Barnet mitt er for tynn sier de..

M

My heart

Guest
Har fått tlf fra helsesøster om at barnet vårt er for tynn. Han ligger under kurven. Helsesøster har vært på skolen og målt og veid elevene. Han er 13 år, og går på medisin pga adhd.

Dette resulterer i mindre matlyst, og som er grunn til lav vekt.

Han spiser 2 skiver til frokost, 2 skiver på skolen, spiser variert til middag- alt ettersom hva vi har. Prøver å lage mat som vi vet han liker.
2 skiver til kvelds. I tillegg har vi alltid tilgjengelig yoghurt, is, dessert, frukt osv. Som han liker som han kan spise mellom måltidene.

Vi har bestilt time hos fastlege for å ta div blodprøver og skjekke at han har det han trenger av vitaminer. Han tar også tran. Litt sånn periodevis.

Han er kvikk og opplagt, aktiv på ski, og jobber godt på skolen og med skolearbeidet.

Jeg er helt enig med helsesøster om at han er for tynn. Både meg og pappan var også tynn som en strek i den alderen der.

Han har selv litt kompleks for at han er for tynn.
Vi prøver å ikke ha fokus på utseende, mat og vekt.

Vi fokuserer på felles hyggelige måltid og legger til rette for at han har variert tilbud av mat i huset.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare lufte meg og dele.

Noen andre som har erfaring eller tanker rundt det å ha barn som er for tynn?
Hva gjør dere? Hvordan har helsestasjonen fulgt opp?
 
Datteren min var for tynn lenge. Så rett og slett sjuk ut. Vi gjorde null og niks, for hun spiste godt. Når puberteten slo inn for fullt, gikk vekta opp.
 
Datteren min var for tynn lenge. Så rett og slett sjuk ut. Vi gjorde null og niks, for hun spiste godt. Når puberteten slo inn for fullt, gikk vekta opp.

Godt å høre ❤️ Det er det jeg tenker også, når de er ferdig å vokse i lengden, vil de vokse seg mer ut i bredden.
 
Jeg har unger som er tynnere enn optimalt men ikke sånn at helsesøster har reagert.

Både han i 5. Og hun i 2. Klasse ligger sånn rundt grensen for undervekt grad 1, men altså ikke alvorlig. Begge har sine utfordringer med mat og for eldste har vi avtale med helsesøster for å snakke litt omkring bl.a det senere denne uken. Han har også time hos legen snart for å få tatt blodprøver for å se om han mangler noe For han klager over å være sliten hele tiden. Som jeg påpeker kan henge sammen med at han ikke spiser mellom frokost og middag bl.a

Vi jobber bevisst med dette omkring hva kroppen trenger for å fungere heller enn hva man veier.
 
Jeg har unger som er tynnere enn optimalt men ikke sånn at helsesøster har reagert.

Både han i 5. Og hun i 2. Klasse ligger sånn rundt grensen for undervekt grad 1, men altså ikke alvorlig. Begge har sine utfordringer med mat og for eldste har vi avtale med helsesøster for å snakke litt omkring bl.a det senere denne uken. Han har også time hos legen snart for å få tatt blodprøver for å se om han mangler noe For han klager over å være sliten hele tiden. Som jeg påpeker kan henge sammen med at han ikke spiser mellom frokost og middag bl.a

Vi jobber bevisst med dette omkring hva kroppen trenger for å fungere heller enn hva man veier.

Vi har avtale med skolen at han skal få god til på å spise, og om han plutselig blir sulten i en norsktime så får han lov å ta opp matboksen da.
Ikke lett det der. Er redd for å mase for mye, at det blir for mye fokus.
 
Vi har avtale med skolen at han skal få god til på å spise, og om han plutselig blir sulten i en norsktime så får han lov å ta opp matboksen da.
Ikke lett det der. Er redd for å mase for mye, at det blir for mye fokus.
Min sier han ikke er sulten i det hele tatt og tar seg heller ikke noe når han kommer hjem.
. Han spiser gjerne i alle fall deler av frukten sin da. Men det er jo ikke mye mat.
 
Min sier han ikke er sulten i det hele tatt og tar seg heller ikke noe når han kommer hjem.
. Han spiser gjerne i alle fall deler av frukten sin da. Men det er jo ikke mye mat.

Uff, dette er vanskelig.. for å få opp vekten på vår lager vi en del smoothie, der bruker heg en skvett fløte i. Lager pizzasnurrer og div. som variasjon til brødskive..
det viktigste er ikke hva de spiser, bare de spiser noe.
 
Spør legen om dere kan få ernæringsdrikker til barn på blåresept så kan han ha med en slik i tillegg til matpakken sin.
Jeg har vært veldig tynn og har fått dette på blåresept, det hjalp meg selv om matlysten var dårlig.
De til barn er faktisk ikke så verst på smak ;)
 
Min har alltid vært for tynn , ble oppringt her også.
Nå spiser han lun frukt på skolen dessverre
 
Spør legen om dere kan få ernæringsdrikker til barn på blåresept så kan han ha med en slik i tillegg til matpakken sin.
Jeg har vært veldig tynn og har fått dette på blåresept, det hjalp meg selv om matlysten var dårlig.
De til barn er faktisk ikke så verst på smak ;)

Min har fått slike drikker på blå resept.. synes de var supergode første ukene, nå liker han de ikke lenger.. føler heg må finne opp kruttet hele tiden
 
Min har fått slike drikker på blå resept.. synes de var supergode første ukene, nå liker han de ikke lenger.. føler heg må finne opp kruttet hele tiden
Hørtes kjent ut

Han liker havregrøt. Jeg kjøpte matthermos og sender med havregrøt på skolen. Stor suksess de første ukene. Så sluttet han. Sender med eggemuffins (egg stekt i muffins form i ovnen) stort suksess. Så sluttet det. Pizzaboller. Nesj, ikke det heller. (og nei, vi har selvsagt ikke bare en ting vi variert fra dag til dag)

Finne opp kruttet på nytt annenhver uke. Sliten.
 
Eldste her ble henvist til barnelege da han var 140 cm høy og 24 kg. Viste seg at han hadde reflux og øsofagitt som årsak til dårlig matlyst. Fortsatt tynn nå (158 cm og 34 kg), men sunn og frisk.
 
Eldste her ble henvist til barnelege da han var 140 cm høy og 24 kg. Viste seg at han hadde reflux og øsofagitt som årsak til dårlig matlyst. Fortsatt tynn nå (158 cm og 34 kg), men sunn og frisk.

Min er 151 cm og 33 kg.. alt for tynn sier de
 
Min er 151 cm og 33 kg.. alt for tynn sier de

Min gutt er 10 cm mindre, og 9 kilo mindre en gutten din. Ingen har sagt noe til meg om at han er for tynn. Ofte er jo gutter også tynne før de kommer i pubertet.
Men man får jo ikke gjort så veldig mye mer enn det du gjør, har du prøvd sjokoladepudding osv som du får i samme merke som de ernæringsdrikkene?
 
Min er heldigvis ikke så tynn, han er 26 kilo og 135 ved siste måling
 
Jeg kan sende over noen kg fra min 9-åring [emoji85]

Nei fra spøk til alvor.

Min er for stor sier de, han er 145 cm og 46 kg.

Men han spiser mindre enn din i løpet av en dag...
Det de lurer på nå er at han spiser for lite sånn at forbrenningen ikke funker.

Det med barn og kropp er neimen ikke lett, her er det også en kresen gutt som ikke liker så mye.
 
Jeg kan sende over noen kg fra min 9-åring [emoji85]

Nei fra spøk til alvor.

Min er for stor sier de, han er 145 cm og 46 kg.

Men han spiser mindre enn din i løpet av en dag...
Det de lurer på nå er at han spiser for lite sånn at forbrenningen ikke funker.

Det med barn og kropp er neimen ikke lett, her er det også en kresen gutt som ikke liker så mye.

Uff, vanskelig.. så lenge barna spiser, er aktive, trives og er i god form er det jo greit tenker jeg.
Min er konfirmasjon tynn, og det ser jeg konsekvenser også.. men han spiser jo.. litt småspist, men en må jo se litt på gener også. Både jeg og pappan var tynn som ei nål ingen alderen der
 
Man må jo se litt på arv også tenker jeg da. Hvis både du og mannen din var tynne streker på den alderen er det kanskje ikke så rart at han er tynn.. Min mor var også tynn som en strek og det var jeg og spesielt min bror også.. ble mobbet for vi var så tynne og jeg måtte bli 18 år før jeg kunne legge på meg. Er fortsatt tynn da, og ligger stort sett på 51 kg (er 172 høy) men spiser alt jeg vil og slanker meg aldri.. min bror er også lang og tynn enda.
Mine fettere og kusiner på mors siden er også mange tynne streker. Ligger i slekta :p
 
Uff, vanskelig.. så lenge barna spiser, er aktive, trives og er i god form er det jo greit tenker jeg.
Min er konfirmasjon tynn, og det ser jeg konsekvenser også.. men han spiser jo.. litt småspist, men en må jo se litt på gener også. Både jeg og pappan var tynn som ei nål ingen alderen der
Ja det er vanskelig.

Han spiser ei skive til frokost, kanskje en på skolen (spist 2 nå de siste dagene pluss litt gulrot) og så er det sjelden noe før middag igjen.
Spiser greit til middag (noen ganger er andre ganger mindre)
Ikke alltid han spiser kvelds. Da evt litt yoghurt liksom.
 
Back
Topp