Barnepass! Kan storesøster på 10 passe sovende baby på 2 måneder?

Bkno9770010

Første møte med forumet
Har ei jente på 10 og 2 år.. lillebror er på 2 måneder er en skikkelig sove baby. Så han sover alltid fra 04-10.00. Som regel hvertfall.

Så de jeg lurer på er om det er greit at storesøster setter seg inn i sengen min vesiden Av lillebrors seng å ser etter hAn mens jeg leverer 2åringen i bhg.?? Hadde tatt han med meg viss han var våken. Jeg føler meg veldig trygg på at det er trygt, men vil høre hva dere tenker om saken.

Vi bor i en liten bygd og Barnehagen er 1 min å kjøre til. Så er borte ca 5min. Vi bor vegg i vegg (hver sin 2 mannsbolig) med bestevenninen min som alltid er hjemme om morgonen pga sen arbeidstid. slik at viss det sku skje noe akutt, så er hun akutt tilgjengelig. 10 åringen har mobil å i tillegg å hun er veldig moden for alderen:) Hva synes dere ?
 
Jeg personlig ville ikke gjort det. Om det i værste fall skulle skjedd noe mens du var borte kan det bli en enorm belastning for storesøster, uavhengig om noe kunne blitt gjort annerledes eller ikke.
 
Jeg hadde ikke gjort det, ene og alene fordi 10-åringen er et barn og skal ikke ha ansvar for andre på den måten tenker jeg uansett om hun er moden. Du vet aldri hva som kan skje. Kanskje tar leveringen mye lenger tid plutselig. Kanskje våkner babyen og er utrøstelig. Jeg vil tro det vil være utrolig stressende for et barn som da skal ha ansvar for babyen. Jeg leste nylig en artikkel på VG+ om en som var hjemme alene som fireåring med sin bror på noen måneder. Mor var i nabohuset en snartur bare og babyen sov jo tenkte hun. Det endte med at babyen døde i krybbedød, og det var vondt å lese om hvor vanskelig den nå voksne fireåringen hadde hatt det med seg selv da han trodde det var hans feil. For ikke å snakke om den angeren moren kjente på. Sier ikke at det kommer til å skje med dere, men tenk litt på hva du egentlig ber 10-åringen din om å ta ansvar for.

Jeg vil tro at det vil være en bedre løsning å vente med å levere i barnehagen til babyen er våken eller få noen andre til å hjelpe til med levering dersom barnet MÅ leveres innen et tidspunkt :)
 
Jeg synes ikke det. Hva hvis noe skulle skje? Er hun kapabel til å gjøre førstehjelp og ringe til brannvesen eller politi?
 
Hvis 10 åringen er komfortabel med det og med bestevenninnen din vegg i vegg hadde jeg fint kunne gjort det. Hvis det skjer noe akutt står jo ikke din datter alene med ansvaret hun får hjelp av bestevenninnen din.
 
Jeg hadde lett gjort det. Mine barn i samme alder har «passet» sin lillesøster mange ganger når jeg kjører og henter på trening etc.
 
Som 10-åring hadde jeg selv hatt veldig, veldig lyst til å få denne oppgaven hvertfall. Hadde tatt det veldig alvorlig og følt meg stor ;)
Så det kommer an på 10-åringen og den kjenner du jo godt. Tenker også at du er virkelig rett rundt hjørnet hvis noe skulle skje.
 
Hvis f.eks. baby slutter å puste, har 10åringen fysikken, instinkter og kunnskap om førstehjelp? Har man da tid til å hente en voksen nabo? Det er sikkert en nanoprosents sjanse for at slikt skjer, men du må tenke litt på hva om og om det evt. er verdt risikoen for begge barna, mener jeg.
 
Ja, hun elsker å få slike oppgaver. Vil veldig gjerne hjelpe å legge 2åringen ofte feks. Spørr ofte om når hun får passe 2åringen mens hun er våken. Men de tørr jeg ikke pga kvelningsfare osv. Men hun har passet 2åring mens hun har sovet før når jeg har måttet en liten kjapp tur på butikken å slikt når naboen er hjemme :)

jeg tenker sjansen for at noe skal skje er så liten når han allerede sover. Å når bestevenninen min bor 3 meter fra døren våres. 10åringen hadde skjønt hva hun skulla gjort. Som å springe til naboen. Men skal vurdere de litt evt prøve oss litt frem Takk for svar
 
Ja, hun elsker å få slike oppgaver. Vil veldig gjerne hjelpe å legge 2åringen ofte feks. Spørr ofte om når hun får passe 2åringen mens hun er våken. Men de tørr jeg ikke pga kvelningsfare osv. Men hun har passet 2åring mens hun har sovet før når jeg har måttet en liten kjapp tur på butikken å slikt når naboen er hjemme :)

jeg tenker sjansen for at noe skal skje er så liten når han allerede sover de 5 minuttene jeg er vekk.. Risikoen for at han slutter å puste mens jeg sover gjennom å ikke får gjort noe på natten er vell større vil jeg tro Å når bestevenninen min bor 3 meter fra døren våres. 10åringen hadde skjønt hva hun skulla gjort. Som å springe til naboen. Men skal vurdere de litt evt prøve oss litt frem Takk for svar
 
Ja, hun elsker å få slike oppgaver. Vil veldig gjerne hjelpe å legge 2åringen ofte feks. Spørr ofte om når hun får passe 2åringen mens hun er våken. Men de tørr jeg ikke pga kvelningsfare osv. Men hun har passet 2åring mens hun har sovet før når jeg har måttet en liten kjapp tur på butikken å slikt når naboen er hjemme :)

jeg tenker sjansen for at noe skal skje er så liten når han allerede sover de 5 minuttene jeg er vekk.. Risikoen for at han slutter å puste mens jeg sover gjennom å ikke får gjort noe på natten er vell større vil jeg tro Å når bestevenninen min bor 3 meter fra døren våres. 10åringen hadde skjønt hva hun skulla gjort. Som å springe til naboen. Men skal vurdere de litt evt prøve oss litt frem Takk for svar
 
Ville heller ikke gjort det. Av samme grunner alle de over her sier.
 
Mini måtte bli 2år og eldste 12 før hun fikk passe han 30min alene. Hun fikk trille han i søvn før dette om hun trilla så jeg så henne i fra verandaen. Om noe skulle skje så skal ikke hun ha det på samvittigheten sin
 
Ja. 6.5 åringen her er sur fordi Hu ikke får lov til sånt.
 
Da jeg var liten var jeg hjemme alene i mange timer. Var 6 år. Men jeg ser dette nå at det er feil av min mor å reise til venninne mens vi var så små at vi måtte bli selvstendige både meg og min 1 år eldre gamle bror.
Nå har min barndom vært noe helt annet enn hva jeg har hørt mine venner har fortalt om sine barndommer.
Men leste i agderposten for ca 1 år sia, at var ei mor som ble dømt for omsorgssvikt eller la sine barn være hjemme med barn som ikke kunne ta vare på seg selv. Husker ikke hva det punktet heter i paragraf. Jeg trodde ikke det ville vært et alvorlig tilfelle med 10-12 åringer som passer bare på for noen minutter kunne gå slik at man mistet omsorga til barna. Men det er strengt. Skummelt at noe slikt kan skje om man lar mindre årige passer på mindreårige.

Så jeg hadde ikke turt å gamble på det. Plutselig begynner folk rundt deg å reagere eller feks barnehagen. Så blir man plutselig sett på som man skulle ha gjort noe døds kriminelt.
Selv om man vet at fleste tilfeller går greit, så er det alltid noen som halshøgger en for å ha gjort det.

Ble litt satt ut da dette var i avisa for 1 år sia ca. Trodde ikke dette var så farlig om det så bare er 5 minutter. Men gikk ikke så greit for denne moren. Syns synd på henne pga ho ikke visste dette selv. Ingen kan vite at 5 minutter kan være så skadelig som å miste alle barna sine :(
 
Da jeg var liten var jeg hjemme alene i mange timer. Var 6 år. Men jeg ser dette nå at det er feil av min mor å reise til venninne mens vi var så små at vi måtte bli selvstendige både meg og min 1 år eldre gamle bror.
Nå har min barndom vært noe helt annet enn hva jeg har hørt mine venner har fortalt om sine barndommer.
Men leste i agderposten for ca 1 år sia, at var ei mor som ble dømt for omsorgssvikt eller la sine barn være hjemme med barn som ikke kunne ta vare på seg selv. Husker ikke hva det punktet heter i paragraf. Jeg trodde ikke det ville vært et alvorlig tilfelle med 10-12 åringer som passer bare på for noen minutter kunne gå slik at man mistet omsorga til barna. Men det er strengt. Skummelt at noe slikt kan skje om man lar mindre årige passer på mindreårige.

Så jeg hadde ikke turt å gamble på det. Plutselig begynner folk rundt deg å reagere eller feks barnehagen. Så blir man plutselig sett på som man skulle ha gjort noe døds kriminelt.
Selv om man vet at fleste tilfeller går greit, så er det alltid noen som halshøgger en for å ha gjort det.

Ble litt satt ut da dette var i avisa for 1 år sia ca. Trodde ikke dette var så farlig om det så bare er 5 minutter. Men gikk ikke så greit for denne moren. Syns synd på henne pga ho ikke visste dette selv. Ingen kan vite at 5 minutter kan være så skadelig som å miste alle barna sine :(

Altså... Det er MANGE typ 12-årinher som er hjemme med yngre søsken på feks 7-8 år etter skoletid i stedet for at de er på Sfo. Så jeg tenker at den avisartikkelen du leste nok ikke fikk frem et fullstendig bilde :)

Jeg var feks barnevakt for barn på 1 og 3 år da jeg var 13 sammen med kusinen min som var 9. De voksne var ikke langt unna og vi tok oppgaven veldig alvorlig.

Så til TS, når venninnen din bor i nabohuset og stort sett er hjemme i det aktuelle tidsrommet og du samtidig er borte så kort OG er i under 5 min hjemmefra, tenker jeg at det ikke er omsorgssvikt eller sinnsykt at storesøster sammen med den sovende babyen så lenge hun er informert om hva hun gjør hvis han våkner, gulper i søvne (feks snu babyen til stabilt sideleie), ringe deg, løpe over til nabo osv. :)
 
Altså... Det er MANGE typ 12-årinher som er hjemme med yngre søsken på feks 7-8 år etter skoletid i stedet for at de er på Sfo. Så jeg tenker at den avisartikkelen du leste nok ikke fikk frem et fullstendig bilde :)

Jeg var feks barnevakt for barn på 1 og 3 år da jeg var 13 sammen med kusinen min som var 9. De voksne var ikke langt unna og vi tok oppgaven veldig alvorlig.

Så til TS, når venninnen din bor i nabohuset og stort sett er hjemme i det aktuelle tidsrommet og du samtidig er borte så kort OG er i under 5 min hjemmefra, tenker jeg at det ikke er omsorgssvikt eller sinnsykt at storesøster sammen med den sovende babyen så lenge hun er informert om hva hun gjør hvis han våkner, gulper i søvne (feks snu babyen til stabilt sideleie), ringe deg, løpe over til nabo osv. :)

Men er alikavel en oppvekker av hva som kan skje. Ikke at jeg hadde syns det så omsorgsvikt. Er bare hva jeg leste. Og hvis dette skjer med ei mor som bare lot sin eldste datter ta hånd om søsken som er yngre bare for noen få minutter , så tørr jeg ikke tenke på hva slags reaksjon det hadde blitt av yngre barn. Var bare det jeg tenkte på. En feil kan føre til så mye mer vondt. Men jeg vil ikke si det er feil eller rett. Men vet at dommen ho fikk syns jeg var streng og egentlig unødvendig.

Jeg har selv vært barnevakt da jeg var 13år. Sammen med ei venninne på samme alder. Men det hadde vært feil for barnevern og feil for domstolen for å si det sånn, når jeg har lest om det. Jeg syns nå at er de så store så burde det ikke være noe problem sånn. Men jeg hadde vært redd for det nå etter jeg leste dette.

Men da er det vel greit å infomere naboen og håpe at ho er våken på denne tiden. Og at ho er snill og grei å kansje er der om så. Man vet jo aldri. Folk får bestemme selv hva di syns er greit, men for domstolen så var ikke detta greit. Ville bare nevne det så ikke denne lille feilen rammer ei god mor som får et stempel pga dette. Og mister omsorgen osv bare fordi at eldstemann fikk være barnevakt for 5minutter og at naboen kansje ser etter, når da denne personen burde vært tilstede i samme rom eller hus som barna.
 
Jeg ser ikke problemet så lenge 10 åringen ønsker selv og du føler deg trygg på at 10 åringen takler det og dere tar forhåndsregler som dere har gjort med venn i nærheten og telefon tilgjengelig:)
 
Men er alikavel en oppvekker av hva som kan skje. Ikke at jeg hadde syns det så omsorgsvikt. Er bare hva jeg leste. Og hvis dette skjer med ei mor som bare lot sin eldste datter ta hånd om søsken som er yngre bare for noen få minutter , så tørr jeg ikke tenke på hva slags reaksjon det hadde blitt av yngre barn. Var bare det jeg tenkte på. En feil kan føre til så mye mer vondt. Men jeg vil ikke si det er feil eller rett. Men vet at dommen ho fikk syns jeg var streng og egentlig unødvendig.

Jeg har selv vært barnevakt da jeg var 13år. Sammen med ei venninne på samme alder. Men det hadde vært feil for barnevern og feil for domstolen for å si det sånn, når jeg har lest om det. Jeg syns nå at er de så store så burde det ikke være noe problem sånn. Men jeg hadde vært redd for det nå etter jeg leste dette.

Men da er det vel greit å infomere naboen og håpe at ho er våken på denne tiden. Og at ho er snill og grei å kansje er der om så. Man vet jo aldri. Folk får bestemme selv hva di syns er greit, men for domstolen så var ikke detta greit. Ville bare nevne det så ikke denne lille feilen rammer ei god mor som får et stempel pga dette. Og mister omsorgen osv bare fordi at eldstemann fikk være barnevakt for 5minutter og at naboen kansje ser etter, når da denne personen burde vært tilstede i samme rom eller hus som barna.

https://www.nettavisen.no/nyheter/i...masosken---na-er-hun-frikjent/3423563591.html

Du tenker kanskje på denne saken?
Et barn på 9 år som passet TRE søsken i drøye 5 timer. Det er en liten forskjell, om du vil bruke det som sammenligningsgrunnlag.

Synes det var riktig av noen å varsle dette til politi og barnevern, selv om kvinnen i ettertid hsr blitt frikjent. Årsaken til at hun forlot barna så lenge var for å selge bilen da hun var i en desperat økonomisk situasjon, men personlig tror jeg at jeg ville ha beft naboen eller slikt om hjelp til å komme innom barna noen ganger.

Uansett hva det var som var årsaken, så ble det meldt inn bekymringsmelding i dette tilfellet, og det var kanskje riktig?
Er litt annerledes når man er alliert med naboen og kun ute en veldig kort tid. Det er ikke sånn at politi eller barnevern går rundt med ekstremt strenge regler for når barn kan passe søsknene sine, og hvor gamle søsknene må være osv., men som sagt ville jeg som nabo også reagert dersom nabobarnet på 9 passet 3 yngre søsken over mange timer. Dersom en på 9 passet dem i 5 min mens moren var i butikken eller lignende, ville jeg ikke ha sendt bekymringsmelding altså, og jeg tror det mange andre som ikke ville gjort dette.
 
Back
Topp