Barselgruppe på helsestasjonen

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Hvordan valgte dere?
Jeg føler det blir feil uansett hvordan jeg velger.
Har fått tilbud om 2 forskjellige grupper. En med dem som fødte samme dato som meg, men som da var fullgåtte,
Eller 2, gruppe med dem som hadde/har termin rundt samme tid som meg.

Det blir ikke rett noen av dem, jeg vil ha en gruppe med mennesker som kjenner på de samme utfordringene/tankene/ følelser etc.
 
Jeg fikk automatisk tildelt barselgruppe til rundt samme termin. Det har vært koselig, men skal ærlig innrømme at vi har ikke deltatt så mye. Ikke fordi dem ikke er ålreite, men fordi vi har slitt med vårt. Da første treffet var lå vi på Ullevål for operasjon, så første gang vi var med var de allerede etablert. I ettertid har det også vært mye rart med helsevesen etc, både for meg og lille og vi har desverre glidd mer og mer bort. Men De gangene vi har deltatt har vi blitt godt mottat, og vi har kos oss. Merket selvsagt at ting var litt annerledes. Vi hadde nok et litt annet fokus enn resten, med tanke på situasjonen.
 
Vi er i gruppe med de som er født samtidig som, og litt etter vår snuppe. Hun er en av de eldste i alder, men yngst i forhold til termin, det syns jeg fungerer bra.
 
Hvordan valgte dere?
Jeg føler det blir feil uansett hvordan jeg velger.
Har fått tilbud om 2 forskjellige grupper. En med dem som fødte samme dato som meg, men som da var fullgåtte,
Eller 2, gruppe med dem som hadde/har termin rundt samme tid som meg.

Det blir ikke rett noen av dem, jeg vil ha en gruppe med mennesker som kjenner på de samme utfordringene/tankene/ følelser etc.
Med førsteman havnet vi i barsrlgruppe med de som var født til den korrigerte alderen (når jeg hadde termin) men det funka skikkelig dårlig siden jenta mi utviklet seg som at hun var født til termin og ikke 3mnd tidlig. På første treff var de andre sovende babyer mens jenta mi var på helt med og helt klart mer utviklet.

Med lillebror så var det mange av oss som fødte prematurt samtidig så vi havnet alle i en gruppe selvom vi alle har forskjellige termin og fødseler. Funka bedre det synes jeg. Men som andregangs mamma så har jeg ikke så mange spm heller så utviklingstrinn er liksom ikke ett tema for meg.
 
Her ville det vært mer aktuelt i forhold til når hun ble født, da hun utviklet seg som normalt etter fødsel. Hun var ikke såå liten heller, da..

Men, gikk ikke til noe barselsgruppe i det hele.

Jeg tror ikke det for din del blir det samme uansett hva du velger. Med et såpass prematurt barn har dere jo andre utfordringer og bekymringer, og DE tankene får du neppe luftet på samme måte, uansett, blant terminbabyer.
 
Kan jo svare hvordan det var for oss utviklingsmessig også. Mi var lita og sen, og det syntes jo. Selvom vi var i gruppe med de fra samme termin, så var mi senere og mindre enn resta. Hun hadde andre behov, hun tålte ikke stimuli og lyd blandt annet. Det ble for mye for henne i starten rett og slett. Da hun var 7 måneder bare lå hun der, mens de andre rullet rundt, lå på magen og tittet rundt seg. Det gjorde forsovidt ikke så mye, men det satt ting i perspektiv selvom man ikke skal sammenlikne.
 
Du må jo ikke være med i en barselgruppe, og de små får ikke så mye ut av det så tidlig uansett.

Når det er sagt er det jo uansett veldig deilig å være sammen med andre som vet hvordan det er å ha små, uavhengig av utfordringer, og noen å snakke med om helt andre ting enn babyene. ;)
 
Last edited by a moderator:
Jeg er så heldig å ha ei kollega som fødte 6uker prematur dagen etter meg. Vi delte rom, og fulgte hverandre på nfi. Vi har mye støtte i hverandre.
 
Jeg ble tildelt en gruppe med godt voksne damer som alle kjente hverandre, og med babyer ikke født prematurt. Så de var jo like gamle som mi da, men mye større enn mi.

Jeg nekta å gå. Var 19 år og kjente ingen av de og hadde null interesse med å late som vi var alle likestilte.

Jeg måtte uansett ta mye mer hensyn mtp prematur.
 
Jeg ble tildelt en gruppe med godt voksne damer som alle kjente hverandre, og med babyer ikke født prematurt. Så de var jo like gamle som mi da, men mye større enn mi.

Jeg nekta å gå. Var 19 år og kjente ingen av de og hadde null interesse med å late som vi var alle likestilte.

Jeg måtte uansett ta mye mer hensyn mtp prematur.
Synes det blir så feil, for man er ikke likestilt.

Kjenner meg litt sånn mellom barken og veden. Hører verken til her eller der.
 
Jeg ble tildelt en gruppe med godt voksne damer som alle kjente hverandre, og med babyer ikke født prematurt. Så de var jo like gamle som mi da, men mye større enn mi.

Jeg nekta å gå. Var 19 år og kjente ingen av de og hadde null interesse med å late som vi var alle likestilte.

Jeg måtte uansett ta mye mer hensyn mtp prematur.
Forstår deg. Dette hensynet også gjør at man ofte ikke har mulighet på samme måte :)
 
Back
Topp