Barnets første telttur?

PåBærtur

Andre møte med forumet
Hei til dere campere og ellers turmennesker!

Vi er veldig aktiv og håper på at vi kan holde oss i god form under graviditeten og dermed aktive også på teltturer/fisketurer.

Men etter at barnet har kommet og formen er bedre, så lurer jeg på om noen har erfaringer med slike "langturer" med barn? Hvor gamle var barna på deres første langtur/telttur.

Fortell gjerne litt om noen smarte løsninger, om dere har noen slike. :)

Følger
. Gubben er bestemt at L skal bli med på langturer i skogen til sommeren

Så jeg trener meg litt opp nå for å kunne følge med. Han vil være 6 mnd da. (Syns det er litt ungt men skal ikke overnatte før neste år såfall håper jeg det)

Søstra mi har hatt med si lille fra hu var rundt 10 mnd. Hu er nå 5 år. De storkoser seg. Hatt med reiseseng da som blir veldig liten og er lett. Dyr da :p Men beregna på turer. :)

Min var 5 år første gangen han lå i telt. Han og faren dro på fisketur.
Man trenger ganske mye med seg så man bør ha en stor og god sekk. Og gode klær. Og når de er så små som bare 6 mnd, trenger man enda mer. Så lurt å planlegge nøye. Er tungt å bære en liten baby pluss sekk med telt, soveposer, liggeunderlag +++++. Også er det det med mat og drikke. Ha med kokt vann og eventuelt mme hvis ungen ikke tar pupp. pluss mat og drikke til voksne.
Vi valgte å vente så lenge pga alt man må ha med seg, og jeg ikke har mulighet for å gå så langt med masse pikkpakk. Helsa mi er ikke så god.

Skal du på langtur bør ungen være ca 6 mnd for at det skal være greit å sitte lenge i bæresele.

Men sove i telt trenger de ikke være store for. Lillebror var 3mnd...

Skal du på langtur bør ungen være ca 6 mnd for at det skal være greit å sitte lenge i bæresele.

Men sove i telt trenger de ikke være store for. Lillebror var 3mnd...
Om man bruker ergonomisk bæretøy så er det jo ikke noe problem, bæremeis bør de være større ja.

• Venn barnet til å sove i sovepose/teppe fra begynnelsen, så blir det lettere når det blir litt større, så slipper dere ta med reiseseng
  • Om du går med bæretøy på magen kan dere begge bære sekk, for å få med dere alt dere trenger. Når h*n er stor nok til bæremeis, velg en som har god plass til bagasje i tillegg til barnet, kan anbefale deuter og osprey.
  • Utenom det så elsker barn teltturer, og når dere begynner så tidlig og barnet blir vant, så trenger dere ikke spesielt mye med dere, god sovepose til barnet, pluss liggeunderlag.
  • Begynn med teltturer i umiddelbar nærhet, så dere har mulighet til å dra hjem hvis noe går galt :)

Nå har jeg ikke hvert på telttur i den forstand. Men sov i telt når minste var 4 og 5 uker, dette var august/september. Gikk helt fint, bare tenk praktisk iforhold til klær.

Så sov vi i telt helgen som var og helgen før der, nå 9 mnd. Mye enklere når han var pitte liten altså :P men ellers ikke noe problem så lenge man tenker over hva man har med seg. Fornuftige klær men ikke for mye.

Back
Topp