Barselbesøk

ønskebarn<3

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Mailykke 2018
Hei, jeg er så heldig å ha mye gode folk i livet mitt som ønsker å komme for å hilse på den lille. Men jeg kjenner jeg blir så fort sliten når besøkene varer over flere timer så prøver på forhond å si at en til to timer er nok. Og nevner at vi ikke sover gjennom natten derfor blir mer sliten på dagen. Folk viser forståelse for dette. Men når de er her er noen her 4-6!!! Timer. Jeg kjenner at jeg får besøk helt oppi halsen og har lyst å stenge dørene når det ikke går an å ta en kaffe og være her en time eller to.

Jeg skjønner at folk som ikke har barn ikke kan forestille seg hvordan det er. Men jeg har jo nevnt det på forhånd.

Fler meg som en hormonell bitch. Noen andre med samme utfordring? Hva gjør dere med situasjonen? Vil ikke være ufin.

Skjønner deg godt! Det er ikke en ide å dra på besøk i stede? Så slipper du ha ryddig hjem og kan dra når du vil!

Vet du, når det er nok, så sier du bare "beklager så mye, og jeg mener ikke å være være ufin, men jeg er sliten pga sånn og slik, så nå må vi sove/amme/hvile, så kan vi heller sees snart?" :) en måte å gjøre det på kan være å si at lille skal sove så dere skal gå tur med vogna, for det er en fin rutine å ha for å innkjøre søvnrutiner og få litt luft og mosjon. Ergo må jo folk bare løfte på seg :p

Sliter ikke med det selv, men jeg liker godt å ha besøk og får jo bra med hvile ellers. Er typen som lett gror fast hos venninner når jeg er på besøk, men jeg har sagt til dem at de bare må si i fra om det blir nok eller de skal noe, for jeg har god tid og tåler at andre har planer eller blir slitne eller noe :p men jeg ér altså obs på problemstillingen, og hadde neppe sittet for lenge hos noen som nettopp hadde født. Passer også på å si til folk med baby at de bare må gi beskjed når det er nok.

Whaat, 4-6 timer!! Det var lenge!! Jeg sniker fra juli så har ingen erfaringer, men skjønner at det er vanskelig å si i fra.

Men man trenger verken å være ufin eller bitchy selv om man ber gjestene om å gå.

Si feks dere har spist lunsj og drukket kaffe etterpå. Så kommer man jo til et punkt der det kanskje blir naturlig å runde av. Tror du at du eller mannen din hadde klart å si noe ala "ja det var kjempekoselig at dere stakk innom, og lunsjen dere hadde med var god, det må vi ha neste gang også! I natt var mini våken 7(her er overdrivelse lov) ganger så nå tror jeg det er på tide at både vi og mini får oss en liten powernap bla bla bla".

Og selvfølgelig si det med en koselig tone.

De fleste vil jo da ta det som et ganske greit hint..

Og hvis det ikke funker så må dere evt ty til en liten hvit løgn. "Ja dere kan komme på besøk kl 14, men det kan ikke bli for lenge for kl 16 så skal vi til bestemor"...

Vanskelig det der altså :P

Whaat, 4-6 timer!! Det var lenge!! Jeg sniker fra juli så har ingen erfaringer, men skjønner at det er vanskelig å si i fra.

Men man trenger verken å være ufin eller bitchy selv om man ber gjestene om å gå.

Si feks dere har spist lunsj og drukket kaffe etterpå. Så kommer man jo til et punkt der det kanskje blir naturlig å runde av. Tror du at du eller mannen din hadde klart å si noe ala "ja det var kjempekoselig at dere stakk innom, og lunsjen dere hadde med var god, det må vi ha neste gang også! I natt var mini våken 7(her er overdrivelse lov) ganger så nå tror jeg det er på tide at både vi og mini får oss en liten powernap bla bla bla".

Og selvfølgelig si det med en koselig tone.

De fleste vil jo da ta det som et ganske greit hint..

Og hvis det ikke funker så må dere evt ty til en liten hvit løgn. "Ja dere kan komme på besøk kl 14, men det kan ikke bli for lenge for kl 16 så skal vi til bestemor"...

Vanskelig det der altså :P

Helt enig, og lurt den siste med å faktisk avtale på forhånd når besøket skal starte OG avsluttes!

Vet du, når det er nok, så sier du bare "beklager så mye, og jeg mener ikke å være være ufin, men jeg er sliten pga sånn og slik, så nå må vi sove/amme/hvile, så kan vi heller sees snart?" :) en måte å gjøre det på kan være å si at lille skal sove så dere skal gå tur med vogna, for det er en fin rutine å ha for å innkjøre søvnrutiner og få litt luft og mosjon. Ergo må jo folk bare løfte på seg :p

Sliter ikke med det selv, men jeg liker godt å ha besøk og får jo bra med hvile ellers. Er typen som lett gror fast hos venninner når jeg er på besøk, men jeg har sagt til dem at de bare må si i fra om det blir nok eller de skal noe, for jeg har god tid og tåler at andre har planer eller blir slitne eller noe :p men jeg ér altså obs på problemstillingen, og hadde neppe sittet for lenge hos noen som nettopp hadde født. Passer også på å si til folk med baby at de bare må gi beskjed når det er nok.

Takk for svar. Så vanskelig. Blir også en dårlig lytter de siste timene fordi tankene er på hva jeg kan si for å avslutte besøket hyggelig.. prøvde meg på å si at jeg måtte dusje.. så etterpå bade mini.. Og at det tar tid. Og at jeg vil ha litt tid i dusjen alene da sambo skal jobbe 4 dager 12-14timersskift. Dusj med Babycall er ikke helt det samme.

Sånn var det her også, sa til sambo at jeg ikke takket det så når vi fikk besøk som var lenge sa han: mat henne, så går du å hviler deg!
Da forsto folk at jeg trengte å hvile og dro hjem.

Syns det der var kjempevanskelig selv! Hadde alt for mye og lange besøk i starten, og folk gikk ikke hjem selv om jeg gikk ut for å amme og ble borte i 20 min ... Har bestemt meg for at hvis det blir en baby til noen gang, skal vi stenge døren den første uken, og så ha en dag med åpent hus der de som vil kan komme, for så å lukke døren en stund igjen. Også kan vi heller dra på besøk til de vi vil se oftere når vi er klare for det.

Nå fant vi ut at det er lettere å dra bort til andre i stedet. Da blir vi servert i stedet for å servere, kan dra når vi vil, og slipper å holde det så ryddig i huset. :)

Jeg ville heller dratt på besøk til dem. da kan du gå når du er sliten :)

Jeg har heletiden, bortsett fra med besteforeldre og ene tanta, avtalt fra-til tidspunkt.
Besteforeldra og ene tanta greier seg på en måte selv. Lar dem stadigvek pludre med babhen mens jeg tar meg en time på øye [emoji38]

Du kan jo si når dere avtaler besøket at du har en avtale etter 2t ellernoe, en hvit løgn:p jeg er også dårlig på å gi beskjed så da er det lettere å ta en løgn :p

Jeg fikk tips av helsesøster om at det kunne være smart å slutte å servere gjestene noe. De har ofte en tendens til å dra litt tidligere da. [emoji14]

Bedre dag idag. Hatt besøk i 2timer. Så nå har jeg fått tid til å ut å gå en times trilletur "alene" med podkast på ørene. Ingen planer for kvelden det er såå godt!! :D

Back
Topp