Barselklubb..?

Heidi:)

Glad i forumet
Kanskje et dumt spørsmål..men jeg har aldri vært gravid før og føler meg ganske uvitende om alt :p Hvordan får man en barselgruppe? Er det bare sånn at man kommer i en barselgruppe med de man ligger på sykehuset med samtidig? Må man selv oppsøke helsestasjonen om man ønsker en barselgruppe, eller hvordan fungerer det??

man går jo til kontroller med babyen på helsestasjonen. der fikk jeg spørsmål om ikke jeg ville være med på kontroll samlet med andre mødre med babyer som var like gamle.
hun sa at de fleste sa ja, så jeg sa ja jeg og. på neste kontroll møtte jeg 3 andre (senere kom det inn en til) og vi pratet sammen.
helsesøsterens "arbeid" var nå tydeligvis over og det var opp til oss å ta initiativ til å møtes utenom helsestasjonen.

vi har hatt møte/gåturer ca hver uke i permisjonen, og de som kunne ble med. så jeg var heldig og kom i en gruppe der vi kom godt overens. det var en blending mellom førstegangsmødre og flerbarnsmødre og det var veldig kjekt :)

Tusen takk for svar :) Da er det egentlig ikke noe man tenker på før etter fødsel da skønner jeg.. hadde jo vært koselig å ha noen å snakke med/gå tur med og dele erfaringer med.. :)

Dette har jeg også lurt på, er ikke greit når alt er første gangen gitt :-)

Men i går fikk jeg meg en hyggelig overraskelse på facebook (jeg har ikke utlevert at jeg er gravid der, men ryktet sprer seg fort på en liten plass hvor alle kjenner alle). En gammel skolevenninne av meg hadde lagt meg til i en lukket gruppe for gravide og småbarnsmødre som kommer fra den samme plassen som meg. Siden jeg kommer fra en plass med bare 2500 innbyggere, synes jeg dette var utrolig koselig! Der både skravles det og planlegges div. aktiviteter for både gravide og de som har små barn :-)

Men vet at det i tillegg også er barselgrupper her også.

Varierer fra plass til plass.

Her har ikke helsestasjonen noe organisert barselklubb, så det har vi ordnet selv vi FB, via babysang og babysvømming.

Jeg har inntrykk av at det går ganske av seg selv hvis ikke det er noe organisert :)
Men hør med din helsestasjon når den tid kommer, om hvordan det fungerer hos dere.

Aksu: Ååh, så koselig :) Kommer fra et lite sted selv..så ryktet går fort her og vil jeg tro.. :p sagt det til de nærmeste vennene, og plutselig idag fikk jeg 2 mldr på facebook av noen andre som hadde hørt nyheten....hmm :p Pira: Takk for informerende svar :) Da får jeg undersøke litt.. skulle egentlig gå til jordmoren på helsestasjonen,en i og med at hun har så sjelden ledige timer valgte jeg å gå til en privatjordmor.. veldig forøyd med henne,men håper ikke jeg går glipp av noe barselgreier osv siden jeg ikke er ved helsestasjonen..

Hos oss arrangerer helsestasjonen 2 møter og så må vi ta resten selv. Sist ble det aldri noe, men jeg og venninna mi var i samme gruppe så vi hadde lix hverandre. denne gangen er det mer interessant å bli kjent med andre ellers blir jeg vel bare sittende hjemme..

sånn FB-gruppe som aksu snakker om bruker å dukke opp her også forresten=)
Bor på en liten plass jeg og (ca 6700 spredt på en stor kommune). Alltids noen som lager gruppe for de som har termin det og det året, og der avtales det også gravid-treff og barseltreff :)
Vet jordmødrene har hatt barseltreff her tidligere, men ikke de siste årene.
Så bra dere har privat JM når den kommunale er så opptatt! sikkert kjempekjekt det.
Jeg synes der er så kos å gå til JM :)
Legene her har skremmende lite peiling, til og med JM er sjokka :p

Vi er 4 venninner som skal ha baby i januar/februar, så jeg får visst min egen barselgruppe  Men jeg kommer til å møte opp på første møte på Helsestasjonen for å se litt an om jeg blir med i den gruppen som arrangeres der. Sist hadde jeg en veldig trivelig gruppe som jeg møtte jevnlig.

Pira: Ja, det er veldig greit.. jeg og gleder meg til jordmortimer :) Såå koselig! Bor på et ikke så veldig stort sted, så er redd det ikke blir arrangert noe her.. men kan jo høre litt med jordmoren min neste gang da..kanskje hun vet hvordan det er med barselgrupper osv.. :)

Pira: Ja, det er veldig greit.. jeg og gleder meg til jordmortimer :) Såå koselig! Bor på et ikke så veldig stort sted, så er redd det ikke blir arrangert noe her.. men kan jo høre litt med jordmoren min neste gang da..kanskje hun vet hvordan det er med barselgrupper osv.. :)

Simsalabim: åååå så heldig du er sånn sett da :) Har en venninne som føder nå i september... så kan jo gå på trilletur med henne,men bortsett fra det kjenner jeg ingen... får høre med jordmoren min om hun kan tipse meg om noe :)

Heidi:) skrev:
Simsalabim: åååå så heldig du er sånn sett da :) Har en venninne som føder nå i september... så kan jo gå på trilletur med henne,men bortsett fra det kjenner jeg ingen... får høre med jordmoren min om hun kan tipse meg om noe :)

Ja det er veldig artig at vi klarte å "time" det så bra

Back
Topp