Barnevogn, bil sete og generelt utstyr

DiaOgGravid

Blir kjent med forumet
Hvordan velge barnevogn og bilsete
Eller utstyr generelt ? Det finnes jo ett hav der ute å velge mellom… og jeg blir ikke klok.! :rolleyes:

Vet det er tidlig, men prøver smått og begynne å planlegge. Jeg kommer ikke til og kjøpe noe enda. Men siden jeg er alene. Må jeg prøve å planlegge innkjøp og hva jeg trenger.

Dere som har barn fra før av. Hva slags utstyr hadde dere bruk for, og hva var unødvendig ?
 
Jeg har også begynt å tenke litt på hva jeg skal kjøpe, er alene jeg og, så økonomien er ikke den samme som om man var to
Mamma kjøpte bilstol til min bror når han fikk baby i fjor, så hun kommer til å bidra med rundt samme summen til meg. Så jeg prøver å tenke litt strategisk rundt hva jeg velger av vogn og bilstol, for å få mest ut av pengene
Har sett på én vogn på nett, men usikker på hvordan den er å trille osv.
 
Jeg satte meg veldig inn i sikkerhetskravene til bilstolene før jeg valgte, her kan dere lese mye om det:


Og ellers kan jo mye kjøpes brukt, bortsett fra madrasser som anbefales nye eller lite brukt. Se LUB for mer info.

Vi avventet med å kjøpe ganske mye til etter babyen var født for å se hva som egentlig var nødvendig for oss. Hadde selvfølgelig på plass vogn, krybbe, bilsete, skiftematte, klær, bleier, smokker osv. Men pumpe for amming, bæresele, osv osv er ting man kan se an behovet for utfra hvordan deres baby er ☺️❤️
 
jeg sjekker alltid tester xsmile9 Bilstol er ekstremt viktig å få prøvd i bil, en må kunne få riktig helling på bilstolen. Alle biler er ulike, noen har feks veldig bratte seteputer som gjør at mange bilstoler ikke passer.

Barnevogn kan man luke bort en del eter hva man ønsker å bruke den til. Feks Skal den være offroad, mer grus/asfalt, byvogn? Trenger een å ta liten plass i bil eller har man plass til større vogn etc. fullt mulig å gå i butikk å prøvetrille vogner, for å så kjøpe brukt vogn på finn til halve prisen

Jeg har brukt det meste av utstyr jeg har handlet. Kunne klart meg iten babynest, men var greit å ha det også:happy: babyseng, stellebord, bleier, salver, vugge, babynest, vogn, newborn seat og tripptrapp stol og klær (mest bodyer og strømpebukser). Det som ikke ble brukt var klær med hetter og ikke så mye gensere. Hjemme var det mest strømpebukse og body.

Jeg har kjøpt mye brukt, eneste jeg syns er greit å kjøpe nytt er bilstolen og madrass til vugge og seng
 
Hvordan velge barnevogn og bilsete
Eller utstyr generelt ? Det finnes jo ett hav der ute å velge mellom… og jeg blir ikke klok.! :rolleyes:

Vet det er tidlig, men prøver smått og begynne å planlegge. Jeg kommer ikke til og kjøpe noe enda. Men siden jeg er alene. Må jeg prøve å planlegge innkjøp og hva jeg trenger.

Dere som har barn fra før av. Hva slags utstyr hadde dere bruk for, og hva var unødvendig ?
Til første hadde jeg uendelig mye.. halvparten helt unødvendig!

Bilstol, vogn, seng/Bedsidecrib, badebalje var i grunn alt jeg hadde bruk for av store ting de første mnd. Droppet vugge, for jeg kunne bare trille Bedsidecrib med meg.

Ellers var det bleier, Salver og kremer, termometer, gulpekluter, masse bodyer (omslags), hele pysjamaser med bein, sparkebukse med bein det gikk mest av.. Sokker til baby er ubrukelig! Hadde mer laken enn annet sengetøy til baby, i forhold til gulping og tissing igjennom bleie etc.. Hadde en real gulpebaby.

I forhold til valg av vogn så gikk jeg for en som var lett i vekt og ble liten når den ble slått sammen den gang. Bilstol med adapter så jeg kunne sette sete rett på vognunderstellet var helt gull for raske turer innom butikken etc..

Man trenger ofte mindre ting enn man tror, mye er endelig kjekt og ha, men relativt unyttig.

jeg sier jeg skal handle mindre denne gangen, men spør meg igjen om 9mnd :p
 
Ved valg av bilstol er det viktig at du velger en som gir (40-)45 grader helling i bilen din som Klarsåklar nevner. Dette er kjempeviktig, men dessverre for lite fokus på. Selgerne i barnebutikker bryr seg ofte lite om det fordi de ikke har nok kunnskap. Det hjelper ikke å kjøpe best i test om hellingen blir helt feil. Lurt å kjøpe fra et anerkjent merke (f.eks Maxi-Cosi, Besafe, Cybex, Axkid, Britax) og med den nyeste godkjenningen i-size. Ellers er det å velge de funksjonene du synes er viktig for deg. Du kan få mye billigere bilstol hvis du dropper snufunksjon osv.


 
Ved valg av bilstol er det viktig at du velger en som gir (40-)45 grader helling i bilen din som Klarsåklar nevner. Dette er kjempeviktig, men dessverre for lite fokus på. Selgerne i barnebutikker bryr seg ofte lite om det fordi de ikke har nok kunnskap. Det hjelper ikke å kjøpe best i test om hellingen blir helt feil. Lurt å kjøpe fra et anerkjent merke (f.eks Maxi-Cosi, Besafe, Cybex, Axkid, Britax) og med den nyeste godkjenningen i-size. Ellers er det å velge de funksjonene du synes er viktig for deg. Du kan få mye billigere bilstol hvis du dropper snufunksjon osv.


Det var et godt poeng, bare dumt at vi planlegger å kjøpe ny bil neste år..
 
Det var et godt poeng, bare dumt at vi planlegger å kjøpe ny bil neste år..
Og dere vet vel ikke hvilken bil det blir? Da hadde jeg vurdert Britax sin med fleksbase. Ellers så kan man alltids også beltemontere selve bilstolen uten å bruke base. Da kan man som regel justere seg til riktig helling. Vi har faktisk babystol uten base da vi kjøpte ny siden vi ikke ville bruke så mye penger på noe som bare brukes i så kort tid. Det går veldig fint. Er veldig fort gjort. Kan kanskje føles knotete første gangen.
 
Og dere vet vel ikke hvilken bil det blir? Da hadde jeg vurdert Britax sin med fleksbase. Ellers så kan man alltids også beltemontere selve bilstolen uten å bruke base. Da kan man som regel justere seg til riktig helling. Vi har faktisk babystol uten base da vi kjøpte ny siden vi ikke ville bruke så mye penger på noe som bare brukes i så kort tid. Det går veldig fint. Er veldig fort gjort. Kan kanskje føles knotete første gangen.
Nei, vi har ikke begynt å testkjøre enda, kanskje vi må ta testkjøringen innom bilstolforhandlere for å se hva som passer :D Gode forslag om Britax eller bilstol uten base også.
 
Vi har da planlagt en stund å få en til så vi har kjøpt denne pakken:)
Cybex balios s lux vogn bag og sportsdel
Aton b2 (var fornøyd med den sist også)
Adaptere til å feste bilstol på understell til vogn
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240220_190332_Chrome.jpg
    Screenshot_20240220_190332_Chrome.jpg
    426,9 KB · Visninger: 14
Såvidt jeg vet er det fortsatt bare en babystol som har base som kan beltefestes, cybex aton 5 med en base jeg ikke husker navnet på. Vi hadde den sist for å få plass, men har dessverre solgt den. Vogn er ekstremt utvalg på, vi har hatt mange, men har fortsatt ikke en som utpeker seg 100% - jeg tror jeg har lyst på thule urban glide, men må se hvordan den er å få i bilen sammenpakka.

Det meste kan du uansett kjøpe brukt, jeg ville kjøpt bilstol og madrasser nytt bare, alt annet kan kjøpes brukt.
 
Back
Topp