Barnesengen.. Hva trenger jeg egentlig??

Lykkelig mamma til 2!!!

Forelsket i forumet
Jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg trenger til barnesengen..

Er det vanlig å ha overmadrass på? Og madrassbeskytter?
Hva med tisselaken? Trenger vi det??

Og noen sier de har lammeskinn i sengen.. Oppå lakenet da eller?

Er litt grønnskolling her.. he he[:D]

Men har da kjøpt kantbeskytter og dyne [;)]

Sengekant, madrass, Madrassbeskytter/overmadrass og himmel.

Saueskinn kan øke krybbedødfaren, ISÆR om det er langhåret ull, så barnet på isåfall ikke ligge rett på det, på magen.

Må ikke ha madrassbeskytter/tisselaken/overmadrass..

Men barnet vil jo en ellerannengang tisse igjennom, da er det lettere å vaske en overmadrass enn selve madrassen. Men tisselaken har jeg hørt barnet blir veldig klamt. Så vi har kun en slags madrassbeskytter.

Samt at om det er en madrass med dårlig kvalitet er jo overmadrass greit å ha. Men husk at babyer ikke skal ligge for mykt :)

Jeg har madrass, overmadrass og tisselaken i senga til storebror. Og sengebeskytter.
Tisselaken er absolutt å anbefale. Lettere å vaske det og evt overmadrassen når de gulper, tisser gjennom, bæsjer gjennom osv osv [:)]

Det du først og fremst trenger er vel madrass, dyne, sengesett, laken og tisselanken

Jeg kjøpte sengekant først da jentungen var 4-5 måneder for jeg fant en til halv pris. Trengte det ikke, men syns det er litt koselig [;)]
Sengehimmel har vi ikke, ikke føler jeg at vi trenger det heller, men mange syns det er veldig søtt.
Vi har ikke overmadrass og kommer ikke til å kjøpe det, føler ikke vi har noe behov for det. Tisselakenet tok det som måtte komme av tiss, bæsj, gulp og oppkast fra jentungen, så satser på at det funker en gang til. Har hørt at mange syns at tisselaken gjør ungen klam, men det var ikke noe problem hos oss sist hvertfall.
Soveskinn i senga har vi kun i hyttesenga hvor det ofte er kaldt når vi kommer opp.

Denne gangen har vi kjøpt en sengeskuff til å ha under sprinkelsenga hvor vi skal ha sengetøy etc. Kjekt med litt ekstra lagringsplass [;)]

vi har sånn sengekant, dyne, tisselaken har vi under vanlig laken, ikke pga tissing men GULPING den første tida! [:D]

madrass, tissselaken, sengekant,dyne, sengehimmel,

men vi skal bruke vugge på soverommet vårt i starten, så slipper jeg å ligge alene på barnerommet der sprinkel senga står.
men bruker man senge kant på vugga også. vi har sånn vugge som står på stativ, som man kan trille rundt . kjøpt på barnas hus.
de sengekantene jeg har er jo til sprinkelsenger .....

ORIGINAL: Wibe^

vi har sånn sengekant, dyne, tisselaken har vi under vanlig laken, ikke pga tissing men GULPING den første tida! [:D]

sånn vi har også, fant fort ut at man trenger mer enn 2 stk laken også, det kan fort skje uhell og blir den lille syk så går det fort ett par laken på en natt

Jeg har tisselaken oppå madrassen, så overmadrass og laken.
Det er klamt å ligge med bare laken imellom tisselakenet, så derfor kjøpte jeg overmadrass (rundt 100 kr på Ikea, den er helt tynn).
Og så har vi dyne og sengekant.
Sengekanten har vi til snuppa enda. Hun liker å ligge å holde i den og så gjør den at smokkene ikke ramler så lett ut.

Senest i natt var jeg glad vi har overmadrass og tisselaken- for snuppa kasta opp i natt, stakkars. Da ble iallefall ikke madrassen full av oppkast.

Lammeskinn har vi bare brukt i vogna, og der er det kjekt å ha fra høst til vår[;)]

Vi har madrass i sengen og ikke overmadrass, ser liksom ikke helt vitsen i den overmadrassen :p men hver sin smak :) Vi har kjøpt tisselaken på princess om er som et vanlig laken med strikk i, du bare trer det på madrassen og den har fått veldig mye skryt [:)] Så har vi sprinkel beskytter og tenker at det holder [:)] (har selvfølgelig andungen dyne, sengesett og vanlig laken. Med et godt teppe rundt blir det sikkert varmt nok[:)])

ORIGINAL: Trudee

Vi har madrass i sengen og ikke overmadrass, ser liksom ikke helt vitsen i den overmadrassen :p men hver sin smak :) Vi har kjøpt tisselaken på princess om er som et vanlig laken med strikk i, du bare trer det på madrassen og den har fått veldig mye skryt [:)] Så har vi sprinkel beskytter og tenker at det holder [:)] (har selvfølgelig andungen dyne, sengesett og vanlig laken. Med et godt teppe rundt blir det sikkert varmt nok[:)])

det er det vi tenker også- og vi har de samme tingene til sengene ! har både vugge og sprinkel seng!

madrass, overmadrass, tisselaken for å bevare madrassen fin til senere baby( kan eventuelt ligge under overmadrassen, eller lakenet) men ikke et must, laken, liten dyne. Så får du velge om du vil ha babyen sovende på et lammeskinn, mange babyer sover bedre da, det er lunere, føles trygt og godt, det er temperaturregulerende med ull så det skal ikke bli for varmt å sove på det. Hvis du skal ha lammeskinn i sengen så velg et korthåret skinn, beregnet for babyer, ikke Ikea-skinn. Du trenger kantbeskytter når babyen begynner å stange i sprinklene eller sette armer og bein fast mens den sover. Så lenge de er bittesmå trenger de ikke det. 

Back
Topp