Barnesete

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Jeg er jo helt fersk på dette, så må høre med dere :)

Vi har et maxi cosi sete til lillegull. Er det slik at vi kan ha det til hun er ca 13 kg?
Og hva slags sete bytter man det ut med?
Hva er bra på markedet?
Noen med erfaring?

Ja, til 13 kg eller hodet stikker over kanten. Da bytter man til ett annet bakovervent sete ;-) Neste vekt er vel fra 9-18 kg, og så har de bakovervendte til 25 kg. Vi hadde besafe isi kombi til storesøsteren, og det brukte hun til nå i februar. Var da nesten 4 år som er anbefalt. I bilen til pappaen har vi ett britax High way sete som hun fremdeles sitter bakovervent i.
Hvis jeg skulle kjøpt nytt sete ville jeg kjøpt Cybex Sirona som man kan dreie ut i åpningen for å sette barnet inni. Jeg har ingen erfaringer med det, men det ser helt supert ut ;-) Ellers er det vel viktig å velge et merke som er anerkjent. Besafe, cybex, britax, maxicosi osv. Og prøve det med barnet i bilen, hvordan de sitter og hvor god plass det blir til andre også :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det går vel fram til 13 kg ja! Men du må se det litt Ann også! For selene skal ikke ligge bak skuldrene hennes, hvis du skjønner hva jeg mener!
Det med neste sete er vel litt smak og behag. Men det anbefales jo på sterkeste at det er bakovervent! Til storesøster hadde jeg besafe combi x3 med isofix. Og det var jeg veldig fornøyd med. De sitter godt og det god helling på det så de kan sove godt uten å henge med hodet. Det er opp til18 kg, men vet at det har kommet ett nytt som skal gå opp til 25 kg. Ulempen med disse setene er at de tar litt plass. Har du isofix i bilen, anbefaler jeg deg å kjøpe sete med det. Så mye lettere å montere og sjansen en minimal for feilmontering.

Tror det er en ny regel nå som sier at barna skal sitter bakovervendt til de er 15 mnd.

Vi har isofix i bilen så kommer nok til å kjøpe besafe med isofix. Har hatt besafe til gutta og vært veldig fornøyd! Men det er smak og behag og ikke minst om en har plass i bilen.

Jeg ville prøvd setet i bilen før dere bestemmer dere, for å sjekke om det passer.

Når tar dere ut nyfødtinnlegget? Vi har tatt ut sitteputen, men har fremdeles rygginnlegget, for putene rundt selen er også festet der, og det kommer også knapper til syne når vi tar det ut. Men tror det begynner å bli trangt, og det vil ihvertfall bli trangt når vinteren kommer

Vi har to like britax Dualfix til begge våre. De går fra 0-18 kg. Har et håp om å kunne bruke de til ungene er 4. Men ser ut som lillebror blir noe større enn sin søster, så mulig han må bytte allerede som tre åring. Men det får vi se. Vi byttet til "stort" sete til storesøster da hun var 9 kg. Ca 9 mnd. Vi bar aldri med oss baby sete vårt med uansett, og hun satt litt trangt.

Dualfix er litt samme prinsipp som sirona sete. Man kan vri det ut mot døråpningen slik at det er lettere å ta ut og inn barnet. Elsker det! Vi valgte Dualfix fremfor sirona blandt annet fordi vi fikk 1000 kr avslag på hvert sete og det kostet allerede nesten 1000 mindre enn sirona akkurat når vi kjøpte. Så sparte endel Tusen på det. En annen liten ting for at vi valgte dette er fordi det virket noe mindre og vi har litt liten plass i bilen.

En viktig ting når du skal kjøpe sete, få de i butikken til å montere det for deg!! Skjekk at du har plass i bilen. Tenk også på om man eventuelt skal ha søsken og om åssen man skal få plass til alle. Kan pappa kjøre bilen med sete bak seg? O.l.

Back
Topp