Barnesete

Poohbear

Forelsket i forumet
Ville dere brukt et besafe izi sleep sete kjøpt våren 2009, kun brukt 3-4 mnd og deretter oppbevart i esken innendørs?

Er så I tvil, når trygg trafikk sier en ting og besafe selv sier en annen ting....

Vet ikke selv hva jeg hadde gjort, har kjøpt brukt babysete før men det var av ei venninne så jeg visste det ikke hadde vært i kollisjon.

Jeg hadde brukt det. Skal selv bruke et fra 2010 som er brukt mye mer enn ditt. Har et annet fra besafe som jeg vil ta i bruk med en gang jeg ikke har behov for å bære babyen i sete.

Vet ikke selv hva jeg hadde gjort, har kjøpt brukt babysete før men det var av ei venninne så jeg visste det ikke hadde vært i kollisjon.
Vet det ikke har vært I kollisjon, er moren til ei venninne som selger det,men tenker på alderen, og plasten som kan bli sprø. :-/

Jeg vet helt ærlig ikke. Sånn egentlig er det nok helt greit å bruke I og med at det er så lite brukt og stått I fred så pass lenge, men pga anbefalinger om ikke eldre sete enn 5 år, hadde jeg nok kjøpt nytt. Bare for å føle meg helt trygg. Gjør det du føler deg komfortabel med :) hvis du bekymrer deg for å kjøre med setet, tror jeg ikke det er verdt det.

Jeg hadde nok ikke brukt det. Ved en evt. kollisjon kan isoporen allerede være sprø etter så mange år, og kan gå i stykker. Tror ikke produsenten går god for det heller. Du kan jo ringe å sjekke med BeSafe?

Trygg trafikk sier vel grensa er på ti år??

Men jeg tror at slitasje (myr brukt over flere år av flere barn) er verre enn at det er noen år gammelt. Helt sikkert kurant:) Brukte svigerinna mi (brukt av to barn, kjøpt 2007) til nr.1. Setet var da 7 år. Men jeg visste det var tatt gått vare på.
Tror (uten at jeg skal si det for sikkert) at det var verre før når de besto av isopor mye.. Men har ingen bevis for det. Tenker bare på materialet...

Nå skal det sies at jeg ikke gjenbruker dette setet nå. Det er nå 9 år gammelt, så da velger vi å kjøpe et nytt brukt et (brukt et år).

Vi valgte å ikke bruke igjen setet vi kjøpte til eldste nå, det et kjøpt i 2008, fordi det passerer 8-9 år som er det trygg trafikk svarte i forhold til hvor gammel og med det sprø, plasten blir.

Ja, det var lurt! Ring BeSafe;)
Jeg hadde nok ikke brukt det. Ved en evt. kollisjon kan isoporen allerede være sprø etter så mange år, og kan gå i stykker. Tror ikke produsenten går god for det heller. Du kan jo ringe å sjekke med BeSafe?
Jeg har sendt de 2 mail, og fått 2 forskjellige svar :-/ Så derfor er jeg litt i tvil. Og med trygg trafikk sine anbefalinger bør seter man kjøper brukt ikke være eldre enn 5 år og kasseres når de er 8-9 år. :-/

Siden babysetet ikke skal brukes i sååååå mange år, fokuserte vi ikke på hvor gammelt det var ved starten av bruken, men at det ville passere kasseringsalder innen det var ferdig.

Babysetet bruker vi jo ikke mer enn sånn halvannet år eller noe sånn, men når det var 7,5 når hun ble født....

Derimot neste sete skal brukes lenger, så da ser vi 5 og 8-9 mer i sammenheng

Siden babysetet ikke skal brukes i sååååå mange år, fokuserte vi ikke på hvor gammelt det var ved starten av bruken, men at det ville passere kasseringsalder innen det var ferdig.

Babysetet bruker vi jo ikke mer enn sånn halvannet år eller noe sånn, men når det var 7,5 når hun ble født....

Derimot neste sete skal brukes lenger, så da ser vi 5 og 8-9 mer i sammenheng

Hvilket svar har du fått av produsenten da?

Jeg har sendt de 2 mail, og fått 2 forskjellige svar :-/ Så derfor er jeg litt i tvil. Og med trygg trafikk sine anbefalinger bør seter man kjøper brukt ikke være eldre enn 5 år og kasseres når de er 8-9 år. :-/
Neimen i alle dager, 2 forskjellige svar. Ikke rart man bli confused :eek:
Når vi skulle kjøpe babysete nå, nevnte vi for babyshop at vi hadde et sete nr 2 etter datteren vår som vi evt tenkte å bruke til lillebror. Hun anbefalte oss ikke det. Lillebror ville nok ikke tatt det i bruk før han var 1 år ca, og da ville setet å ha vært 7 år. Jeg trodde ikke helt på det, og ringte BeSafe. De kunne ikke gå god for at det da va forsvarlig å kjøre rundt med det setet.
Du må kjenne på det selv. Men jeg hadde ikke brukt det.

Ville dere brukt et besafe izi sleep sete kjøpt våren 2009, kun brukt 3-4 mnd og deretter oppbevart i esken innendørs?

Er så I tvil, når trygg trafikk sier en ting og besafe selv sier en annen ting....
Sniker fra juni 2015.. Men føler for å svare deg ettersom jeg gjennom min forrige jobb tok barnesikringskurset til BeSafe. Etter 6 eller 7år (husker desverre ikke nøyaktig!) skal egt barneseter kondemneres fordi plasten forringes, og kan føre til at stolen ikke er så sikker som den ville ha vært ved en eventuell kollisjon. Hvem kaster bilstoler? Ikke jeg.. Men likevel greit å bruke som en pekepinn og tenke om det er verdt risikoen at stolen kanskje ikke er like sikker HVIS det skulle skje noe. Ser at andre har svart noe lignende :-)

Vi valgte å kjøpe nytt sete, enda vårt var fra 2010. Det hadde vært utsatt for store temperatursvingninger og fukt så tok ingen sjanser. Basen fra det forrige hadde vi, så kjøpte bare nytt sete og passet på at basen fortsatt var lik. Kom litt billigere unna ved å slippe å kjøpe ny base.

Vi vutderte å bruke setet fra eldstemann, f 2009. Men vi kjøpte heller et nytt sete, brukt da, men veit det er tatt godt vare på!

Hvilket svar har du fått av produsenten da?
Det ene svaret var kort og greit at om jeg var sikker på at det ikke hadde vært I kollisjon kunne jeg bruke det.
Det andre svaret var mer i tråd med trygg trafikk sine anbefalinger, og ble anbefalt å kjøpe et nyere, siden plast og isopor blir sprø, selv bare ved oppbevaring. :-/
Så er jo ikke greit å bli klok på, når man får to forskjellige svar fra samme firma. :p

Vi kommer til å kjøpe nytt, tar ikke sjansen på å bruke det, om noe skulle skje.

Back
Topp