Barnehagetiming

Fru Novia

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Hei,
jeg har en drøss kollegaer og venninner som alltid driver og gnåler om at man må time det slik at barna blir født før 1.september (altså mellom 1.jan og 31.aug) for å være sikret barnehageplass.

Jeg skjønner at det sikkert er gunstig å få dem i juli, men jen skjønner ikke hvordan det skulle være gunstig å få dem tidlig på året?

Noen som kan forklare meg dette?

Jeg vet ikke helt hva venninnene dine mener med det.. Det er jo praktist ift barnehage at de er født i nærheten av oppstarten på barenehageåret (august), hvis man vil at de skal i bhg når det er rundt året..
Men det er jo ikke alle steder at det er noe problem å få bhg plass utenom ordinært opptak..

Dette er mitt andre januar- barn og det jeg tenker på at er litt praktisk ift at de er født tidlig på året med tanke på utviklingen, at de vil ha et naturlig fortrinn ift til desemberbarna.. en annen ting er at januar er en fin tid å få barn på, det går mot lysere tider, man har permisjon i desember (juuuul =)) med mer..

Fordi du ikke har lovfestet rett på bhg plass det året hvis barnet er født etter 1.september (slik jeg oppfattet det iallefall)

Så... "full bhg dekning"??

Fordi da kan man søke barnehageplass før 1 mars samme året, kanskje?
Hmm...

MammaNinni skrev:
Fordi du ikke har lovfestet rett på bhg plass det året hvis barnet er født etter 1.september (slik jeg oppfattet det iallefall)

Så... "full bhg dekning"??

Det må være noe sånt! Alt mellom januar og august er greit liksom. Men en har jo ikke rett på plass før ved oppstarten av bhg-året i august så der sliter vi januarmødrene litt om det er trangt om plassen i barnehagene i kommunen! Vi må da velge ulønnet permisjon eller finne alternativ barnepass som dagmamma...
Jeg har i allefall tenkt å søke bhg-plass i hovedopptaket i 2012 med oppstart ved utløpet av permisjonen så får vi se hvordan det går!

Når de er født før 1 september er de lovfestet barnehage til august året etterpå. Er de ikke, er de ikke lovfestet barnehage før året etter der igjen.. Altså så vil ikke spirene våre ha krav på barnehage før august 2013, selvom permisjonene ender i begynnelsen av det året. Det er jo derfor det er baby boom rundt sommeren, fordi det passer best med barnehagestart og permslutt. Sist sluttet permisjonen ei uke før barnehagestart. Denne gangen sitter vi igjen med fire måneder der vi enten må ta ulønnet perm, eller ordne med en annen løsning. Har jo ett  håp om å få plass i samme barnehage som storebror (siden vi har søskenprioritering) men da antar jeg at vi får plass fra august 2012 og må betale til vi begynner å bruke plassen. Tviler sterkt på at vi får lovt til å begynne midt i året uten å betale for det siden barnehagen da må tape de pengene hver mnd frem til vi betaler dem. Så jeg antar at det er dette de snakker  om:)

Bor dere på steder med enorm barnehagedekning som ikke klarer å fylle opp barnehagene får dere nok hoppe inn midt i året uten å betale da.

Back
Topp