Barnevakt under fødsel

Heloise777

Flørter med forumet
Dette er såklart lenge til, men jeg har litt kontrollbehov og stresser lett så jeg lurte på om dere kloke damer kan tenke litt høyt med meg :Heartred

Jeg ble igangsatt med nr. 1 og etter vannet omsider gikk så gikk jeg fra 0-10cm åpning på 1,5 time. Fikk beskjed om at dersom vannet går denne gangen så er det stor sjanse for at jeg føder «fort» igjen.

Så jeg stresser såklart med om barnevaktene rekker frem i tide. Vi bruker bare 10 min til sykehuset, men de potensielle barnevaktene trenger alt fra 1 til 1,5 time hvis dette skjer på natten eller i helgen.

Noen kloke innspill eller erfaringer her? Det går nok helt fint, men liker å tenke på potensielle nødløsninger. Vi er nyinnflyttet i byen og kjenner svært få mennesker her så naboer blir litt vanskelig. Har noen dratt til sykehuset i forveien også kommer far/medmor etter? Bør jeg være litt forberedt på at jeg kan ende opp med å føde uten far, i tilfelle? Hvordan løser dere det med disse barnevaktene som har litt reisevei eller står noen i lignende situasjon?
:)

Dette er såklart lenge til, men jeg har litt kontrollbehov og stresser lett så jeg lurte på om dere kloke damer kan tenke litt høyt med meg :Heartred

Jeg ble igangsatt med nr. 1 og etter vannet omsider gikk så gikk jeg fra 0-10cm åpning på 1,5 time. Fikk beskjed om at dersom vannet går denne gangen så er det stor sjanse for at jeg føder «fort» igjen.

Så jeg stresser såklart med om barnevaktene rekker frem i tide. Vi bruker bare 10 min til sykehuset, men de potensielle barnevaktene trenger alt fra 1 til 1,5 time hvis dette skjer på natten eller i helgen.

Noen kloke innspill eller erfaringer her? Det går nok helt fint, men liker å tenke på potensielle nødløsninger. Vi er nyinnflyttet i byen og kjenner svært få mennesker her så naboer blir litt vanskelig. Har noen dratt til sykehuset i forveien også kommer far/medmor etter? Bør jeg være litt forberedt på at jeg kan ende opp med å føde uten far, i tilfelle? Hvordan løser dere det med disse barnevaktene som har litt reisevei eller står noen i lignende situasjon?
Vi hadde naboer og folk fra barnehagen i backup. En nabo kom og var i huset frem til svigermor kom (hun brukte 1,5t). Baby var ute før svigermor var i vårt hus så hadde blitt hjemmefødsel uten.

Innen mars har du sikkert noen du kan spørre? Folk er overraskende «gavmilde» når det er snakk om å være fødevakt og ser på det som en ære.

Vi har også barnevakter en times tid unna. Vi har snakket om at søsteren min kanskje flytter inn hos oss i noen uker rundt termin også kjører hun til jobb fra oss. Også tror jeg at jeg spør noen av foreldrene i klassen til eldste om de kan ha barna ved akutt behov.
Jeg fødte nr2 helt i starten av pandemien og var alene på sykehuset fra jeg ble satt i gang til aktiv fødsel startet (ca 12 timer). Da var far ca 1 time unna. Jeg hadde også forberedt med fysisk (meget nøye pakket fødebag) og psykisk på at jeg måtte føde alene hvis far ble syk. Jeg tror det hadde gått helt fint om jeg fødte med kun jordmor. Sist måtte jeg være alene på barsel og det synes jeg at var mye mer slitsomt siden jeg var våken i 24timer ifm fødsel og babyen var mye våken på sykehuset.
Jeg tenker at jeg ville fått far til å kjøre meg til sykehuset også får han komme tilbake når barnevakten kommer.

Vi hadde naboer og folk fra barnehagen i backup. En nabo kom og var i huset frem til svigermor kom (hun brukte 1,5t). Baby var ute før svigermor var i vårt hus så hadde blitt hjemmefødsel uten.

Innen mars har du sikkert noen du kan spørre? Folk er overraskende «gavmilde» når det er snakk om å være fødevakt og ser på det som en ære.
Ja, det går ann å høre med noen foreldre i bhg til eldste hvis det skulle være nød! Føler det nesten er «for mye» å be om, men er som du sier og jeg ville jo selv sagt ja!

Vi har også barnevakter en times tid unna. Vi har snakket om at søsteren min kanskje flytter inn hos oss i noen uker rundt termin også kjører hun til jobb fra oss. Også tror jeg at jeg spør noen av foreldrene i klassen til eldste om de kan ha barna ved akutt behov.
Jeg fødte nr2 helt i starten av pandemien og var alene på sykehuset fra jeg ble satt i gang til aktiv fødsel startet (ca 12 timer). Da var far ca 1 time unna. Jeg hadde også forberedt med fysisk (meget nøye pakket fødebag) og psykisk på at jeg måtte føde alene hvis far ble syk. Jeg tror det hadde gått helt fint om jeg fødte med kun jordmor. Sist måtte jeg være alene på barsel og det synes jeg at var mye mer slitsomt siden jeg var våken i 24timer ifm fødsel og babyen var mye våken på sykehuset.
Jeg tenker at jeg ville fått far til å kjøre meg til sykehuset også får han komme tilbake når barnevakten kommer.
Så lurt med søsteren din! Vi har ingen barnløse som er så fleksible men kan alliere oss med noen i bhg!
Da har du jo litt erfaring fra pandemien også. Jeg har også tenkt at jeg tåler fint å ta en taxi ned og vente på far :)

Så lurt med søsteren din! Vi har ingen barnløse som er så fleksible men kan alliere oss med noen i bhg!
Da har du jo litt erfaring fra pandemien også. Jeg har også tenkt at jeg tåler fint å ta en taxi ned og vente på far :)
Det høres lurt ut å finne noen i barnehagen :)
Det jeg synes hjalp veldig var å tenke gjennom hva som kunne skje og forberede meg på at mye av fødselen kunne bli alene. Da følte jeg meg mer forberedt og det ble mindre skummelt.
Krysser fingrene for at mannen din får med seg hele fødselen :Heartred

Hadde styrtfødsel sist, og besteforeldre bor på en helt annen del av landet så dette er en stor bekymring for meg også. Men tenker at vi skal lage en beredskapsplan med naboer og venner i ukene før fødsel, i tilfelle det går fort. Starter fødsel på morgenenvil jeg tro besteforeldre rekker å fly og hente barnet i barnehagen. Men så har jeg termin i påsken og da er det mye fridager:nailbiting:Og ønsker egentlig ikke ha folk boende hos oss i dagene rundt termin, selv om det kan blir løsningen..

Men vi har også snakket om at er det krise så får mannen bare bli hjemme med barnet. Selv om jeg virkelig vil ha og trenger mannen med på fødsel:(

Nå er det ikke sikkert det går så fort heller, selv om det KAN gå fort. Fødselen min hvor vannet gikk først, var den lengste av alle fødslene :hilarious:
På papiret står det at aktiv fødsel med nr2&3 var 2 timer, og med nr4 var 1time. Men fra vannavgang med nr4 til forløsning, gikk det litt over 12 timer. Og igangsettelse kan jo gi et litt annet forløp enn naturlig fødsel.
Men det er jo greit å forberede seg på at det kan gå fort.

Jeg tror jeg selv ville gått for "jeg drar først, du kommer når barnevakten kommer" til far evt.
Her bor dog min mor 2 min unna med bil, så tar henne vel ca 5-10 min å faktisk komme seg hit. (Før vi må kjøre i litt under en time, da. :hilarious: Så blir motsatt for oss. Vår reisevei er lang, mens barnevakten er kort). Men altså..om jeg hadde fått INTENSE rier veldig fort, denne gang, så hadde jeg bare født hjemme heller, så..

Ja, det går ann å høre med noen foreldre i bhg til eldste hvis det skulle være nød! Føler det nesten er «for mye» å be om, men er som du sier og jeg ville jo selv sagt ja!
Ja. Eller noen i personale! Jeg nevnte til en av de ansatte at jeg måtte finne ut av hvordan vi gjorde det med barnevakt og da spurte hun om hun kunne få lov :)

Her er det godt mulig det blir hjemmefødsel hvis jeg føder før induksjon, hadde aktiv fødsel på under 1.5t sist, og det var med induksjon -men var heldigvis allerede på sykehuset. Vi har 1.5t til sykehuset nemlig. Min familie som skal passe klumpen når den tid kommer, men de bor 3t unna oss, men også 1.5t unna sykehuset. Så hvis vi reiser samtidig kan ta hente storebror på sykehuset. Det er planen vår…

Last edited:
Her har jeg fått beskjed om at jeg skal på sykehuset asap grunnet stort blodtap sist, men tenker at worst case så blir pappa hjemme til det evt har ordnet seg med barnevakt. Så får jeg fly solo en periode. Har ikke foreldre i umiddelbar nærhet, men har søsken.

Klokken er nå 02:48 på natten og jeg tenker på akkurat det samme! Mine foreldre bor 4 timer unna og er avhengig av ferje for å komme (og den går ikke hele natta). Har noen som har tilbudt seg å være i beredskap dersom det er nødvendig her vi bor, men dattera vår er fortsatt ikke helt trygg på dem, og jeg får vondt i magen av å bare skulle slippe henne av der, eller at hun skal våkne til en «ukjent» person i huset hennes uten mamma eller pappa tilstede. Vet det går bra, men ønsker først og fremst at hun skal ha det så bra som mulig!

Skulle bare på do for to timer siden, men her ligger jeg altså enda - lys våken selv om kroppen egentlig vil sove :greet025

Back
Topp