Barnevognvegring

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Lille på 2 mnd. nekter nå barnevogn. Hylskriking. Også når jeg legger han sovende ned (i det jeg trodde var dyp søvn....), våkner da raskt og gråter. Roer seg umiddelbart når han tas opp. Bærer han nå kun i bæresjal, da sover han godt og virker å kose seg. Jeg liker også å bære, kommer så tett og nært på han <3 Men de rundt mener dette IKKE er bra, jeg skjemmer han bort, han må tilvennes vogna, la han gråte etc.... Jeg «tåler» jo barnegråt, men ikke når jeg vet at det ville sluttet med en gang jeg tar han opp. Så jeg føler liksom jeg «gir etter» og lar han bli bært eller sitte/sove i sjalet stort sett hele tiden. Noen med tilsvarende erfaringer som ikke har fått «bortskjemte» unger? Gjerne noen støttende ord også, er sårt når besteforeldrene kritiserer det jeg gjør :-(

Min født i starten av mars er HELT lik ;) hun likte vogn litt de første ukene men nå er det ikke en hit.. gidder ikke prøve for mye for det ender jo bare med at hun våkner også er hele luren ødelagt og jeg må få henne i søvn på nytt:rolleyes:
Jeg har en på 3 år også og han var helt annerledes. Han måtte ut i vogn for å sove, sov aldri på brystet mitt etter 6 uker og elsket vogna. Vi kunne gå lange turer og han sovnet fort i den i denne alderen her. Kunne legges sovende i vogna uten å våkne..

I og med at jeg har behandlet babyene mine helt likt og de likevel er så forskjellige, er jeg helt sikker på at det er medfødt ;) :D Jeg har fått to barn i hver sin ende av skalaen her, og jeg synes du er en flink og god mamma som lytter til babyens behov. Såklart kan man prøve litt vogn og det er ikke krise om de skriker litt i vogna, men du vet når nok er nok og om gråten bare er kortvarig før babyen faller i søvn - eller om det faktisk ikke er noe vits å fortsette å ha babyen i vogna. Jeg er helt sikker på at dette går over for både din og min baby og at de på ett eller annet tidspunkt starter å trives med å sove i vogn også.

Jeg har det helt likt. Min er i dag 14 uker. Har vegret vogna i noen uker nå. Før kunne han sove 2 timer og jeg kunne gjøre unna ærender på butikker osv, men nå må jeg prøve å holde meg mest mulig i nærområdet i tilfelle det blir baluba.

Jeg blir så sint på besteforeldre og andre som skal oppdra andres barn, og komme med argumenter som: sånn gjorde jeg det, sikker på at han er mett, har du prøvd smokk når han hyler. Spar meg! Og st du skjemmer bort ungen din? Nei! Det er de altfor små til å bli, og skal ungen din sove må du gjøre alle triks i boka. Barnet ditt MÅ ikke sove eller like å være i vogn. Gjør akkurat det som er best for deg og din baby, og ikke det besteforeldrene gjorde for 30 år siden.

Dagens utblåsning fra meg :P

Lille på 2 mnd. nekter nå barnevogn. Hylskriking. Også når jeg legger han sovende ned (i det jeg trodde var dyp søvn....), våkner da raskt og gråter. Roer seg umiddelbart når han tas opp. Bærer han nå kun i bæresjal, da sover han godt og virker å kose seg. Jeg liker også å bære, kommer så tett og nært på han <3 Men de rundt mener dette IKKE er bra, jeg skjemmer han bort, han må tilvennes vogna, la han gråte etc.... Jeg «tåler» jo barnegråt, men ikke når jeg vet at det ville sluttet med en gang jeg tar han opp. Så jeg føler liksom jeg «gir etter» og lar han bli bært eller sitte/sove i sjalet stort sett hele tiden. Noen med tilsvarende erfaringer som ikke har fått «bortskjemte» unger? Gjerne noen støttende ord også, er sårt når besteforeldrene kritiserer det jeg gjør :-(
Psj. Jeg bar mini så lenge han ville, han gikk før ett år, er trygg og god, og sover i egen seng på natten og nå også tar luren der på dagen. Men ja, jeg skjemmet han bort, og han kom til å bli helt avhengig av meg og mammadalt.

Bær så mye du ønsker og babyen har behov for! Han prøver ikke å manipulere, og du kan ikke skjemme bort en baby med kroppskontakt og nærhet. Tvert imot, om babyen vil ha det, så trenger han det!

Som andre har kommentert her; du skjemmer ikke bort barnet ditt ved å møte behovene hans, det er faktisk ikke mulig.

Han MÅ ikke ligge i vogn, og hvis du trives med å bære er det bare fint! Dersom du ønsker å få ham til å like vogn kan jeg tipse om appen til lillemini (den koster penger), der er det masse gode tips og råd om litt av hvert.

Jeg har det helt likt. Min er i dag 14 uker. Har vegret vogna i noen uker nå. Før kunne han sove 2 timer og jeg kunne gjøre unna ærender på butikker osv, men nå må jeg prøve å holde meg mest mulig i nærområdet i tilfelle det blir baluba.

Jeg blir så sint på besteforeldre og andre som skal oppdra andres barn, og komme med argumenter som: sånn gjorde jeg det, sikker på at han er mett, har du prøvd smokk når han hyler. Spar meg! Og st du skjemmer bort ungen din? Nei! Det er de altfor små til å bli, og skal ungen din sove må du gjøre alle triks i boka. Barnet ditt MÅ ikke sove eller like å være i vogn. Gjør akkurat det som er best for deg og din baby, og ikke det besteforeldrene gjorde for 30 år siden.

Dagens utblåsning fra meg :p

Alle rådene/bemerkningene er så slitsomme... Da han var 1(!) uke fikk jeg høre at nå var han vel stor nok til å ikke trenge pupp om natten - fordi han da var 4,5 kg. Og at det «var på tide» å starte med flaske (selv om amming går ganske greit). Og nå nylig, at det var på tide at han lærte seg å sove i egen seng på rommet sitt (vi samsover).

Alle rådene/bemerkningene er så slitsomme... Da han var 1(!) uke fikk jeg høre at nå var han vel stor nok til å ikke trenge pupp om natten - fordi han da var 4,5 kg. Og at det «var på tide» å starte med flaske (selv om amming går ganske greit). Og nå nylig, at det var på tide at han lærte seg å sove i egen seng på rommet sitt (vi samsover).
Jeg orker ikke....

Å herre! Skrikekur på en baby på 2 mnd, nekte mat på natt til en sulten baby, ikke tillate trygghet med nærhet til mor på natt. Hvor flaskeråd kommer fra skjønner jeg ikke i det hele tatt?! Og disse "rådene" gjør deg faktisk usikker på om du eller de vet best?
Babyer kan ikke manipulere deg, gråten er deres kommunikasjon om at noe er galt for dem. Om baby ikke vil ligge i vogna og du har det fint med bæring er det helt greit. Om du helst vil ha ham i vogn er det nok lurest å tilvenne på en positiv måte. "Skrikekur" vil jo kun gjøre at baby får enda mer negative assosiasjoner til vogn, inntil han gir opp å si ifra, og da får negative assosiasjoner til deg som ikke hjelper ham. Ville anbefalt disse, sikkert velmenende, besteforeldrene om å lese seg opp på litt oppdatert litteratur hvis de for all del skal ha så mange meninger. Ellers går det an å be dem om å holde meningene sine for seg selv og stå mer stødig i at du gjør det som er rett for deg og ditt barn! Makan til frekkhet, kjenner jeg blir ordentlig sint på dine og babyens vegne!

Kjenner meg veldig godt igjen i innlegget ditt. Min gutt på 12 uker slo seg helt vrang mot vogn for ca. 3 uker siden. Bæresjal og sele som gjelder, jeg gidder ikke engang prøve å gå tur med vogn lenger. Jeg håper det skal bli bedre med vogn når vi bytter bort liggedelen og han får lov til å sitte og observere.

Her er det faktisk morfar som ikke klarer slutte gi «gode råd». Ingenting jeg har sagt for å kontre har hjulpet stoppe «rådene» så jeg har rett og slett bare sluttet respondere når de kommer. Det er så sårt å ikke blir hørt av de som skal være de nærmeste støttespillerne, men det er faktisk vi som kjenner babyene våre best og at den gamle garden tror babyer er kapable til å manipulere eller bli bortskjemte er basert på svada eller egentlig ubegrunnet. Når morfar var far lot han min mor røyke under graviditeten og de røyket inne hele oppveksten min (for den gang da var ikke det farlig) så jeg synes ikke de har noe grunnlag til å gi meg råd om barnet mitt i det hele tatt. Så er det fint å kunne ventilere her da jeg taler for døve ører ellers

Å herlighet :banghead::facepalm:

OMG! Stol på deg selv og be andre ryke og reise! Ingen kjenner barnet ditt bedre enn DU gjør! Og babyer blir ikke bortskjemte, de har de behovene de har rett og slett. Heier på deg!

Barn blir ikke bortskjemte av nærhet. Absolutt tull. Vår 3åring måtte bæres hele tiden, og sov bare på meg de første månedene.
Hun er en flott, omsorgfull storesøster som deler ute sitt lørdagsgodis til alle i rommet. Alle må dele sier hun. :Heartred

Stol på dine instinkter. Du kjenner ditt barn!

Når vi byttet til sittedel for eldste så ble vogn mer populært, og vi fikk mange fine turer med trilling og søvn :) så det er fortsatt mulig

Kjenner jeg blir ordentlig frustrert på dine vegne!

Jeg har også en bærebaby :Heartred Hun trenger mye nærhet, og trives ikke i vogna akkurat nå. Heldigvis har jeg ikke fått så mange "velmenende" råd om det enda, men mange har fryktelig mange meninger om andre ting...

Back
Topp