det er bra om det er mulig å få velge selv, for det fikk ikke jeg når jeg fikk de to jeg har fra før. Jeg spurte om jeg kunne få komme på helsesjekkene uten å måtte være med på barselgruppen, men det kunne jeg ikke. Som helsesøster sa så hadde de ikke hatt kapasitet til det om alle skulle komme hver for seg. som venninnen min tullet om hin dagen: " jaja, nå er det ikke lenge før du må gå på disse barselgruppene igjen" Hun har tre barn, og det var ikke snakk om at hun fikk slippe barselgruppen hun heller. Hun ene jeg gikk på barselgruppe med når jeg fikk nr en kom aldri, og hun ble truet med bekymringsmelding om hun ikke kom. Så håper det er blitt slik nå at det er frivillig, for det var det ikke før. Barselgruppe er kjempe kjekt for de som liker det, men når man venter nr tre så har man vært gjennom alt dette før. husker det som det var i går når man satt og diskuterte stikkpille til baby i 30 min, hehe husker enda hvor utolmodig jeg ble over at man kunne sitte å diskutere hvilke vei den skulle inn og at den var så svær i forhold til babyen osv osv ..![]()
Dette er det særeste jeg har hørt! Har dere ikke kontroller hos helsesøster uten å måtte sitte sammen med mange andre og ta opp ting??? SÅ rart at det er så store forskjeller! Trodde det var standardiserte tjenester, jeg.
Her jeg bor er de to første barseltreffene en times felles treff på helsestasjon der det er et fast opplegg fra helsestasjonens side, deretter oppfordrer de oss til å møtes videre. Med de barselgruppene jeg har vært i, har vi vært på trilleturer, kafè eller hjemme hos hverandre en gang i uka. Kjempekoselig! Og jeg har kontakt med mange av dem fremdeles. Med to av barnas grupper har vi fremdeles mamma-kvelder og av og til leke-treff med barna (7 år og 3 år).
De faste kontrollene på helsestasjonen blir vi innkalt til hver for oss.