Barnehagetilbud for oktoberbarn

spirelire

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
I vår kommune bor ca 25 000 mennesker. Slagordet til kommunen er "en kommune å vokse opp i"

Her er det nå satt i gang massiv sparing, noe som går kraftig utover seksjon for oppvekst. Her kan nevnes bemanning i barnehage helt nede i 2,74 samtidig som de skal stappe fler barn i hver barnehage fordi de legger ned noen av barnehagene. Matpakke må medbringes selv, ikke råd til å leie inn vikarer osv. Flere av barnehagene i kommunen har sett seg nødt til å kontakte foreldre for å høre om de kan hente barna tidligrere da de ikke har nok bemanning.

Videre er det eneste barnebassenget i kommunen tømt og SFO holdes stengt hele sommeren på linje med barneskolen.

Vi som får barn etter 1.september har fått beskjed om at vi ikke vil få plass i barnehagen, men må vente til neste hovedopptak, som er 15 agust året etter. Da er barnet nesten to år.

For mange er sikkert dette greit, men vi er dessverre avhengig av to inntekter for å klare å beholde huset vårt og kunne ha mat på bordet.

Hvordan er det i deres kommune?

Reglene for opptak gjelder vel likt i hele landet om man ikke er heldig å står på venteliste og kommer inn før 15 aug. året barnet fyller 2.

Vi er er såpass heldige at svigers har jobb hjemme (gårdsbruk) og pappa jobber offshore og mamma redusert så vi kommer til å benytte oss av besteforeldrene inntil vi får bhg plass. Jeg skal forsette å jobbe 50 % inntil barnet er 1,5 år så får vi se om det dukker opp en ledig plass på sykehus barnehagen her i nærheten.

Kanskje noen andre har andre erfaringer?

Oi oi!! Dette høres ikke bra ut!! Hva skjer med velferdsstaten vår!! Trodde barn skulle satses på med den nye regjeringen? Hvilken kommune tilhører du? Her fikk vi plass, selv om førstemann var født i oktober;) håper vi får det nå også!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Oi oi!! Dette høres ikke bra ut!! Hva skjer med velferdsstaten vår!! Trodde barn skulle satses på med den nye regjeringen? Hvilken kommune tilhører du? Her fikk vi plass, selv om førstemann var født i oktober;) håper vi får det nå også!!

Jeg bor i Skien :)

En skremmende utvikling ja :(
Vi bor i Stjørdal kommune. De holder på å bygge kulturhus til den nette sum av 900 millioner kr, men det er vel et helt annet budsjett:confused:

Jeg krysser fingrene for at vi får plass også! Jeg blir ferdig utdannet denne våren, så trenger virkelig å ha mulighet til å jobb før barnet fyller to :-)

Vi bor i Stjørdal kommune. De holder på å bygge kulturhus til den nette sum av 900 millioner kr, men det er vel et helt annet budsjett:confused:

Jeg krysser fingrene for at vi får plass også! Jeg blir ferdig utdannet denne våren, så trenger virkelig å ha mulighet til å jobb før barnet fyller to :)

Ofe kan man væreheldig å få plass, men man er ikke prioritert.... :(

Ofe kan man væreheldig å få plass, men man er ikke prioritert.... :(

Får vel bare krysse fingrene da… :)
Barnehagen til datteren ligger 15 km unna hjemmet, så vi har søkt overflytting i tre år nå, men fått avslag hvert år. Kanskje litt mye å håpe på at vi får plass til nestemann der vi ønsker :p

Vi bor i Stjørdal kommune. De holder på å bygge kulturhus til den nette sum av millioner kr, men det er vel et helt annet budsjett:confused:

Jeg krysser fingrene for at vi får plass også! Jeg blir ferdig utdannet denne våren, så trenger virkelig å ha mulighet til å jobb før barnet fyller to :)

Jeg tør nesten ikke håpe på barnehageplass i Stjørdal selv, til tross for at jeg har termin 19 august og da føder/blir satt igang før 1.sept. Helt tragisk det som skjer... Bra det er blitt en sak i avisen, så får vi håpe på det beste :)

Jeg tør nesten ikke håpe på barnehageplass i Stjørdal selv, til tross for at jeg har termin 19 august og da føder/blir satt igang før 1.sept. Helt tragisk det som skjer... Bra det er blitt en sak i avisen, så får vi håpe på det beste :)

Da skal jeg krysse fingrene for at du føder før 1.september :)
Veldig bra at vi har mange sterke foreldre i kommunen som står på! Jeg er glad jeg ikke jobber i barnehage, for de menneskene synes jeg utrolig synd på…
Kommunen kan vel snart skilte med et nytt slagord: Stjørdal, en barnefri kommune!
Koselig med noen som bor på Stjørdal her da :-)

Da skal jeg krysse fingrene for at du føder før 1.september :)
Veldig bra at vi har mange sterke foreldre i kommunen som står på! Jeg er glad jeg ikke jobber i barnehage, for de menneskene synes jeg utrolig synd på…
Kommunen kan vel snart skilte med et nytt slagord: Stjørdal, en barnefri kommune!
Koselig med noen som bor på Stjørdal her da :-)

Bør nok skifte slagord ja ;-) Jobber selv i skolen, og ser hvor vanskelig det er å få det til å gå rundt økonomisk...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Dersom det er plass til mitt barn i bhg får jeg plass. Spørsmålet er vel heller om det er plass, og jeg får nok ikke førstevalget mitt.. Dersom det ikke er plass i kommunen vil jeg kontakte private barnehager i nabokommunen. Vi har ikke mulighet til å ha barnet hjemme til det er to år.

-Taster fra appen-

oi, to fra stjørdal :P jeg er også derifra :) ønsker meg hjem så fort som mulig, men det er ikke jobb å få:/ var heldig med de to første som jeg fikk tidlig på året og fikk første valg, men kjenner flere som hadde barna i forskjellige barnehager. Mannen jobbet i elvran bhg og han hadde barn fra lånke og hegra, det er ganske langt å kjøre når man jobber i motsatt retning :S

jeg var med i styret til skfub fram til jeg flytta også :P torill kringen er en jerndame ;)

Gla e g bur i ein liiiiten kommune(vertfall når da kjeme t innbyggertall). Under 4000 innbyggara, 5 barnehaga, men et stykke å kjøra t alle. Nærmaste ligge 1 mil unna, men e feil vei i forhold t jobb. No går ho i ein så e ca 18km unna, t hausten ska ho t ein så e ca 13km unna(den så e vanskeligast å få plass i i heile kommunen)...håpe på at knøtte får plass der ette kvart, så eg sleppe å dela dei ;) Har ikkje rå t å gå heima nesten 2 år...

Vi må spare som gale og Evt jobbe deltid + avdragsfritt på huslånet. Det blir tøft men må vi så må vi :))

Vi kommer til å gjøre alt for å få plass. Selv om vi må kjøre litt!:)

Her fyller de opp hele året hvis det er plass. Har til nå vært god bhg dekning. Jeg har planer om å være hjemme til barnet blir to år.

Her må man ofte vente til man har rett på plass. spes med første barnet. Hvis det er ledige plassering bhg vet j det er noen søsken som har fått plass så satser på at d gjelder oss etterhvert og ;)

Føler jeg er veldig heldig her. Jeg vet ikke 100% hvordan det er her i kommunen, men har blitt fortalt at de aller fleste får plass uansett når på året de er født. Om ikke er det mange private i nabokommunen, som vi uansett må forbi på vei til jobb/skole. Og om ikke det heller blir en løsning, kan jeg om nødvendig være hjemme et ekstra år. Studere kan jeg gjøre allikevel, og kontantstøtten dekker store deler av den tapte inntekten fra jobb. Jeg kvier meg faktisk litt for å begynne å jobbe igjen etter permisjonen allerede, fordi det er mye kveld/helg. Så sånn sett hadde kanskje et ekstra år vekk vært greit ;)

Bor i en av Norges fattigste kommuner selv, og er akkurat like ille her dessverre :( jeg er pedagogisk leder i en Bhg selv, og håper på å få plass fra januar 2016 i Bhg jeg jobber i :)

Jeg irriterer meg grønn over at det ikke er to opptak i året, august og februar, syntes 10 måneder er drøyt tidlig å sende de i barnehagen, men 16 måneder er mer akseptabelt i mine øyne :) storebror på 14 måneder fikk egentlig plass fra august men siden jeg skal gå hjemme lønner det seg heller å ha han hjemme med oss, men hadde det vært opptak i august å så ville vi nok fått han inn da, når kontantstøtta gikk tom.

Sendt fra mobilappen

Back
Topp