Barselgave - En selvfølgelighet?

LittleMonkii

Forumet er livet
Når man får barn, er det da en selvfølge at man får en gave/blomst/oppmerksomhet?

Hvem forventes det å få noe av?
Bør for eksempel besteforeldrene gi noe? Eller er det ikke vanlig at man skal få noe av noen spesielle?

Ja, jeg synes at alle som kommer for å se babyen den første tiden bør ha med seg noe altså. :) Trenger ikke være mye, men en oppmerksomhet bør det være :)

Ikke en selvfølgelighet kanskje, men vi fikk gaver fra ALLE. 
Alle som besøkte oss på sykehuset hadde med seg noe, og vi fikk fra mange i familien som ikke hadde muligheten til å komme, pluss fra alle som kom på besøk de nærmeste månedene. 
Så det er vel slik det foregår kanskje?

Fra barnets besteforeldre vi blomster fra alle tre parene (mamma, pappa, og hans foreldre). Fra pappa og de fikk vi lammeskinn, svigermor og de betalte for kommoden vi kjøpte til henne, og kom også med en vippestol senere. Jeg klarer ikke å huske hva vi fikk fra mamma, mulig det ikke var noen spesifikk gave utenom blomster?

Jeg synes ikke det er selvølgelig. Forventet ingenting fra noen.

Fikk fra svigerfar og familien og svigermor og familien, og en kompis av mannen som kom innom. Men det var også en del andre vi ikke fikk noe fra.

Her burde jeg vel svare "nei, forventer ingenting" men innerst inne gjør jeg helt klart det. Og seriøst, så mye penger jeg har brukt på folks unger igjennom årene, jeg fortjener litt tilbake 

Det er vel ikkje ein selfølge, men eg har alltid tatt med gave ved første møte. Eg og søskena mine har alltid kjøpt gave ilag når søskenbarn har fått barn osv :) Men eg hadde ikkje brydd meg om nokon kom på barselbesøk uten å ta med gave til babyen ;)

For meg er det en selvfølge at jeg gir barselgave til andre, det er for meg vanlig høflighet og veldig koselig å gi. 
Tror jeg hadde reagert litt om noen kom på barselbesøk (uavhengi om det var for å hilse på min baby eller andres) og de ikke hadde hatt med noe, fordi det for meg er vanlig høflighet. Er ikke dermed sagt jeg hadde forventet det selv, mannen har f.eks. noen veldig nære kamerater som ikke aner hva som er vanlig høflighet når det kommer til slike ting, hehe.
Det trenger jo ikke være store tingen, holder lenge med en liten kake, blomst eller en liten oppmerksomhet til baby...

Selv tar jeg alltid med noe og føler at det for meg ville vært ubehagelig å ikke ha med noe, men jeg forventer ikke at folk skal gi noe når de kommer til meg.

Det eneste jeg har reagert på er at det ikke har kommet noe fra svigerforeldrene mine. 
De har vært innom mange ganger, men ikke hatt med noen ting. Litt "snurt" er jeg nok :p

Jeg hadde nok ikke reagert om det kom noen uten gave. Men det er jo absolutt det vanligste at man har med noe da:)

Her har vi fått av alle som har kommet på besøk. Og også mange som ikke har vært på besøk:)

Labambie skrev:
Her burde jeg vel svare "nei, forventer ingenting" men innerst inne gjør jeg helt klart det. Og seriøst, så mye penger jeg har brukt på folks unger igjennom årene, jeg fortjener litt tilbake 

signerer....

Forventer vel egentlig ikke barselgave av besteforeldre som i at de kommer med presang til babyen. Fra de går det mer på kanskje å ta med noe bakst når de kommer på besøk, istedet for å forvente at vi dekker opp etc. Hjelpe til å rydde av bordet, eller kanskje ta seg av andre gjøremål som blir nedprioritert pga fødsel.
Men syntes vel det er blitt såpass vanlig at venner/andre har med en liten oppmerksomhet at jeg ville syntes det var litt rart om de kom tomhendt på besøk første ukene. Jeg ville iallfall ikke reist på barselbesøk uten å ta med enten en liten gave eller blomster.

Labambie skrev:

Haha, helt enig 

LittleMonkey skrev:
Selv tar jeg alltid med noe og føler at det for meg ville vært ubehagelig å ikke ha med noe, men jeg forventer ikke at folk skal gi noe når de kommer til meg.

Det eneste jeg har reagert på er at det ikke har kommet noe fra svigerforeldrene mine. 
De har vært innom mange ganger, men ikke hatt med noen ting. Litt "snurt" er jeg nok :p

Hos svigers og hos mamma forventer jeg ingenting, men de har betalt en del barneutstyr for oss. Men jeg vet ikke, kanskje jeg blir litt snurt om de ikke har med noe som helst når de kommer på barselbesøk :p 

LittleMonkey skrev:

Hos svigers og hos mamma forventer jeg ingenting, men de har betalt en del barneutstyr for oss. Men jeg vet ikke, kanskje jeg blir litt snurt om de ikke har med noe som helst når de kommer på barselbesøk :p 

LittleMonkey skrev:

LittleMonkey skrev:

lillerypa skrev:

LittleMonkey skrev:

Da blir det jo annerledes. Vi har ikke fått noe som helst til barnet eller oss, ikke hjelp til noe utstyr, bakst eller hjelp til husvask :p
Jeg er mer sånn at jeg synes det bør komme noe fra besteforeldrene til babyen, men at alle andre ikke skal føle på å måtte ta med noe.

Labambie skrev:

Signerer denne, som om jeg skulle sakt det selv :)

Ikke en selvfølge, det er jo jeg som valgte sette barnet til verden og ingen må føle noe plikt for å kjøpe noe av den grunn.

Men det koster jo ikke så mye å lage et kort, kjøpe en blomsterkvast eller en body/kjole eller noe, det er jo bare koselig. Og de fleste gjør jo det :)

Jeg fikk en mor barn bukett av svigermor da jeg fikk dattern min. Det var en liten vase og en stor vase med rosa roser i og et rosa bånd som knyttet bukettene sammen som navlestrengen på en måte. Også hadde en venninde av henne laget nydelig kort som svigermor skrev dikt i. et til samboern, dattern min og meg.

Når vi fikk gutten vår så fikk jeg samme blomsterbukett i de samme vasene, bare blå roser og blått bånd :) også hadde venninda hennes laget kort til oss igjen+ til storesøster. storesøster og jeg fikk også et gull kjedet vær som hadde en betydning .
Fikk også masse klær dagene etterpå. Klart det er koselig å få noe slikt til barna sine og seg selv:) Men ingen plikt. Men de fleste gjør det jo av ren folkeskikk vil jeg tro.

Back
Topp