Barnerom

Vanilla

smell of coffee
Hei.
Jeg bor på en ganske liten leilighet og har nå satt barneseng osv inn på et ganske lite rom uten vindu. Er det lov? Er det krav til barnerom og vil det komme noen for å godkjenne barnerommet?
Ble plutselig litt nervøs for at situasjonen ikke funker:(

Nei, det er ingen som kommer og kontrollerer barnerommet (lenger) (og kanskje litt desverre).

Min svigermor fortalte at da hun fødte kom helsesøster hjem første uka og sjekket at amminga gikk bra og at alt var i orden, eller om hun kunne hjelpe med noe. Istedenfor å dra på helsestasjon altså. Synes det virka som et flott tilbud, for vi førstegangsforeldre aner jo ikke hva vi driver med :)

Små rom uten vindu regnes ikke som bruksareale og godkjent soverom, men jeg ville ikke stressa veldig. Ville kanskje ikke lukket døren når barnet er der inne, og fulgt nøye med, det er mulig det blir for tett. Men det er ingen barnevernssak i mine øyne ;)

Vi fikk besøk av jm da baby var 2 uker. Dette i 2011. Men dette kan man velge selv. (Kr.sand)

Ja, trodde det var normalt å få besøk av jordmor en gang en stund etter fødselen for å se om ammingen gikk greit...mente jeg leste det i en av brosjyrene jeg fikk av dem. Tro det også sto at en kunne ringe de etter en var kommer hjem etter fødselen for å minne dem på det hvis en ønsket, for ellers var det lett for at det tok for lang tid til de kom. Men er ikke sikker på om dette gjaldt alle eller førstegangsfødende. ;)

Teknisk Forskrift (TEK) av 1997 sier noe om dette forholdet.
I §§ 8 og 10 heter det bl.a.:

”Lys- og lydforhold:
Rom for varig opphold, f.eks. oppholdsrom, soverom og kjøkken, skal ha tilfredsstillende tilgang på dagslys. Rom for varig opphold skal ha vinduer og utsyn.”
”Dersom det ikke dokumenteres at kravet tilfredsstilles på andre måter, kan en anta at kravet om tilstrekkelig dagslys er oppfylt når rommets dagslysflate utgjør minst 10% av gulvflaten, inkludert eventuelle balkonger utenfor vindusfasaden.”
”Kravet om utsyn anses for å være oppfylt når vindusflater hindrer innestengtfølelse og gir beboer mulighet til å se hva som skjer utenfor.”

og videre:
§ 8-34. Ventilasjon
1. Generelle krav
I oppholdsrom skal minst ett vindu eller en dør mot det fri kunne åpnes. I rom hvor vinduer er uønsket utfra bruken, skal det være annen tilsvarende mulighet for forsert ventilasjon."

Så hadde nok ikke villet hatt ungen min der når han/hun blir eldre og skal gjøre mer enn bare å sove der. Jeg hadde rom uten vindu som tenåring og HATET det. Naturlig dagslys er viktig og ingen lampe kan erstatte det.

Og er det lufting der? Og hva om det begynner å brenne utenfor døra til ungen, har du mulighet til å komme deg inn og ut for å redde barnet?

Vi har et lite vindu på det rommet som skal bli barnerom nå, men det er for lite til at jeg kan klatre ut av det hvis det begynner å brenne. Og det kan ikke jeg leve med, så vi bytter. Men nå er jeg i overkant opptatt av sikkerhet da. Har mistet nær familie i brann fordi de ikke kom seg ut gjennom for lite vindu.

Tror ikke noe bryr seg om det er et godkjent soverom eller ikke når dere ikke har flere soverom ;) vinduet skal være der for at den som sover på rommet skal kunne klatre ut av de ved brann, men den lille er jo uansett for liten til å komme seg ut selv ;)

Og angående jordmor så fikk vi besøk av henne da jeg fødte barn i 2009 og 2010. Men hun var ikke innom noe rom nei. Kun innom for å gi tran og høre hvordan det gikk.

Tror ikke noe bryr seg om det er et godkjent soverom eller ikke når dere ikke har flere soverom ;) vinduet skal være der for at den som sover på rommet skal kunne klatre ut av de ved brann, men den lille er jo uansett for liten til å komme seg ut selv ;)

Joda. Men jeg regner med noen ønsker å redde barnet og en ting er å komme seg inn på rommet hvis det brenner utenfor, hvordan skal man komme seg ut av rommet? Da har brannen antakelig blusset opp enda mer, samt at man bærer på et barn. Og husk, som oftest er det ikke ilden som dreper, det er røyken.

Burde kanskje nevnt at rommet ligger rett ved utgangsdøra så det er kort vei til rømningsvei. Takk for alle svar:)
Jeg har planer om å la baby sove i vår seng opp til 6mnd. Enten så fjerner vi døra til rommet eller så kjøper vi soveseng og gir gutten vårt eneste soverom. Ikke alltid like greit med en leilighet på 45 kvadrat:rolleyes:

Joda. Men jeg regner med noen ønsker å redde barnet og en ting er å komme seg inn på rommet hvis det brenner utenfor, hvordan skal man komme seg ut av rommet? Da har brannen antakelig blusset opp enda mer, samt at man bærer på et barn. Og husk, som oftest er det ikke ilden som dreper, det er røyken.

:gen014

Back
Topp