Barsel

Mammatilsnart22025

Flørter med forumet
Hei!

Jeg vil fylle frysen med middag og snacks til mann, barn og besøkende (hovedsaklig mann og barn).

Jeg har noen ting på listen som smaker godt uansett om det har vert fryst eller ei, men trenger tips til hva annet som kan fryses og tines opp uten å bli ødelagt/miste smak.
Sånn som f.eks potetmosen jeg lager blir ALLTID vannete etter tining, så det er jo uaktuelt for min del.

Det jeg har enn så lenge er:
Lasagne
Gratinerte retter (pølsegrateng, fløtepoteter, fiskegrateng osv)
Alt av hvetebakst
Ferdigstekte vafler
Ferdigstekte lapper
Pizzasnurrer
Pizza
Horn
Langpannekaker
Matmuffins
Søte muffins

Også ting som er lett å lage for mannen, som heller ikke tar lang tid vil jeg og ha liggende:
Fiskepinner
Karbonader
Posepotetmos
Ris
Pasta
Fiskekaker
Pølser
Pommes frites
Løvbiff
Taco
Quesedia
Lefsepizza

Andre ting tas gjerne mot med stor takk uten en sidekommentar om at "mannen må da kunne lage middag selv og besøkende trenger ikke noe, de kan ta med selv".

Jeg gjør dette for min egen del og vil gjøre livet våres som en familie på 4 så enkelt som mulig de første vertfall 3 mnd.
Jeg hater også fyllstoffer i allerede næringsfattig mat, derfor vil jeg lage det selv før fødsel ❤️

Syntes veldig lite er godt etter frys tin prosessen . Da må det ihvertfall tines naturlig og langsomt ..Prøver unngå bare halvfabrikata , ultraprosessert & leve på karbohydrater samt øke kilovis i vekt , prøver jeg tenke enkelt & nokså sunt , trenger dog kke være så innviklet . Koke poteter og gulrot , purre lage store porsjoner med favorittmaten min sodd for eks ! Sunt , lite karbo , næringsrikt og billig . Lite snacks som kan fryses som ikke er full av karbo syntes jeg .

Jeg har selv tenkt på dette, men i forhold til at jeg vil ha næringsrike måltider som er lett å varme/tine som ammende alenemor :)

Så langt har jeg tenkt:
Rundstykker
Pizzasnurr
Bananbrød/bananmuffins
Proteinbrød/rundstykker
Cookie dough ferdig porsjonert ut i kjeks størrelse
Fiskegrateng
Gryteretter (en med og en uten kjøtt). Både bulgur og quinoa blir tåler frys godt synes jeg
Gulrotsuppe (med potet, løk osv)
Og sikkert noen ferdigretter, enten frosne eller Fjordland.

+ nøtter, tørket frukt, lomper, yoghurt/cottage cheese, egg osv :)

Noen tips til middager som er godt å fryse ned og som vi veldig ofte gjør:

- pasta bolognese saus
- hjemmelaget tomatsuppe (fryses uten makaroni, putt heller litt makaroni i når man koker opp igjen)
- chilli sin carne
- alle slags gryteretter og supper for den saks skyld
- lasagne

Back
Topp