Barns sykdom skjema....

sas

Gift med forumet
Man har kun 10 dager i året man kan være hjemme med sykt barn og få betalt for det.
Hvis man får en bekreftelse fra lege at han har blitt operert, KAN arbeidsgiver være snill og slippe å ta av barns sykdom kvoten og "spare opp" dem og lønne meg likevel?
For i mai skal min sønn få tatt ut mandler og blir hjemme i ti dager. JEg skal være hjemme halve tiden også tar faren over. Det betyr at jeg kun har 3 dager igjen resten av året å bruke på sykt barn.Allerede vært hjemme i år noen dager grunnet satte inn dren i øret.
Operasjons legen sa han vil skrive en bekreftelse på at han er blitt operert og det er da opp til arbeidsgiver å avgjøre hva som er best.

Noen med erfaring?

Jeg tenker hva gjør jeg når jeg har brukt opp alle ti dagene.:Være hjemme med sykt barn uten lønn da?? Finnes det noe alternativt.

Vi har INGEN som kan hjelpe dessverre. Familien bor i utlandet og venner jobber.

Selvsagt KAN arbeidsgiver være snill og gi lønn under barns sykdom utover de 10 dagene man har, men de MÅ ikke.. Så dette blir helt og holdent opp til arbeidsgiver og hvor snille han er... Har man brukt opp sykt barn dagene må man ta ut ferie, avspasering eller ulønnet (eller lønnet om man har en veldig snill arbeidsgiver) permisjon.
I ditt tilfelle med sykt barn etter operasjon ville jeg undersøkt med nav om muligheten for å få pleiepenger :

Rett til pleiepenger når barnet er innlagt i helseinstitusjon
Den eller de som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk, kan få pleiepenger fra åttende dag. Det er et vilkår at barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet.

takk [:)]

har nettopp vært i denne situasjonen med barn inn lagt i sykehus med påfølgende periode der junior måtte bli hjemme.... en håpløs situasjon da egenmeldingsdagene allerede var tatt i bruk fra tidligere.
Arbeidsgiver KAN jo gi lønn, men det er uhyre sjeldendt, du får velferdspermisjon fra jobben med en bekreftelse fra sykehuset men de er ikke pliktig å gi lønn.. så med mindre arbeidsplassen er ekstremt glad i deg får du nok ingenting.
under oppholdet på sykehuset kan man søke omsorgslønn/ dvs sykehuset gjør dette for deg men da må innleggelsen vare ca 7 dager ++

Back
Topp