Barnesete (bil)

Familiedrømmen

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Gravid med vår første, og sikkerhet i bil er veldig viktig for meg. Og ønsker å starte en tråd der vi kan diskutere og anbefale/ikke anbefale til hverandre.

Hvordan bilstol har du? Hvor fornøgd er du? Har du isofix eller annen base? Hvorfor/hvorfor ikke?

Viktig for meg:
*Isofix- basen sitter stødigere enn ved feste av belte.
*Vinkel- ikke for "sittende" og ikke for "liggende"
*Solskjerm- kan gå langt "ned"
*Sidekolisjon- ekstra polstret
*Fempunkts belte
*Selvfølgelig godkjent

Hadde maxi cosi cabriofix som første
Acta graco og duologic som nr to
Britax kidfix som nr 3

Veldig fornøyd med alle, viktig de er laget SV kjente produsenter
Kommer godt ut i test

Den står høyt på lista, da jeg har flere bekjente som har brukt dette. Liker veldig godt alle putene man kan justere med, etter barnets størrelse.
Og veldig god solskjerm som også holder noen regndråper ute. Vi kjøpte begge stoler (opp til ca 4 år) og basen til 25% rabatt da det var tilbud på Barnas Hus :-)

Har planlagt besafe modular her. Stokkeutgaven til førstestolen, så håper vi stol to varer til baby er fire år :) Hadde vært veldig kjekt å "slippe unna med" to stoler iallefall, så får vi se hva som blir realiteten etterhvert :)
Har lest masse om disse stolene, og de virker veldig bra. Vi er også veldig nøye med at utstyr skal ha høy sikkerhet (mye pga elendig veiforhold der vi bor).

Jeg har Besafe izi sleep. Blytungt sete, men føles veldig trygt ut. Elsker å kunne legge ned ryggen helt slik at babyen kan ligge og sove seg ferdig uten at det skader ryggen. Helt grei solskjerm. Sitter veldig godt i det, aldri opplevd at hodet har detti framover når barnet sover.

Bare å slette hvis innlegget ikke passer inn her,men har akkurat montert bilstolen vår og lurte derfor på en ting. Har Cybex Aton Q med isofix. Har det noe for seg å montere basen både med isofix og med beltet samtidig?

Vi har hatt/har maxi cosi cabriofix og besafe izi plus til begge våre, veldig fornøyd! Litt vanskelig å stramme selene på izi plus, ellers er den kjempegod.

Har ellers prøvd akta graco babystol og den som er bakovervendt til 25 kg, mindre fornøyd med dem.

Bare å slette hvis innlegget ikke passer inn her,men har akkurat montert bilstolen vår og lurte derfor på en ting. Har Cybex Aton Q med isofix. Har det noe for seg å montere basen både med isofix og med beltet samtidig?

Nei! Det er ikke nødvendig! Montér enten med isofix hvis bilen har eller belter hvis bilen ikke har

Recaro Privia. Også best i test 0-13 kg hos forbrukerrådet. Fantastisk sete!

Maxi cosi cabriofix som første. (Hadde ikke isofix på den gamle bilen vår, men setet og babyen overlevde en frontkollisjon hvor setet var festet med bilens belte. Ny bil, isofix, base, enda enklere. ;) ) (Og nytt sete så klart.)

Concord reverso som andre. Veldig fornøyd. :)

Hadde maxi cosi cabriofix dom baby sete og har nå besafe izi pluss.
Veldig fornøyd med begge to :)

Jeg lurer på en ting, kanskje dere har hørt noe om det...
Når jeg var i den lokale barneutstyrbutikken, så spurte jeg om Stokke sin modular stol siden jeg har sett meg ut den. Men så sa jeg at jeg vurderte maxi cosi cabriofix også, det er jo halve prisen. De varer jo bare til ungen er ca 1 år. Da sa hun at maxi cosi cabriofix var en "gammel" stol. I den forstand at den kom på markedet for ca10 år siden. At den var en slik "kampanjestol" nå, som ble solgt mye på tilbud og kampanjer. Hun mente det var skjedd mye på sikkerhetsfronten på 10 år, så hun ville valgt den nyeste stolen, altså Stokke sin modular. Men hun sa ikke at maxi cosien var dårlig eller noe slikt, den var jo godkjent og trygg sånn sett.

Hva tenker dere om dette? Har ikke lest eller hørt om dette noen andre plass.

Vil hun bare tjene mer penger på å selge meg en dyrere stol?

Jeg lurer på en ting, kanskje dere har hørt noe om det...
Når jeg var i den lokale barneutstyrbutikken, så spurte jeg om Stokke sin modular stol siden jeg har sett meg ut den. Men så sa jeg at jeg vurderte maxi cosi cabriofix også, det er jo halve prisen. De varer jo bare til ungen er ca 1 år. Da sa hun at maxi cosi cabriofix var en "gammel" stol. I den forstand at den kom på markedet for ca10 år siden. At den var en slik "kampanjestol" nå, som ble solgt mye på tilbud og kampanjer. Hun mente det var skjedd mye på sikkerhetsfronten på 10 år, så hun ville valgt den nyeste stolen, altså Stokke sin modular. Men hun sa ikke at maxi cosien var dårlig eller noe slikt, den var jo godkjent og trygg sånn sett.

Hva tenker dere om dette? Har ikke lest eller hørt om dette noen andre plass.

Vil hun bare tjene mer penger på å selge meg en dyrere stol?
Tror ikke hun forsøker å lure deg, da det skjer veldig mye på 10 år! Men ville kanskje lest meg opp på stolene :-) Kan være alt fra størrelse, comfort, vekt, brukervennlighet etc. Se hvordan de kommer ut på tester :-) Ikke uvanlig at eldre varianter av ting blir brukt som rimelige kampanjemodeller på markedet. Dette gjelder nesten alt av kjøp og salg :-) Ikke bare barneutstyr.

Oi! Kræsja dere i høy fart? Godt det gikk bra! ♡

Frontkolliderte i ca 60 km i timen. Vi traff en traktor som kom i motgående kjørefelt, og brått svingte inn foran oss, uten å sakke farten eller blinke..
Heldigvis kom vi nesten uskadde fra det hele gjengen.
Da lærte vi virkelig verdien av et godt bilsete.

Her kan du lese om hvilke seter som er best:

http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/06/Barneseteguiden_1_Babystoler.pdf

http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/06/Barneseteguiden_2_Småbarnstoler.pdf

http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/06/Barneseteguiden_3_Beltestoler.pdf

Back
Topp