Barnevernet!

Skjønner problemstillingen din og at dette er vanskelig. Selv om du bestemmer hvem som skal få passe barnet ditt er det enkelt å si, men kanskje mer komplisert praktisk og følelsesmessig. Det er jo godt å få litt hjelp og avlastning innimellom, og gjøres det forskjell på folk som alle ønsker å bidra så kan dette utløse konflikter etc. Og at familiemedlemmer ønsker å hjelpe er jo i utgangspunktet hyggelig og positivt. Dessverre er det jo bare slik at man ikke alltid er komfortabel med å ta i mot tilbudet eller imøtekomme ønsket, da blir det vanskelig. Man ønsker jo ikke å såre noens følelser. Vanskelig å komme med innspill uten å vite så mye mer, men kanskje man kan si at man setter pris på at de ønsker å stille opp, men at dere ønsker at det stilles opp på andre måter enn som barnevakt? F.eks at vi ønsker i minst mulig grad å benytte oss av barnevakter, men når det er behov for det så har svigermor/tante X sagt at hun ønsker å bidra med det. I første omgang tror vi at vi kommer til å benytte oss av det, det er jo best for barnet å ha noen få, faste holdepunkter. Men vi ønsker svært gjerne at du stiller opp med...., for det er du så flink til, eller noe slikt. Altså finne et område der denne tanten kan bidra og føle seg nyttig, og som dere er komfortable med. Kan det være en mulighet?
Tusen takk for dette svaret!! Dette var mer til hjelp og du kommer med fine forslag til å se litt lysere på "problemet". Forslagene du kommer med skal jeg ta med meg videre. For det er som du skriver veldig lett å si at det er jo vi som bestemmer hvem som skal passe barnet, men praktisk kan det bli komplisert da det e rman som så gjerne vil dette.. da føler man jo at man stenger noen utenfor. Så tusen takk for at du svarte så godt på det jeg skrev!

Tusen takk for dette svaret!! Dette var mer til hjelp og du kommer med fine forslag til å se litt lysere på "problemet". Forslagene du kommer med skal jeg ta med meg videre. For det er som du skriver veldig lett å si at det er jo vi som bestemmer hvem som skal passe barnet, men praktisk kan det bli komplisert da det e rman som så gjerne vil dette.. da føler man jo at man stenger noen utenfor. Så tusen takk for at du svarte så godt på det jeg skrev!

Hyggelig å høre at det var til litt hjelp. Ønsker dere lykke til og håper at ting ordner seg på en god måte for dere alle sammen :)

Hyggelig å høre at det var til litt hjelp. Ønsker dere lykke til og håper at ting ordner seg på en god måte for dere alle sammen :)
Ja vi vil jo alle det beste! Så vi får gitt alle litt, men innenfor hvilke grenser vi ønsker og hva vi føler oss trygge med :)

Kommer med litt mer konkrete forslag når jeg først er i gang ;)

Et forslag, hvis det ikke er noe spesielt som utmerker seg som naturlig å be henne om å bidra med, er å spørre om hun kan bidra ifht tradisjoner. F.eks jule- og påskeverksted. Hvis dere har hatt slikt når dere var små kan du si at det er ting som du husker godt fra barndommen og som er flotte minner å ha med seg fra videre i livet. Hvis dere ikke hadde det kan du si at det har du hørt at andre snakker om som viktige og gode minner. Og blir det til at hun arrangerer et lite juleverksted eller lager er et annet opplegg i forbindelse med en høytid kan du jo sikkert lure deg med ved å være veldig interessert og si at det høres så koselig ut at du svært gjerne vil være en del av denne tradisjonen du også :happy:

Kommer med litt mer konkrete forslag når jeg først er i gang ;)

Et forslag, hvis det ikke er noe spesielt som utmerker seg som naturlig å be henne om å bidra med, er å spørre om hun kan bidra ifht tradisjoner. F.eks jule- og påskeverksted. Hvis dere har hatt slikt når dere var små kan du si at det er ting som du husker godt fra barndommen og som er flotte minner å ha med seg fra videre i livet. Hvis dere ikke hadde det kan du si at det har du hørt at andre snakker om som viktige og gode minner. Og blir det til at hun arrangerer et lite juleverksted eller lager er et annet opplegg i forbindelse med en høytid kan du jo sikkert lure deg med ved å være veldig interessert og si at det høres så koselig ut at du svært gjerne vil være en del av denne tradisjonen du også :happy:
Det var jo kjempe smart vi har ikke hatt noen spesielle tradisjoner selv da vi kun har samme mor. Men tanteungene mine elsker å være her hos oss så å dra i gang slike ting er jo en super ide :) det er jo mye man kan finne på sammen som er like viktig!

Back
Topp