barnevakt...

2725020070603

Glad i forumet
når tenker dere det er greit med barnevakt til den lille? da tenker jeg ikke på overnatting, men noen timers avlastning fra familien for å finne på noe alene med mannen, ei vennine etc...? eks en tur på kino, ut å spise, konsert...

Her er det ingen fasitsvar, annet enn når du og mannen er klare for det :) Selvfølgelig avhenger det også av om barnet tar flaske, dersom dere blir borte over et måltid.

Vi hadde første timen med barnevakt hos farmor i stad, han er 3 uker! Han spiste flaske hos henne og sov som en liten prins gjennom hele besøket :happy: men jeg holdt hele tiden øye med telefonen i tilfelle det skulle være noe!

Så lenge du er komfortabel med det så er det vel greit? Bare husk at når de er veldig små så er det mamma og pappa som er tryggheten, særlig mamma. Lukten av mamma, lyden av stemmen hennes er trygt og godt :) Vi var på kino med barnevakt for første gang når storesøster var 2,5 mnd gammel. Jeg holdt på å dø på meg :P Selv om hun bare sov og var hos mine foreldre som hun kjente godt.

Vi hadde barnevakt når hun var fem uker og en dag, da var det 30 minutter mens jeg kjørte far på jobb... Fredagen etter det var jeg og far på konsert og når hun var seks uker og en dag var bestefar på trilletur med henne... Gått fint alle gangene :).
Men nå er vell jeg generelt ganske laid-back og jenta veldig snill :)

Det teller vel ikkje som barnevakt, men eg var på kino med storebror mens pappaen var heime med mini. Vi såg kung fu panda 3, og eg berre seie det..den scena der dei blir jaga, og pandamammaen setter vekk den gråtande pandababyen sin og ofra seg sjølv, den scena er IKKJE bra å sjå for ei hormonell mams på sin første "vift" uten bebissen sin altså! Litt av ein sippefest under 3D-brillene kan eg love dokke :-D

Så sjølv om du TRUR du er klar for en time eller to uten den lille, ver forberedt på en liten smell :-P Fins ingen fasitsvar på kor mange veker og måneder og slikt, det må dokke føle på sjølv. :-)

Med første hadde vi barnevakt første gang når han var syv måneder, første overnatting halvannen måned senere. Jeg syntes det ble verre jo lengre vi ventet, men barnet hadde det jo helt utmerket. Nå fikk første mme da, så var ikke trøblete i forhold til amming.

Så lenge maten til babyen ikke utgjør noe problem ser jeg godt for meg at hun kan overnatte hos en av besteforeldrene i samme alder som storebror. Barnepass hjemme hos oss eller i form av trilletur ol. kan godt skje før, gjerne slik at jeg/vi kan få alenetid med eldstemann. :)

Back
Topp