Barnepass av besteforeldre nå?

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Hei. Vil høre hva dere her inne syns om vårt lille problem..
Datteren vår har ikke bhg-plass før august.
Planen var at tre forskjellige besteforeldre (tre forskjellige husstander) skal bytte på å passe henne fra april tom juni.
De er alle fra 62-66år.. Vi bor i Viken :eek:
Føler ikke det er helt greit mtp smittesituasjonen nå.. Men har jo ikke noe annet alternativ..! :shifty: Evt må en av oss sykemeldes, og jeg vil ikke tro at det er god nok grunn til sykemelding!?
 
Hei. Vil høre hva dere her inne syns om vårt lille problem..
Datteren vår har ikke bhg-plass før august.
Planen var at tre forskjellige besteforeldre (tre forskjellige husstander) skal bytte på å passe henne fra april tom juni.
De er alle fra 62-66år.. Vi bor i Viken :eek:
Føler ikke det er helt greit mtp smittesituasjonen nå.. Men har jo ikke noe annet alternativ..! :shifty: Evt må en av oss sykemeldes, og jeg vil ikke tro at det er god nok grunn til sykemelding!?
Sykmelding får du/dere ikke. Da må en av dere ta ulønnet permisjon. Jeg hadde nok brukt besteforeldrene hvis de fortsatt var interessert. Kanskje ikke tre forskjellige da.
 
Takk for svar.. Det må bli tre forskjellige da to av de jobber noen dager pr uke.. Nå er det jo forbud mot besøk i eget hjem her, så i følge smittevern er det jo absolutt ikke innafor:banghead:
 
Jeg hadde vurdert helsen deres før jeg hadde våget... kibt med ulønnet men hadde ikke risikert for mye for å slippe ulønnet
 
Her ville jeg ha trukket pusten dypt og vurdert flere forhold:
* Den faktiske smittesituasjonen lokalt (jeg vet ikke hvor i Viken du bor)
* Besteforeldrenes risiko (de er jo ikke så gamle, men er noen av dem syke?)
* Familiens og besteforeldrenes nett av nærkontakter (er det veldig mange selv med dagens tiltak eller ikke? Tenker for eksempel hvis dere har fire barn som er i barnehage og alle besteforeldrene jobber i hjemmetjenesten, vs dere alle stort sett bare er hjemme og møter knapt folk – for å spisse litt)

Husk dessuten at dagens strenge tiltak ikke vil vare evig, og enda viktigere: Alt som handler om besøk i hjemmet osv er anbefalinger, ikke forbud. (Da snakker jeg om Viken, ikke Oslo. Der er det forbudsformulering.)

Sykemelding får dere nok ikke, men det kan jo også finnes mellomløsninger mellom å ta fullt ut ulønnet permisjon.
 
Tenker dere får avgjøre selv i forhold til hvor mange nærkontakter dere andre har som gjør at barnet kan bli smittet på noe vis. Ellers er det jo veldig vanlig å måtte ta en kortere eller lenger periode ulønnet permisjon når man har fått barn på andre tider enn akkurat rett rundt august. 50%ulønnet for å minske antall besteforeldre som passer er jo en mulighet.
 
Dere har begge rett på å jobbe redusert når dere har småbarn.

Vi løste samme problem med å jobbe 60% begge to, slik at vi var hjemme to dager hver, og fikk hjelp av mine foreldre en dag i uken.
 
Ja, er absolutt en mulighet å ta ulønnet permisjon, men det blir jo mye tapt inntekt :bored: To av besteforeldrene har jobber hvor de er i kontakt med endel folk.. Jeg jobber i skolen og mannen som «budbilsjåfør» i Oslo. Så det blir mye kontakter alt i alt. Jeg tenker i grunn mest på besteforeldrene jeg, som er gamle nok til å ha forhøyet risiko, men samtidig ikke gamle nok til å få vaksine:shy:
 
Sykemelding får du ikke og som du selv skriver får du nå ikke ha besøk i eget hjem så da er dette egentlig ikke noe problemstilling i den forstand at den løsningen faktisk ikke er lov per i dag. Nå er det ingen som vet når man slipper litt opp på reglene, men høyst sannsynlig vil det bli strenge regler frem til sommerferien. Hvis 100% ulønnet permisjon er vanskelig økonomisk ville jeg nok ihverfall ha vurdert delvis permisjon slik at antall besteforeldre ble reduser.
 
Veldig få som kan ta 100% ulønnet permisjon uten at det får store økonomiske konsekvenser...! Vi er iallfall en av de som ikke har mulighet til det.. :shifty:
Den ene besteforelderen har nå meldt at hun ikke tør å ta risikoen ved å ha henne hos seg.. Så det blir en lei kabal dette her:banghead:
Men jeg leser av det dere skriver at de fleste av dere ville prøvd å unngå mest mulig pass av besteforeldre.... -noe jeg er enig i..
Faens møkkavirus:arghh:
 
Veldig få som kan ta 100% ulønnet permisjon uten at det får store økonomiske konsekvenser...! Vi er iallfall en av de som ikke har mulighet til det.. :shifty:
Den ene besteforelderen har nå meldt at hun ikke tør å ta risikoen ved å ha henne hos seg.. Så det blir en lei kabal dette her:banghead:
Men jeg leser av det dere skriver at de fleste av dere ville prøvd å unngå mest mulig pass av besteforeldre.... -noe jeg er enig i..
Faens møkkavirus:arghh:
Huff! Føler med deg; denne kabalen er jo vanskelig nok uten korona – både logistikkmessig og økonomisk. Krysser fingrene for at dere får til en god løsning! :Heartred
 
Huff! Føler med deg; denne kabalen er jo vanskelig nok uten korona – både logistikkmessig og økonomisk. Krysser fingrene for at dere får til en god løsning! :Heartred
Takk.. Ja det må jo ordne seg på et vis.. Bare vanskelig når hele den opprinnelige planen går i vasken:banghead:
 
Er dagmamma noe som kunne fungert? Evt. andre du kjenner som går hjemme?
 
Jeg kjenner ingen i nærheten dessverre... Vært inne på tanken.. Så er det jo bare et par mnd da, derfor det passet så bra med besteforeldre :shy:
 
Hør med arbeidsgivere om noe kan tas som omsorgsdager. De er vel doblet i år, og mange har rom for å ta «covidstengt barnehage» på omsorgsdager, og dette er jo «covidstengt barnepass»? Verdt å spørre, kanskje det kan dekke opp noe, og så kan heller besteforeldre hjelpe ved sykdom i høst hvis situasjonen er bedre da.
 
Hør med arbeidsgivere om noe kan tas som omsorgsdager. De er vel doblet i år, og mange har rom for å ta «covidstengt barnehage» på omsorgsdager, og dette er jo «covidstengt barnepass»? Verdt å spørre, kanskje det kan dekke opp noe, og så kan heller besteforeldre hjelpe ved sykdom i høst hvis situasjonen er bedre da.
Lurt... Det skal jeg sjekke! Takk :)
 
Back
Topp