Barsel- og barnepleier

Mamma2013

Gift med forumet
Hei! Lurer på om noen her jobber som barsel- og barnepleier?
Jeg studerer barnehagelærer nå, men vet ikke helt om det er riktig studie for meg.. Jeg er snart 25 og vet enda ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor :p Vurderer å bytte over til barsel- og barnepleier til høsten igjen, men jeg lurer på hva kriteriene for det studiet er? Holder det med fullført videregående skole med generell studiekompetanse?

Jeg går det nå, og er ferdig i februar :) Der hvor jeg går måtte man ha helsefagarbeider-/hjelpepleierfagbrev (eller relevant arbeidserfaring tror jeg) og ha jobbet en stund før man kom inn.
Anbefales på det sterkeste, virkelig en givende jobb og et spennende fagfelt :)

Barnepleier er ikke en høyere utdanning, og du trenger derfor ikke studiekompentanse. Usikker på hvordan utdanningsløpet er, men jeg tror du må begynne på helsefagarbeiderutdanning. Eventuelt kan du kanskje gå veien om sykepleien og bli barnesykepleier? Da må du ha generell studiekompetanse og videreutdanne deg etter sykepleien.

Ettersom jeg skjønner må jeg da gå vg1 og vg2 om igjen, og få fagbrev før jeg kan ta den utdanninga så da blir nok det uaktuelt for meg :) Men ja, om jeg bytter til sykepleien så er det jo mange valgmuligheter der :)

Hvis du allerede har generell studiekompetanse, trenger du bare å ta programfagene fra helse- og oppvekstfag. :)

Back
Topp