Barnevogn: de uendelige alternativene

Miamor25

Andre møte med forumet
Hei alle fint folk :happy:
Jeg er gravid for første gang og er i en skikkelig lykkerus av følelser. Er i uke 8+0 og bruker 97 % av tankene mine allerede til planlegging, men er nok like blank som alle andre førstegangs gravide er..
Jeg har forsøkt å lese i gjennom utallige forum angående barnevogner og hva man skal velge, men blir nesten mer forvirret av alle navn og typer, duo, sport, combi, hjultype, varemerker osv.. Så jeg kjenner at jeg behøver en egen liten tråd som forhåpentligvis kan gi meg svarene jeg ønsker.

Så jeg lurer egentlig på hva skal man egentlig velge og HVORFOR?
Og fortell gjerne hva en god barnevogn innebærer for deg; vekt, sammenslåing, hjul, håndtak m.m.? ;)

Gratulerer med baby :)

Barnevogn er en jungel :( og det er uendelig mye å velge i :p

Du må først se på hva DU trenger, altså, skal du trille på asfalt? Grus? Brostein? Terreng? Det har mye å si for type hjul og antall hjul ;)

Så må du tenke på bruken, skal dette være en hjemme vogn? Eller skaø dette være den "ene" vogna som skal med overalt? (Mange inkl meg selv har tur/sentervogn, som tat liten plass og er lett)

Så må du tenke på bagdelen, får du sommerbaby og derfor kommer til å måtte bruke vinterpose når babyen er litt større må du velge en av vognene med stor bagdel, får du vinterbaby og ikke trenger pose når babyen begynner å bli større kam du gå for en mindre bag :)

Så er det sportsdel, ønsker du ergonomisk? Der babyen ligger/sitter med bena høyere enn rompa? Eller vanlig, som har helt føat ligge stilling?

Så er det pris...

Skriv gjerne ned litt så kan jeg mer enn gjerne komme med noen tips og anbefalinger :)

Om jeg går meg en ny vogn da går jeg for Hartan Topline x med hardbag og lufthjul. Beste vognen av alle jeg har hatt...

Jeg valgte vogn til mitt første barn etter mine behov og muligheter:
  • Jeg hadde romslig bil, så trengte ikke tenke på at den måtte ta liten plass sammenlagt.
  • Jeg tok buss iblant, men ikke ofte nok til at det kunne påvirke vognvalget, foretrakk bilen.
  • Jeg er 1.70, ville ha vogn som hadde teleskophåndtak, for da kunne jeg fortsatt ta lange steg. Knekkhåndtak blir høyere uten at du kommer lengre unna vogna.
  • Jeg bodde i sokkelleilighet, så trengte ikke tenke på om jeg måtte bære den opp trapper eller la den stå i et eventuelt fellesareal. Kunne parkere den inne i gangen min. Vekt og størrelse betydde derfor ingenting, kunne godt ha en stor og tung vogn.
  • Jeg elsket å trille, og ville være ute i all salgs vær. Bodde langt nord, så ville ha en vogn jeg kunne komme frem i masse snø med, valgte derfor fire faste lufthjul, og god fjæring. Trillet på humpete skogsveien uten problem, og trillet opp bakker med snø til knærne store deler av vinteren.
  • Pga værforholdene ville jeg ha en solid og lun vogn. Gikk for emmaljunga edge, som er en duovogn.
Duo betyr stortsett to i ett, jeg fikk et vognunderstell og en babybag, i tillegg fulgte det en sportsvogndel med som jeg satte på understellet når babyen hadde vokst fra bagen.

Kombi betyr at du har et understell med en sportsdel på, og en liten babybag oppi sportsdelen. Så når baby er for stor, tar man bare bort bagen.

Venter nå mitt andre barn og har enda den gamle vogna, som jeg er fantastisk fornøyd med. Eneste problemet er at nå har jeg mindre bil pluss en stor hund, så skal i tillegg kjøpe en vogn som tar liten plass i bilen. Den trenger ikke være like stødig og og stor, så har derfor gått for en lettere og mindre type med tre hjul, men fortsatt lufthjul og god demping da :) De vognene jeg har prøvd med små svinghjul uten luft syns jeg er humpete og kronglete og trille på ujevnt underlag.

Det finnes en volgvelger på nett, der du kan fylle inn behovene dine, så kommer den med forslag til type. Det er veldig individuelt hvor godt den treffer, men den kan gi deg en pekepinn.

Det viktigste er at du ser over hvordan du har mulighet for å oppbevare vognen, hvordan transportmulighet du har, hva du vil gjøre, og slikt. F.eks skal du trille på skogsveier, eller holder det med å trille inne på kjøpesenter?

Gratulerer med baby :)

Barnevogn er en jungel :( og det er uendelig mye å velge i :p

Du må først se på hva DU trenger, altså, skal du trille på asfalt? Grus? Brostein? Terreng? Det har mye å si for type hjul og antall hjul ;)

Så må du tenke på bruken, skal dette være en hjemme vogn? Eller skaø dette være den "ene" vogna som skal med overalt? (Mange inkl meg selv har tur/sentervogn, som tat liten plass og er lett)

Så må du tenke på bagdelen, får du sommerbaby og derfor kommer til å måtte bruke vinterpose når babyen er litt større må du velge en av vognene med stor bagdel, får du vinterbaby og ikke trenger pose når babyen begynner å bli større kam du gå for en mindre bag :)

Så er det sportsdel, ønsker du ergonomisk? Der babyen ligger/sitter med bena høyere enn rompa? Eller vanlig, som har helt føat ligge stilling?

Så er det pris...

Skriv gjerne ned litt så kan jeg mer enn gjerne komme med noen tips og anbefalinger :)

_______________________________________________________________________________________________

Tusen takk for en så god tilbakemelding! :happy:

Jeg tenker at jeg skal trille i meste omgang på asfalt og om vinteren blir det jo tykt med snø siden jeg bor i nord.
Tror jeg vil ha en vogn som skal være med på det meste, men forstår hva dere mener med en ekstra til turer. I begynnelsen tenker jeg mest på selve "hovedvalget", den jeg skal trille tur med til byen, ned til besteforeldre, på arrangementer osv.

Jeg får baby i august/september så det blir jo høsten, så vet ikke hva du anbefaler? :) Er litt blank på dette angående hva babyen trenger når :bookworm:

Og det med ergonomisk vet jeg ikke helt om jeg skjønte hva du mente, men tror jeg går for en vanlig? :facepalm:

Pris tenker jeg ca. 10 000, ikke noe særlig mye mer.

Tusen takk for all hjelp :happy::happy::happy:

Om jeg går meg en ny vogn da går jeg for Hartan Topline x med hardbag og lufthjul. Beste vognen av alle jeg har hatt...

Skal sjekke ut denne, hva var det spesifikt du likte med denne? ;)

Skal sjekke ut denne, hva var det spesifikt du likte med denne? ;)
Jeg ville ikke valgt hartan
Hørt mye negativt om de og likte den heller ikke da jeg prøvde den

Du må finne ut hva som er viktig for deg og hva den skal brukes til

For meg var det viktig at den kunne brukes i alle terreng
At det vqr svinghjul som kunne låses
Ikke for tung

Jeg valgte vogn til mitt første barn etter mine behov og muligheter:
  • Jeg hadde romslig bil, så trengte ikke tenke på at den måtte ta liten plass sammenlagt.
  • Jeg tok buss iblant, men ikke ofte nok til at det kunne påvirke vognvalget, foretrakk bilen.
  • Jeg er 1.70, ville ha vogn som hadde teleskophåndtak, for da kunne jeg fortsatt ta lange steg. Knekkhåndtak blir høyere uten at du kommer lengre unna vogna.
  • Jeg bodde i sokkelleilighet, så trengte ikke tenke på om jeg måtte bære den opp trapper eller la den stå i et eventuelt fellesareal. Kunne parkere den inne i gangen min. Vekt og størrelse betydde derfor ingenting, kunne godt ha en stor og tung vogn.
  • Jeg elsket å trille, og ville være ute i all salgs vær. Bodde langt nord, så ville ha en vogn jeg kunne komme frem i masse snø med, valgte derfor fire faste lufthjul, og god fjæring. Trillet på humpete skogsveien uten problem, og trillet opp bakker med snø til knærne store deler av vinteren.
  • Pga værforholdene ville jeg ha en solid og lun vogn. Gikk for emmaljunga edge, som er en duovogn.
Duo betyr stortsett to i ett, jeg fikk et vognunderstell og en babybag, i tillegg fulgte det en sportsvogndel med som jeg satte på understellet når babyen hadde vokst fra bagen.

Kombi betyr at du har et understell med en sportsdel på, og en liten babybag oppi sportsdelen. Så når baby er for stor, tar man bare bort bagen.

Venter nå mitt andre barn og har enda den gamle vogna, som jeg er fantastisk fornøyd med. Eneste problemet er at nå har jeg mindre bil pluss en stor hund, så skal i tillegg kjøpe en vogn som tar liten plass i bilen. Den trenger ikke være like stødig og og stor, så har derfor gått for en lettere og mindre type med tre hjul, men fortsatt lufthjul og god demping da :) De vognene jeg har prøvd med små svinghjul uten luft syns jeg er humpete og kronglete og trille på ujevnt underlag.

Det finnes en volgvelger på nett, der du kan fylle inn behovene dine, så kommer den med forslag til type. Det er veldig individuelt hvor godt den treffer, men den kan gi deg en pekepinn.

Det viktigste er at du ser over hvordan du har mulighet for å oppbevare vognen, hvordan transportmulighet du har, hva du vil gjøre, og slikt. F.eks skal du trille på skogsveier, eller holder det med å trille inne på kjøpesenter?

_______________________________________________________________________________________________

Dette var jo fantastisk! Så mye du har tenkt på og takk for all informasjon! :happy::happy:

Jeg har jo ganske mange av de samme behovene som deg, forutenom at vi ikke har så alt for stor bil og jeg ønsker ikke å ha en veldig stor vogn da jeg ikke er alt for sterk til å manøvrere meg rundt.

Hvor finner jeg denne vognvelgeren? :)

Du må finne ut hva som er viktig for deg og hva den skal brukes til

For meg var det viktig at den kunne brukes i alle terreng
At det vqr svinghjul som kunne låses
Ikke for tung

______________________________________________________________________________________________

Men hva er det spesifikt man skal lete etter om man ønsker hjul som kan låses, og gå på asfalt/snø, nett vogn som tar liten plass osv. Hvilken forskjell utgjør de ulike dekkene og slikt? ;) Jeg tror jeg vet mine behov, men vet ikke hva jeg spesifikt skal lete etter da..

Kan jo forklare hvorfor vi valgte vogna vi valgte, for jeg elsker den.
Vi har Bumbleride Indie.

- vi trengte noe som fungerer på asfalt, snø/slaps, grus, skogsveier (ikke stier), strand og fjell/vidde

- en lett vogn (vi bodde i tredje etasje uten heis), denne veier vel 9 kg eller noe

- en som blir liten sammenslått, for selv om vi har bil med stort bagasjerom, har vi behov for å få med oss mest mulig bagasje når vi reiser (har familie på en annen kant av landet)

- 3 hjul for lett håndtering i butikker/på trange plasser/på buss/trikk med mulighet til å låse forhjul

- regulerbart håndtak

- mulighet til å legge sportsdelen helt flatt

- høy UV i kalesjen

- lett å manøvrere på offentlig transport

- god kurv under

- 5 punkts sele med innstramming

- noe annet enn svart vogn

- stor bag (lang)

Tusen takk for en så god tilbakemelding! :happy:

Jeg tenker at jeg skal trille i meste omgang på asfalt og om vinteren blir det jo tykt med snø siden jeg bor i nord.
Tror jeg vil ha en vogn som skal være med på det meste, men forstår hva dere mener med en ekstra til turer. I begynnelsen tenker jeg mest på selve "hovedvalget", den jeg skal trille tur med til byen, ned til besteforeldre, på arrangementer osv.

Jeg får baby i august/september så det blir jo høsten, så vet ikke hva du anbefaler? :) Er litt blank på dette angående hva babyen trenger når :bookworm:

Og det med ergonomisk vet jeg ikke helt om jeg skjønte hva du mente, men tror jeg går for en vanlig? :facepalm:

Pris tenker jeg ca. 10 000, ikke noe særlig mye mer.

Tusen takk for all hjelp :happy::happy::happy:

Om du tenker på en allround vogn som kommer fram overalt men alikevel kan brukes på senter etc så vil jeg absolutt anbefale emmaljunga edge eller mondial :)

Jeg har denne :) og er kjempe fornøyd, vi bor på landet og denne kommer fram overalt :) det som er fint med emmaljunga er at alle understell, bagdeler og sportsdeler passer sammen så man kan mice og matche :D denne koster mellom 9000-11000 ny (billigere i sverige)
ImageUploadedByBV Forum1484593571.436536.jpg

Om du ønsker eccohjul (altså punkteringsfrie) så ser de sånn ut :)

ImageUploadedByBV Forum1484593741.677117.jpg

Du kan også velge å ha fire faste hjul :)

ImageUploadedByBV Forum1484593761.595810.jpg
ImageUploadedByBV Forum1484593818.484021.jpg

Den negative med emmaljunga er at de kam være tunge og litt store sammenlagt, så om du skal mye inn og ut av bil så kan det bli et problem.

Om du ønsker å ha en lettere vogn kan jeg anbefale bugaboo buffalo :) denne har lufthjul, stor og god bag, ergonomisk sitteldel og er lettere og mindre sammenlagt enn emmaljunga, den er også fantastisk å trille men personlig syns jeg ikke dem er like stabil på terreng som emmaljunga, denne ligger ca likt i pris :)

ImageUploadedByBV Forum1484593939.905859.jpg

Ellers vet jeg mange er fornøyde med stokke trailz, denne er ganske høy og stor, men god å trille og den har stor bag og ergonomisk sportsdel. Denne blir stor sammenlagt. Prisen er noe høyere.

ImageUploadedByBV Forum1484594119.336100.jpg
ImageUploadedByBV Forum1484594127.705328.jpg

Om du ønsker en rimelig vogn så er babyjogger city elite knallgod, denne kommer fram overalt og er god å trille, liten sammenlagt :) minuset er at den ikke har vendbar sportsdel så barnet må sitte fra den som triller når man går over tiø sportsdel. Ellers en super vogn som tar lite plass sammenlagt :) den er også rimelig i pris ca 7000,- med bag (er ofte på tilbud)

ImageUploadedByBV Forum1484594255.409768.jpg

Jeg elsker å gå tur så må ha vogn som kan snus mot sola og at når jeg går i lange nedoverbakker så ligger ikke barnet opp ned liksom over lengre tid...

Dette var jo fantastisk! Så mye du har tenkt på og takk for all informasjon! :happy::happy:

Jeg har jo ganske mange av de samme behovene som deg, forutenom at vi ikke har så alt for stor bil og jeg ønsker ikke å ha en veldig stor vogn da jeg ikke er alt for sterk til å manøvrere meg rundt.

Hvor finner jeg denne vognvelgeren? :)
Barnashus har blandt annet vognvelger på nett.

Vil anbefale deg å dra litt rundt og se og kjenne på de ulike vognene. Trodde selv jeg ville ha silvercross, men etter å ha kjent og sett rundt landet jeg på stokke trailz.

Jeg elsker min emmaljunga edge duo. Har to understell til den: ett med svingbare hjul som vist ovenfor og ett med ekstra store lufthjul 4 faste. Vi gikk i utgangspunktet for brio smile ( som nå er britax) pga asfalt gåing og tyngden. Men den ble ødelagt innen 1 år ( produskjonsfeil) og gikk da over til emmaljunga. Det som overrasket meg var at emmaljunga ikke var merkbart tyngre på tur og var lettere på vinteren. Her blir det ikke altid brøytet så viktig med god vintervogn for oss. Har vogn dilla så har 4 vogner og ei trille. Vognene våre blir nå brukt av barn nr 2 og er fortsatt fornøyd, spesielt siden vi ble avhengig av søskenbrett. Vi bruker vogn både på tur, kjøpesenter og på fjellet. Har egen vogn til campingvogna pga slitasje. Emmaljunga vogna er letterette( falsk skinn) og tør ikke å ha den løs i campingvogna mens vi kjører pga skader på skinnet. Har basson vogn i campingvogna og den er veldig lik emmaljunga edge.

Jeg vet at i forhold til snø så er det problematisk med skjermer over hjulene, som enkelte vogner har. Spesielt de svingbare hjulene på emmaljunga, de er litt mindre enn bakhjulene og så er det skjermer over, og det er kjempetungt når det er snø.

Anbefaler deg absolutt å gå i butikk så du får se og kjenne på vognene. Du får også prøvd de i bilen, så får du sett om de er passe stor og grei å løfte :)

Jeg vet at i forhold til snø så er det problematisk med skjermer over hjulene, som enkelte vogner har. Spesielt de svingbare hjulene på emmaljunga, de er litt mindre enn bakhjulene og så er det skjermer over, og det er kjempetungt når det er snø.

Anbefaler deg absolutt å gå i butikk så du får se og kjenne på vognene. Du får også prøvd de i bilen, så får du sett om de er passe stor og grei å løfte :)

Jeg har slikt understell og har aldri opplevd at snøen har vært noe problem :)

Jeg har slikt understell og har aldri opplevd at snøen har vært noe problem :)
Opplever ikke du at snøen pakker seg inn i hjulene, og mellom hjul og skjerm? Slik at hjulet ikke triller lengre, og vogna bare må skyves som en stor klosse :p Problemet oppstår selvfølgelig kun der det er mye snø, men det er det overalt hele tiden her, brøyting er det så som så med

Back
Topp