Barnerommet

Ananas30

Elsker forumet
Septemberlykke 2021
Som den organiseringsfreaken jeg er, så er jeg langt inn i barneromplanlegging. Noen som har noen tips? Pleier man å ha stellebord på rommet, badet eller begge deler? Og hva annet er et must på et babyrom? Vi håpe rå kjøpe en del brukt, så jeg har allerede saumfart litt på finn.no :)
 
Som den organiseringsfreaken jeg er, så er jeg langt inn i barneromplanlegging. Noen som har noen tips? Pleier man å ha stellebord på rommet, badet eller begge deler? Og hva annet er et must på et babyrom? Vi håpe rå kjøpe en del brukt, så jeg har allerede saumfart litt på finn.no :)


Vi brukte ikke barnerom til nr 1 før hun var 9 mnd, hadde sengen inne hos oss frem til det.

Jeg synes det er mest praktisk med stellebord på badet med tilgang til vann...
 
Godt å møte en likesinnet :angelic:
Vi tenker å ha stellebordet på badet for å ha vann i nærheten. Har da sett på Stokke sin kommode/stellebord og Sebra stellebord, fortrinnsvis med skuffer.
Ellers står vi mellom Stokke sleepy mini seng eller sebra sprinkelseng. Begge kan utvides etterhvert som barnet vokser. Også vil vi (jeg) ha himmelseng hengende over/bak.
Vi tenker tapetsere en vegg med tapet fra newbie, de har så mye fint!!
Vi har allerede en sovestol (sovesofa men enkeltseng som en stol) som kan slås ut. Den blir stående som en lesestol/ammestol og nytt stoff til denne kommer neste uke! Spent!
Så tenker vi ha en kommode til klær, har en stor der nå som blir solgt.
Vi vil også ha et gulvteppe som blir fint å leke på etterhvert :rolleyes:
Så blir det nok en eller flere koselige lamper på veggene (har så lyst på ballongene Helene Olafsen har til sin sønn).
Bamser, pynt, og tenker nok en slags hyllemodul vi kan ha kasser med leker i etterhvert.
Det er så langt vi har kommet :Heartred
 
Vi har stellebord på badet, liker det best :) Har kjøpt en kommode på IKEA så har vi stellematte oppå den. Bruker ikke våtservietter, kun tørre og da er det greit med tilgang til vann :) Hvis dere har plass da, ikke alle som har plass på badet og må ha det på soverommet.
Kommer ikke til å lage noe barnerom ennå siden babyen kommer til å ligge på vårt rom en stund fremover. Må gjøre litt om før vi har et rom klart til babyen også :) Lager det litt koselig rundt der vi skal ha sengen på vårt soverom.
 
Vi hadde også stellebordet på badet både fordi det er tilgang til vann, men også fordi vi liker å ha det kjølig på soverommet når vi sover så tenkte det ble best å sette stellebordet der det var en lunere temperatur:angelic:
 
Enig med bittelillespire - nyfødte er temperatursensitive.. fryser lett -og blir fort overopphetet.
Så til bading og stell er det fint med et godt varmt rom (badet).
De bæsjer i hytt og pine og, så man angrer aldri på å ha vann i nærheten.

kjekt å ha nattlys på badet til bleieskift på natt, og nattlys på soverommet.

Babycall med temperaturmåler (neonate er best) er kjekt, så har kontrollfreaken alt på stell (snakker for meg selv her.. hehe)
 
Med første hadde vi stellebordet inne på soverommet hennes, men fant fort ut at det veldig upraktisk :hilarious: tok ikke lang tid før vi kjøpte et nytt stellebord som passet inn på badet. Hun har hatt eget rom fra starten, men hun begynte ikke å sove der før ca 1 årsalderen. De første mnd hadde vi bedside crib ❤️ elsket den! Såå praktisk!
 
Henger meg på de over som sier det er best å stelle på badet. Vi hadde veldig lite bad da første var liten, så da brukte vi bare en stellematte på vaskemaskinen. De første ukene hadde vi et slags «badeinnlegg» vi la i vasken og badet baby der, så gikk vi over til en sammenleggbar badebalje når baby ble for stor for vasken. Syntes det fungerte veldig fint. Med nr. 2 hadde vi fått større bad, men valgte å fortsette med bare stellematte, rett på gulvet denne gangen. Har mye oppbevaringsplass ellers på badet så følte stellebord ble litt overflødig. Når det gjelder barnerom har ingen av våre hatt eget rom før de nærmet seg året. Vi har heller hatt barnesengen inntil vår seng. Jeg syntes det var veldig deilig å slippe å stå opp om natta for å amme, kunne bare løfte over i min seng. Med nr. 2 hadde vi bedside crib, men fungerer egentlig like fint med en sprinkelseng det man kan ta av ene siden, hvis en har mulighet til å sette den i klem mellom veggen og egen seng.

Ble kanskje litt utenom tråden i og med at det ikke går direkte på planlegging av barnerom. Men jeg syntes i alle fall det var godt å ha baby hos meg det første året, så kunne jeg heller innrede barnerom utifra hva de trengte når de faktisk begynte å bruke rommet. :)
 
Vi kommer til å ha stellebord på badet, går nok for Ikea Sundvik som kan brukes som kommode senere.

Barnerommet er roterom pr i dag, planen er å tømme, male og tapetsere tidlig, så ev. lukt får tid til å forsvinne (ble malt med sperregrunn i mai og jeg kjenner lukten fortsatt :yuck: Håper vi kan dekke over den) og så satser jeg på å kjøpe møbler etter hvert etter fødsel og bruke det som lager for babystæsj før fødsel. Baby blir på vårt rom lenge uansett så gidder ikke stresse :)

Mulig vi beholder gjestesengen der etter fødsel, i tilfelle en av oss trenger å sove på separat rom. Sambo har noen svært tidlige morgener og da er det greit med gjesterom om vi får en baby som sliter med søvn eller gråter pga kolikk.
 
Jeg har aldri hatt stellebord :wacky:
Jeg har alltid hatt stellematte på baderomsgulvet (på flisene), og synes det er trygt og godt å stelle med kort fallhøyde. Det kommer vi sikkert til å gjøre denne gangen også, vi har allerede stellematte liggende for kommende storesøster.

Barnerom til et barn til har vi ikke :wacky: Så jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse det enda... Men jeg har samsovet en stund med de to andre, så foreløpig er det ikke noe hast...
 
Høres ut som det blir stellebord på badet for oss. Her blir barnerommet laget til, men vi kommer nok til å kjøpe inn bed side crib til vår seng :)
 
Fant et stellebord vi likte godt og som passet på badet vårt. Så tilfeldigvis at det var lagt ut for 1/4 av prisen på Markedplace på Facebook, så nå har jeg allerede bydd :hilarious: Jaja, det er jo tross alt noe vi trenger :)
 
Her har planleggingen startet i hode. Vi bygger nytt hus som skal være ferdig om 2 1/2 mnd. Så gøy å lese hva jeg trenger og bør tenke på. Så ser ut som jeg må planlegge for badet også:woot:
 
Veldig koselig med planlegging i barnerom, men så tidlig er du ikke redd for at det blir ekstra vondt om noe går galt? Jeg mistet i september og denne gangen skal jeg ikke planlegge en shit før jeg er over første trimester :nailbiting:
 
Veldig koselig med planlegging i barnerom, men så tidlig er du ikke redd for at det blir ekstra vondt om noe går galt? Jeg mistet i september og denne gangen skal jeg ikke planlegge en shit før jeg er over første trimester :nailbiting:
Jo, det er jo alltid en risiko for det. Samtidig så planlegger vi jo for et barn i fremtiden, så får vi bare håpe det kommer i september som planlagt :love2
 
Jeg har aldri hatt stellebord :wacky:
Jeg har alltid hatt stellematte på baderomsgulvet (på flisene), og synes det er trygt og godt å stelle med kort fallhøyde. Det kommer vi sikkert til å gjøre denne gangen også, vi har allerede stellematte liggende for kommende storesøster.

Barnerom til et barn til har vi ikke :wacky: Så jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse det enda... Men jeg har samsovet en stund med de to andre, så foreløpig er det ikke noe hast...
Godt å se det er fler som ikke stresser :)
Jeg hadde stellebord til mine, men brukte det så og si aldri. Trives best på gulvet, uten tvil. Så tenker egentlig det er det beste og mest behagelige. Når det gjelder barnerom er det ikke noe sånt her foreløpig. Mine har sovet hos meg til de var sikkert året. Å fortsatt å komme i årene etter det, så er ikke så stresset over at det ikke er i orden. Vi har ganske mye annet skal ordnes før det tror jeg :) men alt løser seg!
 
Her tar vi også ting litt som de kommer, og følger baby sine behov. Lærte forrige gang at å planlegge FOR mye på forhånd kan være bortkasta :p Hadde sprinkelseng rigga klar på vårt soverom da vi kom hjem fra sykehuset, men det var uaktuelt det :hilarious: Baby HATA den fra dag 1. Var en skikkelig klistremerkebaby, så vi samsov med han i senga det første året, før han gikk over til juniorseng på eget rom. Denne gangen tenker vi å prøve oss på bedside crib i håp om at det da kan gjøre overgang til sprinkelseng på eget rom lettere. Helt ok å samsove i begynnelsen, men jo større de blir jo mer armer og bein og lite søvn på foreldrene blir det:hilarious: Ellers syns jeg stellematte på vaskemaskin/gulv funka veldig bra:happy:
 
Fant et stellebord vi likte godt og som passet på badet vårt. Så tilfeldigvis at det var lagt ut for 1/4 av prisen på Markedplace på Facebook, så nå har jeg allerede bydd :hilarious: Jaja, det er jo tross alt noe vi trenger :)
Aldri brukt Marketplace, men er det ikkje fare for at vennene dine ser at du kjøper babyutstyr? :hilarious:
 
Back
Topp