barselspenger

Vetlemamma

Forelsket i forumet
Noen som vet hvordan barselpengene blir regnet ut i dette tilfellet: Jeg slutter i fast stilling 12. februar, og skal i barselpermisjon 7. april. Blir det regnet ut fra det siste året jeg var i jobb, eller? Nå er jeg blitt sykemeldt også frem til fødselen, og da blir jeg vel å gå over på sykepenger? Alt er litt kaos her når det gjelder økonomien for tiden. Planen var jo at jeg skulle jobbe mye ekstra nå før fødselen så jeg hadde en ok økonomi i permisjonen.....

Vet ikke sikkert men min erfaring er:
Jeg har en 50% stilling og har jobbet ekstra når det har vært behov, hadde planer om å jobbe mye i sommer, men kvalmen satte en grundig stopper for det!! Var 100% sykmeldt 2 mnd i sommer og etter det har jeg vært 50% sykmeldt.
Da jeg søkte om fødselspenger regnet jeg med at de kunne regne ut gjennomsnittet av de 3 siste årene, men de kunne de tydeligvis ikke (hadde jeg hatt arb.ledighetstrygd i tillegg så kunne de ha gjort det) Skikkelig irriterende for de 2 forrige årene har jeg tjent dobbelt så mye som i år.
Hun på tr.kont sa at de gikk ut i fra sykepengegrunnlaget i mitt tilfelle så det blir egentlig et kjipt år for min del..
Håper det ikke er slikt for deg da!!

Jeg trudde det var sånn at pengene regnes ut fra de 6 mnd du har tjent mest i løpet av de 10 siste mnd.

[:)]

Jeg kommer til å få akkurat det samme som nå mens jeg er sykemeldt. Det er arbeidsgiver som leverer inn tall for deg. Og de skal ta det som er mest gunstig for deg, enten det siste året eller gjennomsnitt av tre siste år. De har ikke lov å gå lenger tilbake enn det. Hvertfall det vår regnskapsfører fortalte meg. De satte opp tre regnestykker og så hva jeg kom best utav. Men følg med selv også.

Var på trygdekontoret i dag med alle lønnsslippene mine. Der skulle de regne ut for meg hva jeg skulle få i barselpenger. De ville også hjelpe meg i og med at jeg har jobbet en del ekstra, sånn at skepengegrunnlaget ble regnet ut fra hva jeg har tjent, ikke hva jeg har i fast lønn. Heldigvis for meg da!!

Back
Topp