Var hos jordmor i dag og vi snakket litt om blant annet amming. Det kan være vanskelig for mange mammaer og barn å få teken på og man trenger ro. Vi får 48 timer på føden hvor vi skal lære amming, hvile, kanskje sove litt, dusje og stelles og skape en relasjon til barnet (både mor og far) Dette blir i mitt hode ikke forenlig med å ta i mot besøk av familie på begge sider. Er også redd for å skuffe folk.. Tenker kanskje å bare invitere barnets besteforeldre. Hva tenker dere rundt dette..?
Si i fra til dine / dere nærmeste alt nå at de første 48 timene er det null besøk.
Ikke tenkt på at du skuffer folk nå, du må få lov å tenke på den nye familien din.
Vi tok i mot besøk først 3 dager etter jenta vår var født på nyfødt int, og tro meg hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg nekta å ta i mot noe besøk før det hadde gått ei uke minst.
Vi var der i 4 uker.
Ser av besøkstid rundt om i landet så er det barnefar som får være der mest naturlig nok, så søsken til barnet som er født så er det besteforeldre en times tid.
Det er mer enn nok tid å ta av senere i tiden som kommer, bruk denne dyrbare tiden bare på dere 3.
Skulle gjort mye for å få gjort ting annerledes selv, husker svigermor sitt besøk nummer 2 på under 36 t barnepleier på nyfødt fant meg på ammerommet / pumperommet der jeg satt i en stol å gråt for jeg var så fortvilet.
Besteforeldre besøkstiden kan dere alltids ta igjen senere, men den første tiden som ny familie blir det litt værre med å ta igjen.
Gjør det du mener og føler blir best for dere, og ikke ha noe dårlig samvittighet i det hele tatt.