helsestasjonen før fødsel, før kjøp av dråpene og før oppstart om det kunne påvirke mage mtp. kokosoljen, fikk til svar at det ha den (Nycoplus) de anbefalte spedbarn… ingen trøske som vi klarer å se i munnen, men takk for tips her og. Da skal vi følge litt med fremover.
 
Takk for svar :Heartblue
I natt har vert en hel våken natt med mye gråt og mageverk. Vi starta Google etter svar og ser en sammenheng mellom d vitamin dråper så denne har vi kuttet ut i dag. Har den fra Nycoplus med kokosolje, så da skal vi ut å handle ny i dag:Heartblue
Han spiser godt, har gått fint opp i vekt og har ikke slitt med magevondt før oppstart av dråpene. Spurte også på helsestasjonen før fødsel, før kjøp av dråpene og før oppstart om det kunne påvirke mage mtp. kokosoljen, fikk til svar at det ha den (Nycoplus) de anbefalte spedbarn… ingen trøske som vi klarer å se i munnen, men takk for tips her og. Da skal vi følge litt med fremover.

Vi fikk plutselig et barn som gråt desperat et par timer etter inntak av d-dråper. Byttet til spray, og da ga det seg :)
 
Kan mannen si ifra rett før de kommer hjem? Så kan du ta pause i amming og legge han fra deg i noen minutter akkurat da? Foreldrerådet har en fin podcast/episode om søsken :)
 
Back
Topp