Barnesykdommer farlig for gravide?

tulipanen88

Betatt av forumet
Noen som vet hvilke barnesykdommer som kan være farlig for gravide/fosteret dersom man ikke har hatt det før? Vet den 5. Barnesykdom kan være farlig, men er det flere?

Dette er jeg også interessert i, da jeg jobber på småbarnsavdeling. Skal ta blodprøve for å sjekke om jeg er immun mot 5. barnesykdom. Vannkopper vet jeg at jeg har hatt.

Dette er jeg også interessert i, da jeg jobber på småbarnsavdeling. Skal ta blodprøve for å sjekke om jeg er immun mot 5. barnesykdom. Vannkopper vet jeg at jeg har hatt.
Jeg jobber også i bhg, og har nettopp fått utbrudd (les: 2 barn) av "en eller annen barnesykdom".

Ja.. men røde hunder har man vell fått vaksine mot? Er det ikke det som er rubella-virus?
Ja, det er rubella, og det skal man være vaksinert mot hvis man har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet :)

Man kan logge seg inn på https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner for å sjekke hvilke vaksiner man har tatt og når man tok dem (Obs! Ikke alle vaksinasjoner er nødvendigvis registrert, men de fleste skal ligge der)

Ja.. men røde hunder har man vell fått vaksine mot? Er det ikke det som er rubella-virus?

Den kom inn i vaksinasjonsprogrammet i 1983, så de som er født etter 1982 er sannsynligvis vaksinert. Vi andre er ikke nødvendigvis det. Jeg har hatt røde hunder, blodprøven ved første kontroll bekreftet at jeg fremdeles har antistoffer. Men mange har ikke hatt røde hunder, og med flere som ikke vaksinerer (og man reiser jo mer) så kan det blusse opp.

Back
Topp