Barnemattråden

Uff. Småen e sluttet å spise grøt etter 20 dager der hun har vært stor spiser av det. Håper det bare e en forbi gående periode
 
Har deres babyer blitt harde i magen etter innføring av grøt? Og gir dere evt malt eller noe annet for det?
 
Min gutt pleide å våkne ca 6 ganger hver natt for pupp. Etter vi innførte smaksprøver på grøt har det hendt han har sove 8 timer sammenhengende på kvelden/nattany verden som jeg håper vedvarer.
Gir noen av dere grøt 2 ganger i løpet av en dag? Foreløpig gir vi bare hver morgen.
 
Min gutt pleide å våkne ca 6 ganger hver natt for pupp. Etter vi innførte smaksprøver på grøt har det hendt han har sove 8 timer sammenhengende på kvelden/nattany verden som jeg håper vedvarer.
Gir noen av dere grøt 2 ganger i løpet av en dag? Foreløpig gir vi bare hver morgen.
Eg må begynne å gi 2 ganger. Vist hun viser interesse for å spise gørr igjen da. Vi var oppi 1dl men vann. Så e full porsjon
 
Advocado, hvordan gjør dere med den, dere som gir det? Da tenker jeg etter at lille har fått en smak, så er det fortsatt mye igjen.. Så hva gjør dere da? Haha..
 
Advocado, hvordan gjør dere med den, dere som gir det? Da tenker jeg etter at lille har fått en smak, så er det fortsatt mye igjen.. Så hva gjør dere da? Haha..

Vi bruke opp resten til vår middag, avokado går t d meste å passe d ikke så spis æ opp den halvdelen som e tatt av mens æ vente på middag:hungry: resten oppbevare æ i kjøleskapet t neste dag å tar sammen med frokosten.... Kan man gi den halvdelen til baby dagen etter? Æ har ikke turt d.
 
Oki ;) synes ikke det er noe spesielt godt selv, så ble til at jeg lagde av den to dager på rad og kasta resten.. Så ikke akkurat helt delikat ut i dag :s
 
Advocado, hvordan gjør dere med den, dere som gir det? Da tenker jeg etter at lille har fått en smak, så er det fortsatt mye igjen.. Så hva gjør dere da? Haha..

Pleier å blande med litt banan og fryser ned i isterningsbrett med lokk på. Perfekt str til å ha i grøten. :)
 
Pleier å blande med litt banan og fryser ned i isterningsbrett med lokk på. Perfekt str til å ha i grøten. :)
Takk for idéen ;) han syntes det var veldig godt, så hadde jo vært greit å kunne gitt det litt nå og da :) og alt som kan gjøres til små porsjoner å fryses er gull været når det er pappaen som er hjemme nå ;p
 
Fikk et supert eks. fra HS på hvordan vi kunne begynne å vende han til mat. Har kun fullammet til nå.

Mnd. Frokost. Lunsj. Middag. Kvelds.
4. Grøt
4,5. 1) grønnsaker. Grøt
5. Grøt. grønnsaker. Grøt
5,5. Grøt. Grøt. grønnsaker Grøt

1) potet+ gulrot+blomkål+brokkoli. Ikke salt!!!

Fra 6 mnd: fisk, kylling el. Kjøtt i middagen

Fra ca 8 mnd: brød ( leverpostei, mark i tomat, smørost, littebitt prim.)

I tillegg får han litt frukt. Ammer etter hvert måltid. Spent på hvor lang tid det tar før melken er borte. Det jeg ikke er sikker på er når jeg kan gi vann på kopp. Vi prøver ut eks over og ser hvordan det går.. Så får vi bare tilpasse, så det passer for oss:)
Var det helsesøster som foreslo 3 grøtmåltider om dagen, eller er det bare et eksempel? Jeg tror jeg hadde blitt lei grøt om jeg skulle spist det så mye, så jeg ville nok bytta ut hvertfall ett av grøtmåltidene med noe annet (grønnsaksmos?) for variasjonens skyld :)
 
Hvorfor våkner de flere ganger om natten når de begynner med grøt? Mini har jo sovet nesten hver natt, hele natten siden han var ca litt over 2,5 måneder..
Høres det ut som magen plager han når han våkner? Det er vel ikke så rart om det kan være litt ubehagelig for babyen når det skal grøt/annen mer tungfordøyelig mat gjennom systemet for første gang :)
 
Advocado, hvordan gjør dere med den, dere som gir det? Da tenker jeg etter at lille har fått en smak, så er det fortsatt mye igjen.. Så hva gjør dere da? Haha..
Jeg har en tendens til å jafse i meg resten sjøl :oops: Syns det er kjempegodt på brødskive og med litt pepper på toppen. Skal jeg oppbevare "lukker" jeg den sammen igjen og putter i en pose i kjøleskapet. Plukker ikke ut steinen før avocadoen skal spises opp. Kaster gjerne heller ikke det tomme skallet til den første halvparten om det ikke går i stykker. Syns den fint holder et par dager i kjøleskap (så sant den ikke allerede var overmoden i utgangspunktet). Man kan dryppe på litt sitrondråper for å dempe misfarging av skjæreflatene, men jeg gidder ikke det. Tar heller bare og skjærer bort det som eventuelt har blitt brunt.
 
I dag har jeg lagd søtpotetmos som mini skal få smake i morgen :D jeg frøys ned 3 aventbeger, og satte et i kjøleskapet.. Men bør det stå i romtemperatur noen timer før han får det?
 
Tror grøt/matprøving for mange her sammenfaller med en stormfull periode i utgangspunktet. Junior var våken mange ganger om natta før vi begynte med smaksprøver. Og ingen forskjell mellom de nettene hvor han har smakt noe og ikke. Så er jo ikke sikkert det er grøten som er synderen.
Tror det er tann..
 
Når introduseres det tredje måltidet? Vi er nå oppe i en porsjon grøt til frokost og kvelds. Problemet her er at hvis hun får grøt kl 10 feks så er hun mett i 5t og vil ikke ha pupp før da. Da er vi jo på en måte rett over til middag ig hopper over lunsjen da... Burde jeg gi mindre grøt? Jeg aner jo ikke... Og så vil jeg jo ikke miste melka heller, men hun drikker jo mye mindre nå enn før.
 
Når introduseres det tredje måltidet? Vi er nå oppe i en porsjon grøt til frokost og kvelds. Problemet her er at hvis hun får grøt kl 10 feks så er hun mett i 5t og vil ikke ha pupp før da. Da er vi jo på en måte rett over til middag ig hopper over lunsjen da... Burde jeg gi mindre grøt? Jeg aner jo ikke... Og så vil jeg jo ikke miste melka heller, men hun drikker jo mye mindre nå enn før.
Tror eg ville gitt litt mindre mat til frokost eller gi frokost litt tidligere.
Her for hun ca 1/2 porsjon med grøt til frokost. Den for hun halv 9 ca. Og da holder hun seg i noen timer, men for en kose pupp og sove på rundt 10
 
Tror eg ville gitt litt mindre mat til frokost eller gi frokost litt tidligere.
Her for hun ca 1/2 porsjon med grøt til frokost. Den for hun halv 9 ca. Og da holder hun seg i noen timer, men for en kose pupp og sove på rundt 10
Ja tror også det kan være lurt:) Var bare HS som sa at vi kunne begynne med måltid 3 når vi var oppe i full porsjon grøt på morgen og kveld. Så vi har jobbet oss opp mot det. Men ser jo det at hun ikke vil ha pupp før det går 5t ca etter frokost:)
 
Ja tror også det kan være lurt:) Var bare HS som sa at vi kunne begynne med måltid 3 når vi var oppe i full porsjon grøt på morgen og kveld. Så vi har jobbet oss opp mot det. Men ser jo det at hun ikke vil ha pupp før det går 5t ca etter frokost:)
Her for hun 1/2 porsjon grøt til frokost.
Litt mer en smaksprøve til middag
Også spiser hun som oftest en hel porsjon grøt til kvelds.

Men nå trengte min å begynne på fast føde pga lite vekt oppgang. Og fikk egentlig beskjed av hs og øke så fort det lot seg gjøre.
 
Back
Topp