Barnet blir bitt i barnehagen

Evlina

Elsker forumet
Assistert-jentene
Oktoberfruene 2018
♡Julekulene 2021♡
Har et litt omvendt problem egentlig. Barnet vårt (snart 3 år) blir ofte bitt og dyttet av et annet barn på avdelingen. Barnet dytter andre også, men bitingen er tydeligvis forbeholdt vårt barn. Det er jo lite vi kan gjøre mens barnet er i barnehagen, og de ansatte har sagt de er mer "på" mens de er sammen men likevel så kommer hun hjem med bitemerker titt og ofte.
Jeg vet at barnet som biter har hatt litt dårlig språk, og har forsøkt å forklare datter at "hen biter fordi hen klarer ikke klarer å si hva som er galt" og det har blitt godtatt. Har også gitt datter beskjed om å si klart og tydelig "STOPP!" hvis hun blir dyttet. Nå har det kommet til det punktet at jeg har mest lyst til å si til datter at hun bør holde seg unna dette barnet, men det er igjen ikke en god løsning, for det kan skape dårlig stemning og ønsker ikke å lære henne at dette er måten man håndterer barn som har det litt vanskelig.

Er det noen som har et godt forslag til hva vi kan fortelle vårt barn for å få henne til å kunne minimere bitingen? Det virker absurd å måtte tenke på at en 3åring skal forhindre bitingen selv, men jeg føler meg litt hjelpesløs i denne situasjon når barnehagen ikke klarer ta godt nok tak i problemet....

Be bhg være enda mer på. Vår yngste ble også mye bitt, men det var da han gikk på den minste avd. Det ene bittet var så stygt at jeg dro på legevakta.
Eldste vår kom også ofte hjem med bitemerker. Som regel så hadde ikke de ansatte sett det heller. Det går over, men det er slitsomt mens det varer.

Vi inviterte barnet hjem og lekte mer på fritiden da dette skjedde med eldste, da kunne vi følge med selv og hjelpe barna kommunisere. Det ble litt bedre etter dette.

når dette skjedde med yngste var samfunnet ganske låst, men da hadde barnehagen mindre grupper og fikk løst det ganske raskt. Her var problemet også «mindre», han hadde bitemerker kanskje annenhver uke over noen måneder, med eldste kunne det være fler enn ett på en dag.

Leketreff med barnet på fritiden ja ❤️ Kjempegodt forslag, barna får bondet på en annen måte da enn med mange barn rundt i barnehagen. :)

Vi inviterte barnet hjem og lekte mer på fritiden da dette skjedde med eldste, da kunne vi følge med selv og hjelpe barna kommunisere. Det ble litt bedre etter dette.

når dette skjedde med yngste var samfunnet ganske låst, men da hadde barnehagen mindre grupper og fikk løst det ganske raskt. Her var problemet også «mindre», han hadde bitemerker kanskje annenhver uke over noen måneder, med eldste kunne det være fler enn ett på en dag.

Godt forslag! Og absolutt noe som må prøves Nå må jeg bare legge en slagplan hvordan jeg skal gå frem, for foreldrene er ikke sånne som sier hei om man hilser i forbifarten :oops:

Godt forslag! Og absolutt noe som må prøves Nå må jeg bare legge en slagplan hvordan jeg skal gå frem, for foreldrene er ikke sånne som sier hei om man hilser i forbifarten :oops:

Har dere liste med telefonnummer til alle foreldrene kanskje? :) men kanskje mest naturlig å ha snakket sammen først da

Vi spurte om Bhg kunne gi vårt tlfnr til de andre foreldrene, og det hjalp de gjerne med :) håper det fungerer for dere :)

Har dere liste med telefonnummer til alle foreldrene kanskje? :) men kanskje mest naturlig å ha snakket sammen først da

Ja, en plass må man jo begynne :) får høre med barnehagen :happy090

Har et litt omvendt problem egentlig. Barnet vårt (snart 3 år) blir ofte bitt og dyttet av et annet barn på avdelingen. Barnet dytter andre også, men bitingen er tydeligvis forbeholdt vårt barn. Det er jo lite vi kan gjøre mens barnet er i barnehagen, og de ansatte har sagt de er mer "på" mens de er sammen men likevel så kommer hun hjem med bitemerker titt og ofte.
Jeg vet at barnet som biter har hatt litt dårlig språk, og har forsøkt å forklare datter at "hen biter fordi hen klarer ikke klarer å si hva som er galt" og det har blitt godtatt. Har også gitt datter beskjed om å si klart og tydelig "STOPP!" hvis hun blir dyttet. Nå har det kommet til det punktet at jeg har mest lyst til å si til datter at hun bør holde seg unna dette barnet, men det er igjen ikke en god løsning, for det kan skape dårlig stemning og ønsker ikke å lære henne at dette er måten man håndterer barn som har det litt vanskelig.

Er det noen som har et godt forslag til hva vi kan fortelle vårt barn for å få henne til å kunne minimere bitingen? Det virker absurd å måtte tenke på at en 3åring skal forhindre bitingen selv, men jeg føler meg litt hjelpesløs i denne situasjon når barnehagen ikke klarer ta godt nok tak i problemet....

Jeg har selv hatt et barn som bet andre, og det var bare helt jævlig! Får vondt i magen av å tenke tilbake på den tiden. Og det var ikke pga dårlig språk eller noe. Men rett og slett problemer med impulskontrollen. Dette varte frem til ho var 3,5 år. Vi snakka MASSE om det hjemme og bhg var tett på så mye de kunne. Forferdelig :( det var bare å ta tiden til hjelp og ikke gi opp. Dersom noen hadde bedt barna sine holde seg unna mitt barn hadde jeg blitt så utrolig lei meg. Det var ingenting vondt i barnet mitt, men ho visste ikke hvordan ho skulle håndtere visse situasjoner.
Mitt tips er å fortsette å fortelle din datter at barnet som biter ikke er slem, men at hen syns det er vanskelig å vite hvordan hen skal håndtere situasjoner. Og at alle barn har sine ting de sliter med. Fortsett å ha dialog med bhg, men aldri legg skylden på at barnet er slemt. For det er det høyst sannsynlig ikke ❤️ skjønner selvfølgelig at det er kjipt å få hjem barnet sitt med bitemerker. Vi har også stått på den siden og jeg kjenner jo at det er lett å lage egne tanker om det barnet. Men heldigvis har jeg opplevd å stå på begge sider og har god forståelse for både det andre barnet og foreldrene til barnet. Det går over med tid og rett veiledning ❤️

Har også god erfaring med leketreff på fritiden. Gjorde det både da mitt barn bet og da ho ble bitt. Var veldig fint, og vi foreldrene ble godt kjent også :)

Back
Topp