Barselgruppe

drops

Betatt av forumet
Er dere med i en barselgruppe hvor dere bor? Ordnet selv eller i regi av helsestasjonen? Hvor ofte møtes dere og hva finner dere på? :) Min barselgruppe (via helsestasjonen) har ikke startet opp enda. Veldig spent på hvem jeg kommer i gruppe med. Håper det er noen jeg kommer godt overens med slik at vi kan møtes litt hyppig.

Er dere med i en barselgruppe hvor dere bor? Ordnet selv eller i regi av helsestasjonen? Hvor ofte møtes dere og hva finner dere på? :) Min barselgruppe (via helsestasjonen) har ikke startet opp enda. Veldig spent på hvem jeg kommer i gruppe med. Håper det er noen jeg kommer godt overens med slik at vi kan møtes litt hyppig.

Vi startet opp allerede i november i regi av helsestasjonen. 3 møter der med forskjellige tema bl.a. førstehjelp. Betryggende å friske det opp litt.
Etter de 3 møtene møttes vi hver onsdag (de som kunne av 12-13 stk). Da gikk vi tur og avsluttet på café. Nå har vi tatt juleferie, men skal begynne igjen på onsdag. Da har hun ene invitert oss hjem til seg.
Tviler på vi kommer til å finne på så mye mer enn café, tur og besøk. Kanskje lekeland når barna beveger seg litt mer (gratis for barn under 1 år. Voksne gratis.) Så snakker vi litt om utviklingen til babyene og hjelper hverandre dersom det er noe vi lurer på e.l. Veldig greit å ha noen å snakke med som har jevnaldrende babyer :)

Vi startet opp rett før jul. Ble invitert til helsestasjon, der vi fikk hilse på hverandre og bli kjent.
Vi er ei liten gruppe på ett lite sted og jeg kjente nesten alle i fra før.
Skal møtes nå om ett par uker.
Skal treffes hjemme hos hverandre og så blir det nok trilleturer og cafebesøk.
:)
Med de to andre barna var jeg ikke med på så mange barseltreff. Men tror det blir aneledes nå, siden jeg har fått ei fin gruppe. ;)

er ikke med i noen denne gangen er ikke noe sånt via helsestasjonen jeg har flyttet til. med den 1 så møttes vi kanskje 2 ganger så ble det ikke mer pga ingen hadde tid inkl meg.. med min mellomste så var vi en kjempefin gjeng på 7stk si møttes 1gang i uka i et år, kjempekoselig :) var mest trilleturer, lunsj hos hverandre og kafebesøk. når barna ble litt større ble det litt leking på lekeplasser og diverse :)

Er med i en helsestasjonen satt sammen. Det var 2 treff der og så ordner vi selv etterpå. Har vært trilleturer så langt, og så har vi snakket om å treffes hjemme hos hverandre.
Er også med i en som er laget via facebook for folk som bor nærme der jeg bor. Litt større spredning i alder der, men veldig greit å ikke måtte reise lagt for å gå tur eller besøk :)
Godt å komme seg ut og treffe noen på dagtid!

Er med i en helsestasjonen satt sammen. Det var 2 treff der og så ordner vi selv etterpå. Har vært trilleturer så langt, og så har vi snakket om å treffes hjemme hos hverandre.
Er også med i en som er laget via facebook for folk som bor nærme der jeg bor. Litt større spredning i alder der, men veldig greit å ikke måtte reise lagt for å gå tur eller besøk :)
Godt å komme seg ut og treffe noen på dagtid!
Så koselig :) Kryr av folk med barnevogner på stedet hvor jeg bor i Oslo, men kjenner ingen med barn her, så fint at første møte er på helsestasjonen. Skjønner imidlertid at det er sen oppstart i forhold til andre.

Vi er mange (hele 8 stk) på jobb som fikk barn høsten 2014. Bor spredt men har møttes et par ganger. Gleder meg til å møte folk med barn i samme alder her jeg bor :)

Bor i en liten kommune så her blir folk bare med så snart de føler seg i form etter fødselen og så forsvinner de ut når de begynner å jobbe igjen. Møtes hver torsdag. Annenhver på helsestasjonen og annenhver på babysang. Etterpå går vi ofte på kafe. Kjempe koselig da ingen av mine nærmeste venner har så små barn nå.

Her i kommunen har de babysang hver onsdag.. Men gidder ikke være med siden jeg ikke har noen relasjoner til de andre som er der.. Føler heller for å bruke tiden min på de vennene jeg har fra før av.. Og tiden på dagtid brukes til husarbeid... Skjønner ikke at mange småbarnsmødre kan bruke så mye tid på kafe og slikt..? Har de ikke et hus, andre onger og en mann som skal ha oppmerksomhet? Jeg velger å bruke formiddagene til å få unnagjort alt av husarbeid, så kan jeg bruke tiden på ettermiddagen på familieTid :) og ikke for å kritisere alle som er med i en barselgruppe, for ja det har sikkert sine fordeler, men noen småbarnsmødre henger jo for det meste på kafe dagen lang og det skjønner jeg bare ikke...
Jeg har da planer om å dra på babysvømming for det er jo noe som faktisk babyen har utbytte av :) og noe som far også kan være med på siden det er på ettermiddag..

Veldig ok å være sammen med andre i samme situasjon mens en er i permisjon, og tenker det blir gøy for barna etter hvert :) Mine andre venner er enten uten barn eller har mye større barn. Og hvis jeg går hele dagen hjemme hver eneste dag uten andre å snakke med enn lille snuppa blir jeg litt tullete kjenner jeg. Men vi er jo alle forskjellige og gjør det som føles riktig for oss :) Men vil ha det fleksibelt, så jeg har valgt å ikke være med på noe organisert.

Her i kommunen har de babysang hver onsdag.. Men gidder ikke være med siden jeg ikke har noen relasjoner til de andre som er der.. Føler heller for å bruke tiden min på de vennene jeg har fra før av.. Og tiden på dagtid brukes til husarbeid... Skjønner ikke at mange småbarnsmødre kan bruke så mye tid på kafe og slikt..? Har de ikke et hus, andre onger og en mann som skal ha oppmerksomhet? Jeg velger å bruke formiddagene til å få unnagjort alt av husarbeid, så kan jeg bruke tiden på ettermiddagen på familieTid :) og ikke for å kritisere alle som er med i en barselgruppe, for ja det har sikkert sine fordeler, men noen småbarnsmødre henger jo for det meste på kafe dagen lang og det skjønner jeg bare ikke...
Jeg har da planer om å dra på babysvømming for det er jo noe som faktisk babyen har utbytte av :) og noe som far også kan være med på siden det er på ettermiddag..

For meg handler det om å komme i kontakt med andre som har barn på samme alder. Er vårt første barn, og ser på det som en mulighet for å stifte nye bekjentskap i nærmiljøet både for meg og barnet. De andre vennene våre som bor i nærheten har enten ikke barn eller barn som er et til to år eldre.

Husarbeid og matlaging skal jeg nok klare å få unna på dagtid likevel :)

Er ikke den som henger daglig på kafé, men litt kafékos og lange gåturer unner jeg meg selv disse månedene jeg ikke jobber.

Men skjønner godt at du ikke gidder hvis du ikke føler at du har utbytte av det.

Ja er det.
Fikk invitasjon av helsestasjonen, var i vei når gutten var 3 uker gammel.

Så begynte vi møtes hjemme hos hverandre (5stk), hver 14 dag :) Vært igjennom alle før jul nå :)
Veldig koselig, bor på en liten plass, så kjente 3 av 4 ;)

Er jo ikke normalt med barseltreff hver dag heller, da. :P Dessuten er det godt for både mor og barn å komme seg ut i litt frisk luft. Hvorfor ikke da bli kjent med andre mødre i nærområdet samtidig? :) Barna skal mest sannsynlig begynne på samme skole til slutt. Kjekt å allerede ha litt kjennskap til noen hvertfall. :)
Husarbeidet kan vente. Det gjør vi dessuten sammen her i huset. Jeg hadde neppe fått gjort mye husarbeid alene da vesla her krever å bli hørt og sett hele tida. ;)
Ikke alle som har venner som går hjemme samtidig heller. Jeg har et par venninner som er i permisjon men de drar også på barseltreff en gang i uka, men vi finner tid til hverandre for det om. :) Bare et par timer om gangen. Det kan bli for mye for lillemor

Her virker det som om noen har barseltreff hver dag :p å det er det jeg ikke skjønner..
Jeg er kanskje gammeldags men synes at når den ene parten går hjemme så skal den parten ta det meste av husarbeid, slik at far også får ha kvalitetstid med barna de få timene han er hjemme mens de er våkne :)
Og ja det er sikkert trivelig å bli kjent med barn og mødre siden ungene skal gå på skole sammen, men ungene er så små enda at det har lite for seg nå :))

Her virker det som om noen har barseltreff hver dag :p å det er det jeg ikke skjønner..
Jeg er kanskje gammeldags men synes at når den ene parten går hjemme så skal den parten ta det meste av husarbeid, slik at far også får ha kvalitetstid med barna de få timene han er hjemme mens de er våkne :)
Og ja det er sikkert trivelig å bli kjent med barn og mødre siden ungene skal gå på skole sammen, men ungene er så små enda at det har lite for seg nå :))

Nei, ungene har neppe noe utbytte helt enda, men er ikke lenge til de kan leke sammen. Men jeg syns det er viktig å bli kjent med andre i nærmiljøet også. Er alltid åpen for nye bekjentskap. :)

Jeg ser ikke på permisjonstida som en tid der jeg har "fri" og dermed må gjøre alt som skal gjøres i huset. Det tar vi som regel når vesla har lagt seg (eller rett før vi får besøk haha :P ). Jeg synes det er ganske travelt å gå hjemme med en baby. Travlere enn å gå på jobb. (Og jeg har en jobb der jeg må være 100% konsentrert hele tida)
Derfor kan det være deilig å ta seg en trilletur med nye bekjentskap og ikke minst få litt frisk luft imens vesla sover i vognen sin.

Sørger for å ha maks én avtale til dagen. Helsestasjon, legetime, barseltreff, besøke venninner, handle eller lignende. Det kan bli for mye både for meg og lillemor. Så jeg forstår heller ikke de som er på café hver dag. Men av og til. :)

Last edited:
Nei, ungene har neppe noe utbytte helt enda, men er ikke lenge til de kan leke sammen. Men jeg syns det er viktig å bli kjent med andre i nærmiljøet også. Er alltid åpen for nye bekjentskap. :)

Jeg ser ikke på permisjonstida som en tid der jeg har "fri" og dermed må gjøre alt som skal gjøres i huset. Det tar vi som regel når vesla har lagt seg (eller rett før vi får besøk haha :p ). Jeg synes det er ganske travelt å gå hjemme med en baby. Travlere enn å gå på jobb. (Og jeg har en jobb der jeg må være 100% konsentrert hele tida)
Derfor kan det være deilig å ta seg en trilletur med nye bekjentskap og ikke minst få litt frisk luft imens vesla sover i vognen sin.

Sørger for å ha maks én avtale til dagen. Helsestasjon, legetime, barseltreff, besøke venninner, handle eller lignende. Det kan bli for mye både for meg og lillemor. Så jeg forstår heller ikke de som er på café hver dag. Men av og til. :)
Veldig enig :) Ikke mye fritid å gå hjemme nei! Vi deler også på husarbeid. Jeg gjør litt om dagen og litt om kvelden. Gjerne mens samboer leker med lillemor. Og så har vi investert i vaskehjelp som kommer hver 2.uke. Det er gull når vi har mulighet!

Veldig enig :) Ikke mye fritid å gå hjemme nei! Vi deler også på husarbeid. Jeg gjør litt om dagen og litt om kvelden. Gjerne mens samboer leker med lillemor. Og så har vi investert i vaskehjelp som kommer hver 2.uke. Det er gull når vi har mulighet!
Helt enig med dere. Og vaskehjelp høres supert ut, men med et lite hus på ett plan så er det fort gjort bare jeg klarer å komme meg i gang :) Vi er fire på barselgruppa, som ble satt sammen av helsestasjonen. Har hittil bare møttes en gang foruten om timen på HS, men har planer om mer - men ikke hver dag.

Savner å være i barselgruppe egentlig jeg. Syns det er så koselig :) Samboern og huset klarer seg helt fint alene en dag i uka ;) men når man har verden dårligste helsestasjon så får man klare seg uten :p
Men til sommern tenkte jeg å prøve få samla den gamle barselgruppa jeg var med i, da er barna våre over 3år, og hadde vært veldig koslig å få møtt dem alle igjen :)

Barseltreff hver dag hørtes litt ofte ut ja.. Det hadde ikke jeg heller hatt tid til. Har tre barn og stort hus som vi holder på å bygge ut, og en mann som jobber mye. Så husarbeid er det jeg som må gjøre og jeg liker å gjøre det også. I tillegg er det mye som må gjøres, så jeg har ikke mye fritid til å sitte på cafer å slikt. Men jeg tar meg tid til å bli med på barseltrefftreffene nå fordi jeg vil bli kjent med nye mennesker. Og så tror jeg babyen kommer til å få mye glede av å bli godt kjent med de andre barna siden de kommer til å gå på bhg og skole i sammen. Vi møtes ikke så ofte og da synes jeg det er greitt.

Back
Topp