Barselgruppe

Elvira25

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Hei!

Lurer på en ting.. Jeg kommer fra et lite sted hvor vi bare har en jordmor på helsestasjonen. Henne er det helt uaktuelt å gå til. Har hørt alt for mange rare historier. Derfor kommer jeg kun til å gå på kontroller til fastlegen min, som for øvrig er super!

Så til spørsmålet.. Hvordan blir man egentlig med i barselgruppe? Blir de dannet før eller etter fødsel? Regner med det er i regi av helsestasjonen. Men hva med oss som ikke er i kontakt med helsestasjonen?

Via helsestasjonen ble det ikke ordnet noe barselgrupper, annet enn at det var felles kontroller ved blant annet 4 mnd...
Vi var 4 stykker med februarbarn som gikk sammen privat og møttes annenhver uke fra babyene var nyfødte :) Det var koselig!

her dannes det barselgrupper et par mnd etter fødsler :) 
Har vært super heldige med mine og har forsatt kontakt med mange av dem :) 

Forrige gang var det helsestasjonen som satt sammen barselgruppe. Vi møttes en gang i uken. Det var veldig koselig. Det er sikkert litt forskjellig på hva de velger å gjøre på helsestasjonen

Men selv om du ikke liker jordmor, så kanskje du liker helsesøster? Altså hun som har oppfølging av barnet, hvis du ikke ønsker å ha det også hos legen da.... Her er det i hvertfall et par mnd etter fødsel, så arrangerer de et slikt møte på hs, også er resten opp til de som møtte opp å holde kontakten.

Takk for svar alle sammen!

Ut fra hva dere svarer så ser det ut som om barselgruppene kommer i stand en stund etter fødsel, så da er det ingen problem. Skal gå til helsesøster for oppfølging. Trodde bare at man ble "tildelt" plass i barselgruppe før fødsel, og dermed ble jeg litt usikker!

Her er det også helsesøster som får igang barselstreff :)

Barselgruppe får du tilbud om etter fødsel om helsestasjonen driver med det. Ikke alle som har tilbud om barselgrupper. Du får hjemmebesøk av helsesøster fra helsestasjonen du sogner til ca etter 14 dager.Da fikk jeg i allefall tilbud om å bli med på barselgruppe og der var vi en gjeng på 14 damer med nyfødte, alle fra september mnd. Og d var oppsatt 2 møter på helsestasjonen, deretter måtte vi ta ordne resten selv.

Back
Topp