Det syntes jeg var stygt sagt jeg..... De skal jo være klare til å møte alle slags barn i forskjellige situasjoner og som har forskjellige utgangspunkt. Jeg har også merket det er/var én slik person i lille barnehage som alltid hadde noe "dramatisk" å fortelle. Enten det var 'Hun er
så nervøs av seg. Jeg har aldri vært borti et så stivt og usosialt barn. Osv osv osv'
Vi brukte noen gode
måneder i fjor. Hadde ganske likt utgangspunkt her også. Har fremdeles ikke blitt passet av noen andre (nå barnehagen selvfølgelig) I en alder av snart 3år. Jeg ble oppringt nesten hver dag de første to månedene. Hun var bare i barnehagen i ca 2-3 timer.
Det går seg faktisk til, selv om jeg virkelig ikke trodde på det når jeg ble fortalt det selv!

Men! Da må de voksne i barnehagen ære gode og trygge med henne. Om du føler dere ikke er på samme side av tilvenningen kan du be om et møte og forklare/fortelle hva som kan lette tilvenningen for datteren din.
Jeg ble beroliget av fantastiske damer på avdelingen til lille som sa at noen bruker et par dager, andre et halvt år. Det er like normalt begge deler. Det hjalp utrolig mye at det var så gode med en ganske nervøs jente, og ikke minst en like nervøs ny barnehage mamma.
Selv etter de er godt tilvendt og egentlig stortrives i barnehagen kan perioder der de er like lei seg og hysteriske når foreldrene skal gå skje.
Lille er i en skikkelig periode nå hvor hun absolutt ikke vil i barnehagen om morgenen, men koser seg sånn og derfor vil ikke hjem fra barnehagen på ettermiddagen...
Det går seg til. Ta det som det er, i deres eget tempo