Barselstiden

DrømmenOmBabylykke

Første møte med forumet
Hei :)
Jeg har brukt mye tid på å forberede meg til fødsel ved å lese, kommende kurs og høre på podcaster. Men tenker det kan være både fint og lurt å forberede seg til barselstiden, den føler i hvert fall jeg det ikke snakkes nok om.
Så da lurer jeg på: har dere noen forslag til hvordan man best forbereder seg til barselstiden? Noen gode bøker? Podcaster?

Og skjønner selvfølgelig at det er mye man ikke kan forberede seg til, og at alle opplever både fødsel og barsel forskjellig :Heartpink:Heartpink

Hei :)
Jeg har brukt mye tid på å forberede meg til fødsel ved å lese, kommende kurs og høre på podcaster. Men tenker det kan være både fint og lurt å forberede seg til barselstiden, den føler i hvert fall jeg det ikke snakkes nok om.
Så da lurer jeg på: har dere noen forslag til hvordan man best forbereder seg til barselstiden? Noen gode bøker? Podcaster?

Og skjønner selvfølgelig at det er mye man ikke kan forberede seg til, og at alle opplever både fødsel og barsel forskjellig :Heartpink:Heartpink
Podcaster:
- Babyverden podden
- Unntakstilstand
- Mom life
- Foreldrerådet
- Babyboom
:happy:

Jeg tror du gjør lurt i å forbedre deg litt på barseltiden/barseloppholdet - jeg var helt uforberedt på det som møtte meg (eller ikke møtte meg) i sist barsel. Uansett hvilke gode råd og tips du får, er det bare en ting jeg vil si før du kommer på barsel: Ta plass, krev plassen din, spør om hjelp til alle døgnets tider. Ikke vær flink-pike, som ikke skal plage noen. Jeg var en stille mus, som rett og slett ble glemt. Jeg er stødigere i min rolle som mamma nå, men ser tilbake på barseloppholdet med klump i halsen.

Ps.: Jeg vil også tipse om Barselopprøret på insta+nettside, der står det en del historier (trigger warning her altså), men er også mye læring i hva du kan kreve og hva du har rett på under barseloppholdet. Jeg mener ikke å skremme deg, men tenker det er lurt at du forbereder deg litt ja :Heartred

Det høres veldig lurt ut! :Heartred

Enig med Mrs. T: Barsel var ganske tøft og det var lite oppfølging. Både du og partner bør være forberedte på å «mase» mye på jordmødrene.

Podcasten Mammahjertet er fin for den følelsesmessige biten, synes jeg.

Har kommunen din et ammekurs? Hør med jordmor om det finnes eller om det er noe annet hun anbefaler. Eventuelt kan du lese litt på hjemmesidene til ammehjelpen under «ammestart».

En del kommuner har parkurs for førstegangsforeldre, jeg syntes det var veldig fint.

I tillegg er det lurt å avklare med partner hvordan man vil ha det med besøk og hva dere gjør om besøket er slitsomt (f.eks. at du gir partner et tegn). Jeg synes den som ikke har født skal være ansvarlig for å be folk om å gå hjem om de blir for lenge :hilarious:

Du kan også skrive i fødebrevet ditt hva du ønsker for barsel.

Tusen takk for utrolig mange gode tips! :Heartpink
Er godt i gang med podcastene som ble foreslått, er påmeldt ammekurs gjennom jordmor, er godt i gang med fødebrev og tilfører de gode rådene dere kom med. Definerer meg som en flink-pike som ikke vil være til bry, men skal jobbe med meg selv slik at jeg tar min plass og faktisk spør om råd og hjelp på alt (og litt til) på barsel.

Kjempelurt å avklare med min kjære hvordan vi gjør det med besøk også. Tenker også vi kan snakke med både familie og venner i forhold til hvordan vi vil gjøre det med besøk. På forhånd avklare lengde, når vi er klare og eventuelt om besøket kan ta med lunsj/middag.

Igjen, tusen takk for tips. Setter så pris på det! :Heartpink:Heartpink

Back
Topp