Barnesetet og bilbelte

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Har en 3,5 år gutt som åpner bilsetet lås under kjøring! Veldig skummelt! Begynner å hoppe rundt og skal klatre fremover til førersetet! Noen råd for dette?
Har denne typen stol: CYBEX SILVER Bilstol Solution X Fix!
 
Har en 3,5 år gutt som åpner bilsetet lås under kjøring! Veldig skummelt! Begynner å hoppe rundt og skal klatre fremover til førersetet! Noen råd for dette?
Har denne typen stol: CYBEX SILVER Bilstol Solution X Fix!

Besafe beltesamler gjør det hevrtfall vanskeligere å få av selene.
Men en på 3,5 år er jo stor og forstår mye, du kan forklare/vise konsekvenser for han ved å stoppe bilen tenker jeg. Jeg kjører til siden og sier at vi ikke kan kjøre mer bil dersom min åpner beltene. Og da får vi ikke kjørt hjem og spist middag, eller sett barnetv eller lekt sammen. Så får han lov til å åpne dem selv etter bilen er parkert.
 
Men vent litt - er det en forovervendt stol hvor han bruker bilens egen bilbelte?
 
Ja det er det!

Da tenker jeg det du opplever er en god indikasjon på at han er for liten til å sikres i et slik sete :)
Barnet skal være stort nok fysisk (trygg trafikk sier helst minst til 4-5 år men gjerne til 25kg og 125 cm), men også klare å sitte rolig. Jeg har selv fortsatt min bakover, han blir 5 år i januar og er stor for alderen.
Så hvis du spør om råd, så sier jeg kjøp et nytt bakovervendt sete til han er eldre. Feks Britax Maxway plus, Britax TwoWay, Axkid One, Besafe Strech, Minikid 3 :) De er ulike i pris og montering men varer alle til 125cm og alt fra 23-36 kg

Her er fra trygg trafikk angående beltestol til de minste barna ❤️ :)

«For små barn er det vanskelig å sitte riktig i en beltestol. Lengden fra rumpe til knehas er for kort og det blir ubehagelig. Det kan føre til at barnet dytter seg fremover slik at beltet blir liggende over magen og ikke hoften. Skulderbeltet vil kunne ligge feil og barnet kan vris ut av beltet i en kollisjon. For de minste barna er bakovervendt det beste. Det krever mer av et barn å sitte rolig i en beltestol fordi bilens belter gir barnet mer bevegelsesrom.»
 
Da tenker jeg det du opplever er en god indikasjon på at han er for liten til å sikres i et slik sete :)
Barnet skal være stort nok fysisk (trygg trafikk sier helst minst til 4-5 år men gjerne til 25kg og 125 cm), men også klare å sitte rolig. Jeg har selv fortsatt min bakover, han blir 5 år i januar og er stor for alderen.
Så hvis du spør om råd, så sier jeg kjøp et nytt bakovervendt sete til han er eldre. Feks Britax Maxway plus, Britax TwoWay, Axkid One, Besafe Strech, Minikid 3 :) De er ulike i pris og montering men varer alle til 125cm og alt fra 23-36 kg

Her er fra trygg trafikk angående beltestol til de minste barna ❤️ :)

«For små barn er det vanskelig å sitte riktig i en beltestol. Lengden fra rumpe til knehas er for kort og det blir ubehagelig. Det kan føre til at barnet dytter seg fremover slik at beltet blir liggende over magen og ikke hoften. Skulderbeltet vil kunne ligge feil og barnet kan vris ut av beltet i en kollisjon. For de minste barna er bakovervendt det beste. Det krever mer av et barn å sitte rolig i en beltestol fordi bilens belter gir barnet mer bevegelsesrom.»
Min sønn er 110cm allerede og veier litt over 17kg! Så han vokste ut av besafe iZi Modular A RF X1 i-Size! Den skal holde til 4 år/18kg! Derfor kjøpte jeg beltestolen! Nå må jeg kanskje investere i enda en bilstol!
 
Min sønn er 110cm allerede og veier litt over 17kg! Så han vokste ut av besafe iZi Modular A RF X1 i-Size! Den skal holde til 4 år/18kg! Derfor kjøpte jeg beltestolen! Nå må jeg kanskje investere i enda en bilstol!

Hvis du vil kjøpe en ny bakovervendt stol, så får du nok uansett bruk for beltestolen senere i det minste.
Det er dessverre ikke vanlig å få info fra butikkutsalgene at isofixstolene som går til 18kg for mange ikke holder helt til 4-5 år selv om en del produsenter mener det. Min erfaring er at om en sånn stol skal holde til 4 år er det gjerne til barn som ligger inder gjennomsnittlig størrelse for norske barn, og særlig mange gutter er veldig store de første 3-4 årene før det jevner seg mer ut. Min er 20kg og jeg vet ikke lengden, men bruker 116/122 i klær. Han sitter i Axkid One. Men det er et ganske dyrt sete da, noen av de andre jeg anbefalte har langt lavere pris og det er kampanjer på setene iblant.
Lykke til uansett hva du velger - jeg har hvertfall god erfairng med å kjøre til siden og forklare tydelig at vi ikke kjører lenger så lenge beltet ikke er skikkelig på :) i en så konkret situasjon kan belønning i form av rosiner eller noe sånt når dere er ferdig med kjøreturene være fint. Men det beste er seff om ungene sitter rolig og at man ikke måå ha rosiner/snacks i enden av alle bilturer :p
 
Kan anbefale Britax maxway plus. Min nylig fylte 4åring på 113cm og 19kg sitter kjempegodt i det :)
 
Vi har Britax Max Way Plus og er fornøyd med det. Utenom de Veivalsa har nevnt, ville jeg også tatt en titt på Minikid 1 (eller Minikid 2 2022/2023, ev Joie Prodigi) som er et rimeligere sete, men varer lenge. Sønnen din vil kunne sitte i dette i flere år. Han er dessverre alt for liten til å sitte trygt i beltestol enda. Dersom du er bestemt på at du absolutt vil ha fremovervendt, er fempunktssele bedre for en 3-åring, men bakovervendt er absolutt tryggest.

Edit: Klippan Century/Opti varer også lenge.
 
Last edited:
Vi har minikid1 til 3 åringen og ett cybex cirona til 1åringen. Han er 14 kg, hun 11. Har også ett maxway 2 way som vi hadde i bil nr 2 i reserve når den tid kommer (går ikke bakovervendt i bil nr 1)
 
Jeg hat nå bestilt en ny bilstol Britax Maxway! Jeg er dog redd han ikke vil sitte bakover nå som han en stund har sittet forover :( Kan det være slik? Noen som har opplevd det?
 
Jeg hat nå bestilt en ny bilstol Britax Maxway! Jeg er dog redd han ikke vil sitte bakover nå som han en stund har sittet forover :( Kan det være slik? Noen som har opplevd det?

Det kan du jo legge frem som noe bra og positivt, nå har jeg bytta sete i bilen og i dette kan du hvile beina mye bedre feks, eller følge med på bilene bak oss om det kommer en politibil eller brannbil. Kjøp inn et blad eller et eller noe annet smått som du har i bakhånd i tilfelle det blir motstand :)
Sønnen min har sittet på med en venn fra barnehagen i forovervendt beltestol èn gang, men han aksepterer fint at han sitter bakover til vanlig. Jeg sier bare at det er bedre for han. Så vi har ikke mye motstand - men barn kan jo ha motvilje mor alt mulig også barne fordi de vil velge og bestemme selv. Min skal feks aldri gå på do før vi skal ut døra, diskusjon HVER GANG. På tross av at vi har måttet snu så mange ganger fordi han måtte på do likevel. :p Så det kan være din ikke vil bruke ny bilstol, elller det kan gå bra. Men som sagt, ha en distraksjon klar i tilfelle han er negativ til nytt sete.
 
Britax Maxway var vanskelig å montere i min bil som ikke har festepunkt brakett! Gutten klarte å velte den under kjøreturen igår mest sannsynligvis fordi det var litt løst bak d jeg måtte bruke alternativ feste metode! Skal forsøke å feste det bedre idag og håper det kommer i orden! Kan bilextra eller andre bil forhandlere hjelpe en hvis en har problemer med montering av bilsetet? Har søkt nemlig alle videoer som ligger tilgjengelig på nettet!!
 
Britax Maxway var vanskelig å montere i min bil som ikke har festepunkt brakett! Gutten klarte å velte den under kjøreturen igår mest sannsynligvis fordi det var litt løst bak d jeg måtte bruke alternativ feste metode! Skal forsøke å feste det bedre idag og håper det kommer i orden! Kan bilextra eller andre bil forhandlere hjelpe en hvis en har problemer med montering av bilsetet? Har søkt nemlig alle videoer som ligger tilgjengelig på nettet!!

Hvis ikke bilbutikkene kan hjelpe deg ville jeg spurt i gruppen "bilstoler" på Facebook. Ikke kjør mer med gutten før stolen er festet skikkelig :)
 
Britax Maxway var vanskelig å montere i min bil som ikke har festepunkt brakett! Gutten klarte å velte den under kjøreturen igår mest sannsynligvis fordi det var litt løst bak d jeg måtte bruke alternativ feste metode! Skal forsøke å feste det bedre idag og håper det kommer i orden! Kan bilextra eller andre bil forhandlere hjelpe en hvis en har problemer med montering av bilsetet? Har søkt nemlig alle videoer som ligger tilgjengelig på nettet!!
Hvor i bilen har du festet forankringsselene?
 
Hvor i bilen har du festet forankringsselene?
Det er rundt front setet! Fikk festet det bedre igår ved å dra først i stroppene etter å ha ført det gjennom Løkken så dro jeg i det til det var godt fast så festa jeg det til ! Men end ikke prøvd det med guttungen! Hvis han svinger seg fra side til side og har intensjon å komme ut så tror jeg bok han vil klare å ødelegge denne også for hvis fotstøtte kommer ut av posisjon så kan alt annet og komme ut av posisjon!
 
Det er rundt front setet! Fikk festet det bedre igår ved å dra først i stroppene etter å ha ført det gjennom Løkken så dro jeg i det til det var godt fast så festa jeg det til ! Men end ikke prøvd det med guttungen! Hvis han svinger seg fra side til side og har intensjon å komme ut så tror jeg bok han vil klare å ødelegge denne også for hvis fotstøtte kommer ut av posisjon så kan alt annet og komme ut av posisjon!
Får du til å montere forankringsselene under skinnene til forsetet, i stede for i selve forsetet?
Om du har IG, så send gjerne en DM der til Dyrebarlast, med bilder av hvordan stolen er montert, så kan jeg hjelpe deg å se om det er rett. Hvis stolen er montert sånn som den skal så skal det ikke være mulig for et barn å røre på den.
 
Jeg hat tart bilder av bruks anvisningen!
Det ser ut som de har ført stroppene rundt fremre setet! Og de skriver ikke bruk bagasjebøyler!

402BCFDA-B3D5-4EC9-BAE3-49F5F495EE6D.png8F1A5153-E0E1-4E02-9BBA-540A7233BC6E.png
 
Legger du nok vekt i setet når du strammer beltet? Jeg må halvveis ligge over setet for å stramme for jeg er ikke sterk nok til å dra det hardt nok til.
 
Får du til å montere forankringsselene under skinnene til forsetet, i stede for i selve forsetet?
Om du har IG, så send gjerne en DM der til Dyrebarlast, med bilder av hvordan stolen er montert, så kan jeg hjelpe deg å se om det er rett. Hvis stolen er montert sånn som den skal så skal det ikke være mulig for et barn å røre på den.
Sender der 2 bilder! Tror slik jeg har montert det at det sitter fast godt nok!
 
Back
Topp