Barnevernet

*venus*

Første møte med forumet
Jeg hadde en tøff periode i livet mitt mens jeg var singel sist.
Jobbet annenhver helg og mye kvelder, og brukte en voksen flott dame som barnevakt - men jeg hadde aldri til til meg selv, og konstant dårlig samvittighet siden jeg var så mye borte fra englene mine.

Jeg ble anbefalt av en på jobben + en som jobbet i barnehagen til min datter, å søke etter besøkshjem til dem.
Dermed kom jeg i kontakt med barnevernet som formidler slike ting.

Det er lang ventetid på sånt, og jeg trengte heldigvis ikke å gjøre noe med det, men saksbehandleren min spurte om jeg trengte hjelp og råd ang grensesetting.
Det takket jeg ja takk til - og endte opp med få hjelp av to fantastiske terapauter som har 17-18 års erfaring med barn/ungdom + at de har barn selv.

De løftet meg opp, og fikk meg til å innse at jeg er en god mor!

Jeg var på møte med barnevernet i forrige uke, og de har ikke gjort annet enn å hjelpe meg:-)
Jeg sa at alt går fint nå, og at jeg kan avslutte kontakten med dem.
De sa beroligende tilbake til meg: "vi er bare en tlf unna hvis du trenger hjelp til noe, evt økonomisk støtte til aktiviteter barna vil være med på".

Jeg har alltid (med litt hjelp fra pappa`en min da, som i huskjøp[8D]) klart meg selv, men det er trygt å godt å vite at hjelpen ER der.

Er så mye negativt forbundet med barnevernet, så jeg ville dele en liten solskinnshistorie med dere[:)]

Goklem[;)]

Det synes jeg var fint å høre! [:)]

Det er faktisk sånn i barnevernet fungerer...det skal enormt mye til for at de tar barna ut av hjemmet og slikt....de mener at barna har det best hjemme, og foreldre som trenger råd og veiledning eller litt hjelp skal få det. Det som er litt synd er at det som kommer ut imedie er ALLTID kun en side av saken. Så mange av de sakene som har vært i media må vi ta med en klype salt.....Barnevernet har absolutt taushetsplikt og kommenterer ikke en sak i media uansett...hensynet til barnet/barna kommer først! Og de foreldrene som går ut i media og klager på barnevernet, forteller nok ikke hele sannheten(ingen som liker å fremstå som dårlige eller uansvarlige), de forteller gjerne bare en liten bit som i den store sammenhengen kanskje ikke stemmer helt.
Nå sier jeg ikke at Barnevernet aldri gjør feil, men husk at det som kommer ut er kun en side av saken!
...Jobber ikke med dette selv, men vi har nettopp diskutert mye av dette på skolen, og det har gått opp noen lys for meg...kanskje ikke barnevernet er så ille som folk tror [:)]
Syns faktisk at de som går av seg selv og spør om hjelp er voksne og ansvarlige mennesker som ser sin egen begrensing de har der og da. Hundre ganger bedre enn å la det slure og gå. ...Dessuten, når en får hjelp, går det dobbelt så fort å komme seg på fote igjen tror jeg. Ikke meningen at vi skal klare alt alene her i verden![:D]

Huff ble langt dette, men men[:)]

så godt og høre, og at du har det bedre[:D][:D]

stor klem.

Tusen takk for historien din! Vi trenger alle noen sånne påminnelser innimellom, det er lett å bli fanget av mediabildet. Jeg tenker at de foreldre som selv kontakter barnevernet for råd og hjelp, er absolutt ansvarlige foreldre. Det å se sine egne begrensninger enten det er noe vi rår med eller ikke, er en styrke!!! Godt å høre at det går bedre nå.

Det var en fin historie venus! Jeg er glad det "løste" seg for dere ..

Barnevernet er slettes ikke så ille som det man tror .. media har en tendens til å blåse opp de negative tingene, men det har jo noe med at det selger mer, er vel ikke så mange som er så interesserte i å lese en solskinnshistorie .. misforstå meg rett, men det er iallefall de negative historiene som selger, slik som barnevernet tok fra meg livet mitt osv ..
Synes dette blir veldig synd siden det gjør at ikke mennesker tør å kontakte barnevernet for de tror de kommer til å ta fra dem barna (mens det barnevernet egentlig gjør er å sette iverk hjelpetiltak og økonomisk hjelp .. den siste utveien er omsorgsovertakelse) ..
Dette ble sikkert litt langt, men jeg har det å engasjere meg (kanskje litt for mye) .. når det er sagt så studerer jeg for å utdanne meg til barnevernspedagog så jeg synes dette er kjempe spennende [:D]

Det var en ny vri på "det stygge" barnevernet..å det va GODT å lese...flott at det går så bra nå med deg [:D]

Klem tilbake fra kathrine

For et flott innspill! Alle kan komme i den situasjonen at de trenger hjelp, og når du Venus er tøff nok til å dele din histore kan du hjelpe andre til å ta det skrittet også!

Barnevernet er en hjelpende hånd de![;)]
Enten om det er en familie selv som oppsøker hjelp/veiledning- eller om det er en mer eller mindre grov "anklagelse" fra naboer/venner. Og anklager som dette skal også tas på alvor,og tilrettelegges hvor alvorlig det er snakk om!
Har selv en søster som så og si på dagen ble flytta pga forholdene hjemme...
Barn skal ha rett på å ha et trygt og godt hjem!!![:)]

[:D]
Jeg har ikke vært her inne siden jeg skrev innlegget igår.
TUSEN takk for veldig positive tilbakemeldinger jenter!

Barnevernet er i utgangspunktet kun ute etter å hjelpe, og er det noen som sliter med enten økonomi eller grensesetting av barna (er ikke lett - se på nannyhjelpen/SOS barnevakten) så svelg stoltheten!

Disse TV-programmene er gjerne litt ekstreme tilfeller, men tror nok at de fleste kjenner, eller kommer til å kjenne seg igjen i mange situasjoner.

Ha en fin, fin søndagskveld.
Sett deg ned, og bare kjenn at du lever[;)]
Alle trenger å stoppe opp litt avogtil...

Klem fra Venus!

det er nettopp dette barnevernet er til for. hvis man selv ber om hjelp får man godvilje og hjelp.
skrekkhistoriene kommer mest fra situasjoner der de ikke innser selv at de trenger hjelp, og det blir tvang i stedet.

Back
Topp