Barseldager

Migica

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
❤ Aprilbarna19 ❤
It's gonna be May 2019
Har far krav på barseldager? Vet ikke helt hva det heter, men krav på noe fri rett etter fødsel? Har hørt litt forskjellig så er litt usikker på lovverket?

Han har krav på 2 uker rett i etterkant av fødsel. Men opp til arbeidsgiver om det er betalt.
Dvs loven sier rett på ulønnet permisjon, men mange arbeidsgivere gir full lønn for disse ukene.

Tror den første uken er som oftes lønnet og den andre uken er valgfri om arbeidgiver ønsker å lønne.

Mener det er opp til arb.giver om de vil betale lønn eller ei. Jeg kjenner mange pappaer som ikke får lønn disse to ukene, og da er det ikke alle som har råd til å gå hjemme. Noen kombinerer gjerne dette med å bruke ferien sin om arb.giver ikke betaler lønn for disse to ukene.

Riktig at det er opp til arbeidsgiver om det er lønnet eller ikke, men far har rett på to uker fri. Her fikk pappaen fri med lønn sist, og får det igjen denne gangen.

Han har krav på 2 uker permisjon fra fødsel uansett men det er som nevnt opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn.

Aha takk. Avklart iallefall at han har rett på to uker fri. Så får han spørre sjefen om de er villige til å betale da.

Spent på dette kjenner jeg. Hvordan stiller kommunen seg til å lønne far, det er jo ganske trist hvis kommunalt ansatte som vi ikke får lønn for å bli hjemme. Det blir med en gang ganske politisk.

Spent på dette kjenner jeg. Hvordan stiller kommunen seg til å lønne far, det er jo ganske trist hvis kommunalt ansatte som vi ikke får lønn for å bli hjemme. Det blir med en gang ganske politisk.

Vær spent no more: Alle offentlig ansatte fedre har rett til to ukers permisjon med full lønn i forbindelse med fødsel, jf hovedtariffavtalen. :)

(Ville anta denne permisjonsretten gjelder medmødre også, men har ikke sjekket, ettersom det aldri har vært relevant verken for meg personlig eller da jeg hadde personalansvar.)

(Ville anta denne permisjonsretten gjelder medmødre også, men har ikke sjekket, ettersom det aldri har vært relevant verken for meg personlig eller da jeg hadde personalansvar.)

Medmor skal være likestilt med far i forhold til slike rettigheter, så ja

De fleste jeg har hørt om har fått lønn for disse ukene [emoji4]

Back
Topp