Barnehagevegring

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Jeg renger litt tips til hva jeg kan gjøre for snipp som har fått barnehagevegring. Siden han ble 2 år i november har han hatt 50% plass i barnehagen. Pga covid har han ikke fått vært i barnehagen all denne tiden, da vi holdt han hjemme mye rundt og rett etter jul. Men tror han var nesten alle ukene etter påske frem til skoleslutt. Da hadde han siste dagen.

Jeg husker ikke hvordan vegringen startet, eller hvor og når. Det første jeg la skikkelig merke til var at snipp ikke ville jeg skulle gå fra han i barnehagen. Hele siste uka i barnehagen gråt han noe fryktelig. Det hadde gått over ganske greit å det er jo slik man vet at det ofte er. Men virket som han ofte var alene og veldig glad for at vi hentet han. Vi antok at den gutten han leker mest med drar fra barnehagen tidligere enn min sønn, og at det er grunnen for at han blir veldig ensom. OG tenkte dette derfor bare var en periode som alle andre også har.

Nå har vi hatt ferie i ca 6 uker er det vell. Og jeg nevnte at pappa var dratt på jobb og at snipp skulle starte i barnehagen om noen uker han også. Da ble han helt knust. Det var greit at pappa var på jobb, men han vil ikke i barnehagen. Med andre ord så har det slett ikke gitt seg selv om h an har hatt lang ferie. Nevnte de som jeg vet han leker med der og at han skal starte sammen med de store barna, men ingenting hjelper. Han vil ikke i barnehagen og ikke engang snakke om den.

Han har ikke språk ennå. Og vi venter på å få sjekket ørene hans for vann. Han sikler også mye ennå, og derfor lurer jeg på om det kan ha en sammenheng med språket. Men vi har ikke funnet årsaken til språkvanskene hans. Men virker som han ikke får ut alle lyder og at de hører litt vanskelig ut de han lager. Men jeg vet ikke hva annet jeg kan få sjekket ut. De skal starte å trene litt med han i barnehagen nå, for å se om det kan hjelpe noe. Men da må jeg jo få han i barnehagen.

Han har også startet å trekke seg bort fra andre barn også. Og jeg tenker det har nok mye med at det er vanskelig å kommunisere med de andre barna.

Det jeg selv tenker jeg skal gjøre er å dra med han i en åpen barnehage noen ganger de neste ukene. Og se om det er tryggere å være der å leke når jeg er med, da jeg skjønner hva han sier og kan hjelpe han både inn i lek og når han har behov for ting. Har også lyst å spørre om han kan få en ny tilvenning i barnehagen, hvor jeg kan være med å se om han faktisk får være med i lek, eller om han blir gående alene hele dagen, for da skjønner jeg jo om det blir litt trasi for han å være i barnehagen. Vet heller ikke hvordan man kan gå frem i forhold til støttepedagog og om det er noe jeg kan søke om? Tror ikke de har en egen stilling for støttepedagog i barnehagen å hva gjør man da? Vet jo at da jeg jobbet i barnehage i Tromsø så hadde vi en støttepedagog på huset som hadde ungene utfra hvor mange prosenter hvert barn hadde, men dette er en relativt liten barnehage hvor det kanskje er lite behov for en støttepedagog. Jeg har iallefall ikke sett at de har noen som er ansatt. Vet også at en annen mamma har fortalt at hennes sønn blir fulgt opp av personalet bare og så kommer ppt og følger opp en å annen gang. Dermed er jeg jo litt redd for at slike ting gjør at det blir mindre ansatte på avdelingen, noe jeg tror er uheldig, da jeg føler min sønn trenger en voksen til å hjelpe seg i forhold til å bli forstått. I tillegg er det mange barn som ikke blir 2 år før til neste sommer som allerede starter på storbarn i år, så de blir mange som trenger oppfølging.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få barnet mitt til å glede seg over barnehagen igjen? Før elsket han å leke sammen med andre barn. Og i denne barnehagen blir han å følge de samme barna helt ut 10 klasse, så vil j o helst at han allerede skal få mulighet å lage seg langvarige vennskap slik at han har venner når de starter på skolen.
 
Snakk med barnehagen om disse bekymringene du :) be om en samtale med pedleder på avdelingen hans. Barnehagen kan si noe om hva de tenker angående språkutvikling og de kan henvise til ppt eller lignede. Du kan også be om et møte med helsestasjonen dersom du vil. Helt vanlig at noen barn kan trenge en ny tilvenningsperiode og innkjøring etter ferie, og det er sikkert fint for han hvis du kan være der litt eller ha veldig korte dager i starten
 
  • Liker
Reactions: HCS
Snakk med barnehagen om disse bekymringene du :) be om en samtale med pedleder på avdelingen hans. Barnehagen kan si noe om hva de tenker angående språkutvikling og de kan henvise til ppt eller lignede. Du kan også be om et møte med helsestasjonen dersom du vil. Helt vanlig at noen barn kan trenge en ny tilvenningsperiode og innkjøring etter ferie, og det er sikkert fint for han hvis du kan være der litt eller ha veldig korte dager i starten
Ja må det. Men tenkte at det er fint om jeg vet hva jeg kan be om, eller ønske og om det er gjennomførbart å slikt. Jeg er jo redd jeg skal bli en av disse foreldrene som bare er mas og hvor de vegrer både meg og ungen min fordi jeg kommer med krav å ønsker som er langt over normalt bare fordi jeg ønsker å kunne ha ungen min i 50% stilling. For sjansen for at det er så vanskelig for han i barnehagen kan jo være nettopp det at det blir for lite, ungene har allerede laget seg bånd til de som alltid er der, mens mitt barn som bare er der 50% kanskje derfor havner litt utenfor. Siden han har dårlig språk så tror jeg han har mer behov for hjelp inn i lek enn han hadde trengt om han hadde hatt språk. For tidligere elsket han å møte andre barn, mens nå så er det grusomt. Og det siste jeg ønsker er at de barnehage ansatte ikke skal like meg, da dette er en veldig liten plass, og sønnen min blir å gå på skole med ungene til de ansatte.
I tillegg kan jeg fort ta til tårene når jeg skal konfrontere eller jeg kan høres veldig sinna ut, å det er jo heller ikke heldig. Men om jeg vet litt mer hva jeg kan komme med av ønsker og tilrettelegging så kanskje jeg klarer å være høflig å grei når jeg tar kontakt med dem..
 
Ja må det. Men tenkte at det er fint om jeg vet hva jeg kan be om, eller ønske og om det er gjennomførbart å slikt. Jeg er jo redd jeg skal bli en av disse foreldrene som bare er mas og hvor de vegrer både meg og ungen min fordi jeg kommer med krav å ønsker som er langt over normalt bare fordi jeg ønsker å kunne ha ungen min i 50% stilling. For sjansen for at det er så vanskelig for han i barnehagen kan jo være nettopp det at det blir for lite, ungene har allerede laget seg bånd til de som alltid er der, mens mitt barn som bare er der 50% kanskje derfor havner litt utenfor. Siden han har dårlig språk så tror jeg han har mer behov for hjelp inn i lek enn han hadde trengt om han hadde hatt språk. For tidligere elsket han å møte andre barn, mens nå så er det grusomt. Og det siste jeg ønsker er at de barnehage ansatte ikke skal like meg, da dette er en veldig liten plass, og sønnen min blir å gå på skole med ungene til de ansatte.
I tillegg kan jeg fort ta til tårene når jeg skal konfrontere eller jeg kan høres veldig sinna ut, å det er jo heller ikke heldig. Men om jeg vet litt mer hva jeg kan komme med av ønsker og tilrettelegging så kanskje jeg klarer å være høflig å grei når jeg tar kontakt med dem..

Skjønner godt at dette er viktig for deg, alle foreldre ønsker jo at barna skal ha det best mulig i barnehagen ❤️ Du skal ikke være redd for å føle deg kravstor. Det kommer helt an på hvordan man formidler ønskene sine og tanker rundt situajsonen og jeg synes ikke du fremstår som en kravstor person. De som jobber der er også på jobb for å hjelpe akkurat ditt barn, og de vil helt sikkert ha dialog med deg. Jeg har grått i samtale med de ansatte, heh. Litt flaut men sånt skjer. Vi er jo bare mennesker vi også :)
Og det er sikkert ikke fordi han går der 50% st språk og samspill henger etter. Jeg vet ikke om du har plassen på halv tid eller bare bruker den på halv tid, men en mulighet kan jo være å forkorte dagene hans men at han er der hver dag, feks fra 10-13 en periode eller enda kortere. Da kan det blir lettere med kontinuitet i samspillet han får med de andre barna. Også kan man likevel ha en fridag hjemme sammen iblant. Da må man nok kanskje betale for en fulltidsplass for å kunne bruke barnehagen hver dag. Dersom økonomi er en utfordring kan man i så måte søke om redusert foreldrebetaling fra kommunen, vi har hatt det en periode hvor jeg var stundent uten arbeid.

Uansett har de i bhg erfairng med både bekymra foreldre og mange ulike barn, så hør hva de tenker kan være en god løsning. Så lytter de nok gjerne til dine ønsker også. Skriv ned en liste før møtet, så glemmer du ikke det du hadde lyst til å få sagt.
 
Skjønner godt at dette er viktig for deg, alle foreldre ønsker jo at barna skal ha det best mulig i barnehagen ❤️ Du skal ikke være redd for å føle deg kravstor. Det kommer helt an på hvordan man formidler ønskene sine og tanker rundt situajsonen og jeg synes ikke du fremstår som en kravstor person. De som jobber der er også på jobb for å hjelpe akkurat ditt barn, og de vil helt sikkert ha dialog med deg. Jeg har grått i samtale med de ansatte, heh. Litt flaut men sånt skjer. Vi er jo bare mennesker vi også :)
Og det er sikkert ikke fordi han går der 50% st språk og samspill henger etter. Jeg vet ikke om du har plassen på halv tid eller bare bruker den på halv tid, men en mulighet kan jo være å forkorte dagene hans men at han er der hver dag, feks fra 10-13 en periode eller enda kortere. Da kan det blir lettere med kontinuitet i samspillet han får med de andre barna. Også kan man likevel ha en fridag hjemme sammen iblant. Da må man nok kanskje betale for en fulltidsplass for å kunne bruke barnehagen hver dag. Dersom økonomi er en utfordring kan man i så måte søke om redusert foreldrebetaling fra kommunen, vi har hatt det en periode hvor jeg var stundent uten arbeid.

Uansett har de i bhg erfairng med både bekymra foreldre og mange ulike barn, så hør hva de tenker kan være en god løsning. Så lytter de nok gjerne til dine ønsker også. Skriv ned en liste før møtet, så glemmer du ikke det du hadde lyst til å få sagt.
Vi har 50% stilling, da vi bruker å være i campingvogna i byen de dagene han ikke er i barnehagen. Da får far en halvtime kortere reisevei og vi kan finne på ting med storfamilien. Pluss at jeg driver å tar lappen der, klarer jeg den så blir muligheten en del lettere for henting og bringing, da jeg kan stå for begge delene. Nå må far allerede ta fri en time om dagen for å rekke barnehagens stengetid, noe sjefen hans ikke er så glad for. Og det har vell vært største årsaken til at vi ikke har villet ha høyere plass. Vi vurderer å øke plassen hans og mulig vi har fått innvilget 60% nå. Ellers må jo store forandringer skje ved under søknaden i mars. Så da blir vi å søke om hel stilling og heller ha korte dager å sånt. Men er jo så vanskelig å se slike ting nesten et år frem i tid når man søkte i mars. I mars i fjor brukte vi nesten ikke plassen ennå på grunn av covid og frykten for å få det igjen. Så da hadde jeg det i tenkene om å øke litt til høsten eller ved 3 årsdag, men det ble rett å slett ikke gjort da jeg følte vi knapt klarte å bruke halve 50% som vi hadde.

Takk for gode ord, og det gjør det litt lettere å vite at jeg ikke er den eneste som kanskje blir litt følsom når det gjelder sønnen min.
 
Back
Topp