Barselbesøk

Vi følger de reglene som er generelle, og så prøver vi å spre det mer utover. Færre om gangen og kortere besøk.

Folk er jo også veldig flinke til å holde seg hjemme når de er pjusk, og flinkere på håndhygiene!

Vi følger de reglene som er generelle, og så prøver vi å spre det mer utover. Færre om gangen og kortere besøk.

Folk er jo også veldig flinke til å holde seg hjemme når de er pjusk, og flinkere på håndhygiene!

Hvem får holde og være tett på baby? Og fra når/hvor gammel? Generelle regler er jo å holde avstand/ikke klemme ol. når man er i en husstand annen enn sin egen, og det bør jo gjelde med baby og. At han/hun ikke går fra fang til fang. Samtidig er det vel kanskje en forventning om å få lov å holde?

Hvor trekker dere grensa?

Hvem får holde og være tett på baby? Og fra når/hvor gammel? Generelle regler er jo å holde avstand/ikke klemme ol. når man er i en husstand annen enn sin egen, og det bør jo gjelde med baby og. At han/hun ikke går fra fang til fang. Samtidig er det vel kanskje en forventning om å få lov å holde?

Jeg tenker at de som får komme på besøk får holde om de vil. De som ikke er like «nære» og blir prioritert på besøk kan heller få være med på trilletur feks :)

Dette synes jeg også er vanskelig. Det er nok en forventning fra de som kommer at de kan holde, samtidig synes jeg det er ubehagelig fordi vi andre ikke klemmer. Så umiddelbart tenker jeg at de jeg klemmer, kan holde baby. Men de jeg dropper å klemme pga covid, de får heller ikke holde baby. Sånn får det bare være. Verden er i unntakstilstand, så da får besøket bare furte så mye de vil for at du/vi skal være komfortable med smitterisiko mtp babyen og det er tross alt det viktigste.

Dette synes jeg også er vanskelig. Det er nok en forventning fra de som kommer at de kan holde, samtidig synes jeg det er ubehagelig fordi vi andre ikke klemmer. Så umiddelbart tenker jeg at de jeg klemmer, kan holde baby. Men de jeg dropper å klemme pga covid, de får heller ikke holde baby. Sånn får det bare være. Verden er i unntakstilstand, så da får besøket bare furte så mye de vil for at du/vi skal være komfortable med smitterisiko mtp babyen og det er tross alt det viktigste.

Enig! Fikk forøvrig råd om ingen holding/klemming av noen de 3-4 første ukene etter fødsel av jordmor, pga. både bakterieflora og barnets immunforsvar fra før, men nå også covid og at vi som foreldre for all del bør unngå smitte fordi vi skal jo ta vare på babyen.

Ja, det var mer dette jeg tenkte på.

Men hvem klemmer dere? Hvilke konkrete familiemedlemmer/ venner?
Har selv ikke gitt familien klemmer siden såvidt i sommer et par ganger da smitten var på bånn for hele landet.

Vi har tatt i mot besøk av 1-2 besteforeldre/onkler/tanter av gangen. Ellers ingen andre. De må vaske hender når de kommer inn, holde 1 meter avstand, og får ikke ta på babyen. Jeg synes det er kjempevanskelig å nekte folk å holde han, men en jordmor anbefalte det faktisk sånn. Og helsen til gutten vår kommer nå foran andres ønske om å holde han. Det kommer en tid tidsnok til å holde han når vi er vaksinert eller smitten går ned.

Men hvem klemmer dere? Hvilke konkrete familiemedlemmer/ venner?
Har selv ikke gitt familien klemmer siden såvidt i sommer et par ganger da smitten var på bånn for hele landet.

Nei, vi har heller ikke klemt noen faktisk! Annet enn noe familie vi har sett 2 ganger som ikke skjønner er nei, også klarer man ikke si ifra.... :/

Vi har tatt i mot besøk av 1-2 besteforeldre/onkler/tanter av gangen. Ellers ingen andre. De må vaske hender når de kommer inn, holde 1 meter avstand, og får ikke ta på babyen. Jeg synes det er kjempevanskelig å nekte folk å holde han, men en jordmor anbefalte det faktisk sånn. Og helsen til gutten vår kommer nå foran andres ønske om å holde han. Det kommer en tid tidsnok til å holde han når vi er vaksinert eller smitten går ned.

Helt enig! Godt å høre at flere jordmødre sier dette!

Vi klemmer ingen, men toåringen klemmer og kravler på besteforeldre og tanter og onkler. Vi tenker å la besteforeldre holde baby, og begrenser det til dem. De er ganske strenge på smittevern, heldigvis. Og besøk generelt begrenser vi til nærmeste familie.

Nå har mini rukket å bli fem uker allerede :)

De som har fått holde han er svigermor første uka, min bror andre uka, mine to beste venninner og mennene deres og to av fadderne nå i helgen, fem uker gammel.
Får besøk av onkler og tanter til helgen, da får de holde.

Hvordan har dere løst det?

Nå har mini rukket å bli fem uker allerede :)

De som har fått holde han er svigermor første uka, min bror andre uka, mine to beste venninner og mennene deres og to av fadderne nå i helgen, fem uker gammel.
Får besøk av onkler og tanter til helgen, da får de holde.

Hvordan har dere løst det?

Hun har ikke kommet enda, men regner med bare besteforeldre blir prioritert de første ukene. Om de får holde får vi vurdere da. Så får vi se hvordan det tar i vei!

Vi kjørte null besøk første 2 ukene. Etter det har vi kun hatt våre foreldre og søsken (ingen av våre søsken har partnere eller barn) på besøk + 1 vennepar. Alle har fått holde, men må sprite hender og bruke munnbind. Vi klemmer ingen av dem, men holder ikke 1 meters avstand når de er her.

Mini er straks 4 uker, vi har ikne tatt i mot besøk enda. Ble fortalt at immunforsvaret er bedre etter 6 uker, så vi tenkte å vente til da. Vi ser ann smittetallene og hva tiltakene og anbefalingene er, men pr nå tenker vi at holdning får vente. Folk får holde avstand, og skal de nærmere enn 2 meter får de ta på seg munnbind. Baby har
Jo ikke behov for besøket, det er jo besøket som har behov for å møte baby - så da får de respektere avstand. Vi klemmer ingen i disse tider, så hvorfor skal baby sendes fra fang til fang? Storebror er i barnehagen, og han er det umulig å holde unna fanget til besteforeldre, men så er han 3 år og tåler evnt virus og bakterier bedre. Storebror ble forkjølet for 1 uke siden, og da fikk ikke han lov p kose og kysse på lillebror, det var ganske vanskelig, men vil ikke risikere at mini blir syk.

Back
Topp