Barns utvikling

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Ei jeg kjenner har ein sønn på snart 8mnd, han har en bra utvikling og reiser seg nå ved stuebord osv. Men hver gang han gjør det, setter foreldrene han ned igjen. Jeg sa til hun at det var viktig at han fikk følge utviklingen sin men hun sa at de hadde for mye ting på bordet osv, at det gikk ikke ann.

Hvordan bør dette gripes ann? Jeg synes det er hårreisende at de stanser sin sønns utvikling på denne måten.

Har dere evt noen artikler eller lignende ang et slikt tema?

Ei jeg kjenner har ein sønn på snart 8mnd, han har en bra utvikling og reiser seg nå ved stuebord osv. Men hver gang han gjør det, setter foreldrene han ned igjen. Jeg sa til hun at det var viktig at han fikk følge utviklingen sin men hun sa at de hadde for mye ting på bordet osv, at det gikk ikke ann. Hvordan bør dette gripes ann? Jeg synes det er hårreisende at de stanser sin sønns utvikling på denne måten. Har dere evt noen artikler eller lignende ang et slikt tema?
Hei!
Synes det er bra at du bryr deg om dine venners barn. Noen ganger kan det være nyttig å få innspill fra andre på de valg man tar. Som du påpeker, er det viktig at man støtter barnet i den utviklingen som det er inne i,- enten det gjelder motorikk eller sosialt. Det er viktig at de voksne justerer seg etter barnet. Et barn som har lært å reise seg og klarer å gå langs møbler, er stolt av dette, og har kommet et steg lenger i utforskning av verden. Da er det vår oppgave som voksen å legge tilrette for barnet på en god måte, slik at det ikke skader seg,- eller gjør skade. Kanskje kan du spør dine venner hvordan de tror det må være for barnet å bli stoppet når det endelig har klart å reise seg. Håper at barnets foreldre er istand til å sette seg inn i barnets situasjon. Hilsen Elin

Takk for svar :) Me var fleire mødre så reagerte men veit jo ikkje om det blir følgt opp da. Det ble gitt beskjed, på ein fin måte, at det er ikkje bra å stanse normal utvikling.

Back
Topp