Barnesete i buss.. Hvorfor ikke?

Bleiemos

Forumet er livet
Ja, dette er noe jeg har lurt på en stund.. Det er SÅ strengt med barnesete i biler over alt, men så kommer vi til busser (som gjerne kjører i 80km/t de også), og da er det plutselig greit å bare sitte å holde barnevogna?[8|][8|][8|][8|]  Why?!

Godt spørsmål. Hadde dog med Alex til Hønefoss (fra oslo)og da var det barnesete i bussen, på baksida av et vanlig sete. helt genialt.
Kommer forhåpentlig noe sikring på vanlige bybusser eterhvert og.

dette har jeg lurt på MANGE ganger.... er man liksom udødelig med en gang man går inn i en buss???

ORIGINAL: Tessa

Godt spørsmål. Hadde dog med Alex til Hønefoss (fra oslo)og da var det barnesete i bussen, på baksida av et vanlig sete. helt genialt.
Kommer forhåpentlig noe sikring på vanlige bybusser eterhvert og.

Det er jo kjempebra!:) Tror de har det på langdistansebusser, men her i fylket (sogn og fjordane) er det ikke barnesete i noen busser.. kun i NOEN av ekspressbussene som kjører igjennom her.. (Bergen-Trondheim f.eks)

Skjønner bare ikke at det ikke er mer fokus på det, når det er sånn ekstrem fokus på barnesikring i bil!

De har det iallfall på noen av timeekspressene her[:D]
Men hvis jeg skulle ha reist langt med buss ville jeg nok bare ha ringt buss-selskapet først så jeg var sikker på at det var sete i den bussen[:)]

ORIGINAL: *Bertine`s mamma*

Man sitter ganske mye tryggere i en buss enn i vanlig bil.. De fleste seter er høyere opp, og hvis en buss kræsjer med en personbil, så vil ikke det være like farlig som hvis det er to personbiler.. Det viktigste er egentlig å sitte fast, altså med sele.

Må også legge til at vi ikke tar buss, føler at snuppa er tryggest bakovervendt i bilen.[:)]

man er like dødelig i buss som i bil. men det stilles andre krav til sikkerhet i buss. men som foreldre bør vi ikke benytte oss av transport der barna ikke kan sikres etter forskriftene! det er min mening,men det er opp til alle foreldre hva de gjør med sine barn.

ORIGINAL: fox girl

ORIGINAL: *Bertine`s mamma*

Man sitter ganske mye tryggere i en buss enn i vanlig bil.. De fleste seter er høyere opp, og hvis en buss kræsjer med en personbil, så vil ikke det være like farlig som hvis det er to personbiler.. Det viktigste er egentlig å sitte fast, altså med sele.

Må også legge til at vi ikke tar buss, føler at snuppa er tryggest bakovervendt i bilen.[:)]

man er like dødelig i buss som i bil. men det stilles andre krav til sikkerhet i buss. men som foreldre bør vi ikke benytte oss av transport der barna ikke kan sikres etter forskriftene! det er min mening,men det er opp til alle foreldre hva de gjør med sine barn.

Ja er det jeg også mener, at buss er like farlige som biler.. Men så er det jo mange foreldre som ikke HAR bil! Og det bør jo heller ikke være påbudt med bil dersom man er foreldre. Jeg kjenner jo flere som har måttet sitte med deres nyfødte på fanget i opptil 2 timers bussturer, og jeg synes ikke det er så bra akkurat. Synes bare det er rart at det er så lite fokus på sikring i offentlig transport når det er så mye fokus på sikring i private biler!

tar som regel ikke buss.Tar jeg det er det lengre strekninger og da tar jeg med britaxen.Den er så lett å feste/bære.

Man sitter tryggere i buss enn personbil[;)]

Hadde vært veldig spesielt om rutebussene hadde massevis av barneseter synes nå jeg, det ville blitt ekstremt dårlig plass til slutt da, til andre passasjerer. Men de har i hvert 1-2 (?) barneseter på langdistanse busser

ORIGINAL: Moved*TeltPluggen

I nåken kystbussar har eg sett at di har seter liggande onda i bagasjeromme. Eg håpe i alle fall da, for eg skal kanskje på lang busstur i slutten av mnd, å da e ikkje snkk om at hu får sitta uten sete..[8D]

På Kystbussen er det seter i setene. Knotete forklart, men noen plasser i bussen går det an å slå ned et barnesete fra det vanlige setet, og barnet blir sittende mot kjøreretningen og selene var akkurat som på bilsetet vi har i bilen vår.

Iver satt som en konge fra Stavanger og til Haugesund da vi fikk biltrøbbel sist vi var i stavanger. Virkelig imponerende faktisk.

Mange av bussene her jeg bor har de egne barnevognfester.. så barnevognen står egentlig
bomfast.. vi har en del smale veier å ofte blir det mye bråbremsing å vognen beveger seg såvitt.. så må si jeg er fornøyd bare med det, pleier aldri å ha småen på fanget så lenge vognen kan stå så godt fast[;)] kan ikke forvente at bussene skal ha barneseter heller ..

Ja, korfor ikkje det? Eg har tatt ekspressbussen til Bergen ehrifrå eitpar gangar (3 timars tur) UTEN barnesete, og uten muligheit for å ta barnevogna med inn. 3 timar med ein makkus 1 åring by fanget er HELL! [:'(]

Back
Topp