Barneværn

• Trådstarter Trådstarter Småredd
  • Opprettet Opprettet
S

Småredd

Guest
Jeg har 2 barn fra før av, og venter nå mitt tredie barn. I over 1 år nå har jeg hatt barneværnet inni bildet og bevist at jeg er en god mamma for de 2 barna jeg har. Det ene barnet mitt har veldig mye energi, og vi misstenkte en periode at det kunne være adhd, men dette har vi fått avkreftet, barnet har rett og slett bare veldig mye energi og bestemt.

I framdriftsplanen fra BV har de ikke annet enn at barna skal på aktivitet (de går begge på aktivitet), og at det ene barnet skal utredes for adhd (dette skjer jo da ikke siden PPT mente at det ikke var nødvendig).

På grunn av at det ene barnet mitt er så full av energi og krever mye oppmerksomhet mente BV at jeg ikke har nok "tid" til det andre barnet (noe som selfølgelig overhode ikke stemmer, og det har for øvrig det andre barnet bekreftet da BV var i samtale med barnet).

Når det gjelder barnet med mye energi så har det vert MYE problemer på skolen tidligere nettopp pga dette. Men dette har bedret seg helt enormt etter de fikk ny klasselærer. Så nå er det aldri negative mailer fra skolen lengre.

Greia er det at BV ikke avslutter saken selv om de ser at det ikke er grunn for bekymring. De har fulgt opp så lenge nå uten og "funnet noe", så nå har vi overhode ingen kontakt med dem, bortset fra det faktum at jeg fortsatt er i systemet demmes.

Så til det jeg skriver innlegget for. Nå som jeg er gravid igjen så er jeg kjempenervøs for at de skal finne på noe. Man hører skrekkhistoriene om de som blir fratatt barn på fødestuen uten at det egentlig er noen grunn for det. Å siden BV prøver på sett og vis å få inn at jeg liksom ikke har tid til begge barna mine, så er jeg redd de skal komme inn når jeg plutselig har 3.

Jeg har ingen ting å skjule, og derfor har jeg helle ikke ordnet meg noen advokat mot dem. I over 1 år har jeg hatt åpne dører for å vise at jeg er en god mamma. Men nå vil jeg ha saken avsluttet. Selv om jeg ikke har noe å skjule, så er det ingen hemmlighet at det er tungt og vite at de er inne og ikke avslutter saken. Så da lurer jeg på om noen har råd til meg? Kan en advokat hjelpe meg på området tror dere? Hvordan skal jeg få avsluttet saken?

Bv finner ikke på ting. Men de kan nok gjøre feil og se ting på feil måte. Men det er menneskelig fra dems side. Hvis ikke dere har vært i kontakt med dem på lenge så er de nok fornøyde. Er sjeldent de tar barn hvis de ikke er skikkelig bekymra. Kjenner folk som både har negative og positive ting å si om bv. Men uansett så må en dommer dømme dere til uskikkelig foreldre. Så lenge det ikke er vold til stedet er annen form for farlig neglisjering av barna så tar de hastevedtak. Så ville nok ventet med advokat da det kan se ut som du skjuler noe. Ring en advokat hvis det skjer noe. Mange mener desverre at de har mista barna sine urettferdig, og man kan føle med dem helt til du hører den andre siden av saken. Ikke bv din side siden har taushetsplikt men folk som kjenner de som har blott fratatt barna osv. Er som regel ganske alvorlige ting inne i bildet. Jeg var redd bv men får mer og mer tiltro til dem. Har aldri hatt noe med dem å gjøre men man kjenner jo folk som har det. Jeg ville nok mast mer på utredning for å få ordentlige papirer på det, er veldig greit å ha.

Man er jo frivillig under Bvt å kan når man vil si at man ikke ønsker å være "under" dem mer. Å de kan ikke nekte det når de ikke har noe på dere å ikke har noen aktive tiltak el.

Så det er fult mulig å kontakte dem, å takke for god hjelp da dere trengte det. Men nå er ikke behovet der mer. Å dere ikke ser noen grunn til å være i systemet dems mer. Men dere vet hvor de er om det skulle bli er behov senere el.

Jeg har ingen gode erfaringer med barnevernet. Har selv aldri hatt kontakt med dem, men kjenner flere som har blitt urettferdig behandlet. Jeg ville prøvd å få saken avsluttet, og hvis de blåser den opp igjen så må du ikke nøle med å skaffe deg advokat. Lykke til! Alt ordner seg nok :-)

Håpet det ordner seg! Virker som du kanskje ikke har møtt de mest sympatiske i systemet om du føler de prøver å bevise at du mangler tid.. :(

Nå er det jo slik at barnevernet ikke har rett til å ta fra noen et barn med mindre det er snakk om en kritisk situasjon som utgjør en fare for barnet. Barnevernet er til for å hjelpe og støtte foreldre, ikke for å være ekle eller ta fra dem barna deres. Jeg tror barnevernet har blitt fremstilt alt for urealistisk, slik at folk frykter dem og tenker at det er tabu å være i kontakt med dem. Selvfølgelig finnes det nok eksempler på saksbehandlere og mennesker som ikke gjør jobben sin riktig, men generelt skal det ikke være nødvendig å frykte barnevernet. Husk at det ofte er de mest alvorlige tilfellene man hører om, og sannheten blir ofte noe vridd når det er snakk om et så følsomt tema. Media er jo ofte spesielt flinke til dette dessverre...

Ville kontaktet advokat om jeg var deg, be om et møte slik at saken blir avsluttet / henlagt.
sjekk ut hvilke områder advokaten har erfaring på, er noen advokater som kun tar bv saker.

Når man leser og hører om alt som kommer opp i media og via andre kanaler skjønner jeg godt at du er bekymret.

Interresant lesning, men ingen erfaring. Legger det på minnet om jeg kommer opp i noen situasjon

Back
Topp