Barnehagestart :)

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Må ungene starte i barnehage august? Altså enten august 2021 eller august 2022. Eller kan de starte når som helst på året? :)

og hørt det er lange køer, når søker man?

Man søker i februar/mars det året barnets skal begynne. Vil man ha oppstart på høsten må man de fleste steder betale for plassen fra august og så kan man begynne når man vil. Dette gjelder iallfall steder hvor det er stor pågang på barnehagene. Noen har inntak i januar også, men usikker på om de født før 1.september blir prioriter t på det opptaket.
Vi blir å søke plass fra august 2021 med oppstart i september/oktober.

I hovedsak er det oppstart hver august, men noen barnehager har inntak utenom også hvis det blir ledig plass. En løsning er også å takke ja til plass i august (og betale), men selv velge når barnet starter.

Førstemann er født januar 2017 og hadde ikke krav på plass før august 2018. Vi var MEGAheldige og fikk plass januar 2018. Maste mye, og spurte hele tiden om bhg trodde det ble noe ledig. Bhg tok inn to barn den gangen, fordi to flyttet over på neste avdeling.
Ingen andre bhg i kommunen hadde noe ledig utenfor hovedopptak.

Og som nevnt over søker man februar/mars det året barnet skal begynne. Men vær obs, hvis du vil at barnet skal starte f.eks januar 2022, må du søke februar/mars 2021.

Her i byen er der så mye ledige plasser om dagen at man kan stort sett velge mellom 14 forskjellige barnehager når som helst på året.

Føere avdelinger blir lagt ned pga for få unger.

Dette varierer fra kommune til kommune. Barnehagedekning og hvordan inntak organiseres er ulikt. Det eneste som er sikkert er at våre junibabyer har rett/krav på bhgplass først i august 2021.

Jeg håper på å holde lillesøster hjemme til hun er 18/24 mnd helst, men vet ikke om vi har noen løsning for å få det til å gå. Vet ikke om de har opptak på høsten her, siden det er en større by enn min hjemby og lange ventelister.

Hos oss er det slik at barnehagen vi ønsker alltid er full, så her blir de som har ønsket oppstart i august prioritert rett og slett. Fikk beskjed med toåringen at hvis jeg gjorde som jeg tenkte og søkte oppstart i januar 2020 så kom jeg ikke til å få plass, selv om jeg søkte før fristen.
Andre barnehager som har ledige plasser har større tilbøyelighet til å ta inn når som helst.
Spent på om vi får plass til toåringen til høsten, da jeg tror avdelingen er full. Regner med hun får plass det året hun er skolestarter, men ser mørkt på å gå uten barnehage så lenge

Vi ønsker at lillesøster skal gå i samme bhg som storesøster, og da blir det oppstart i august 21. I år tok de inn 3 nye barn på avdelingen hennes i januar også, men det var fordi de fikk tilskudd til 1 ekstra ansatt, og absolutt et unntak fra normalen.

I vår kommune kan man søke om bhgplass hele året (eller - ringe bhg direkte og spørre om de har plass), men hovedopptak er i august. Storesøster er født i oktober 17, og selv om vi søkte om plass fra januar 19 så måtte vi takke ja til plass fra oktober 18. VI valgte da å la henne begynne sånn smått, og så jobbet jeg 50 % slik at hun fikk kortere og færre dager i starten :)

Vi bruker en liten privat bhg, som alltid ordner slik at vi får plass når det passer oss best. Mitt første barn fikk plass i april, og nestemann får plass i mai :happy: Men jeg tror nok det varierer veldig ut ifra hvilken bhg det er og hvor i landet/hvor stor pågang det er.

Du må nesten høre med de aktuelle barnehagene ☺️ Noen tar inn kun august, andre tar inn august og januar, mens noen har rullerende opptak hele året (plass når det ønskes). MEN de fleste barnehagene ønsker en mer samlet oppstart. Jeg hadde barn med oppstart nesten hver mnd første året som pedleder, og det var superfint for barna, men hele avdelingen og gruppa ble «preget» av at det heletiden var tilvenning og andre foreldre innom avdeling (kan være utrygt og uforutsigbart for de minste), så vi har begynt med oppstart august og januar, så deler vi heller opp barna i tidspunkt og dager som passer, slik at det blir best mulig for alle barna (og foreldre) ☺️

Må ungene starte i barnehage august? Altså enten august 2021 eller august 2022. Eller kan de starte når som helst på året? :)

og hørt det er lange køer, når søker man?

Hei, vi ringte til barnehagen vi ønsket at lille gutt skulle begynne i. Så fikk vi besøke og se hvordan den var. Så søkte vi vel rundt midten av november og når og tid vi ønsket oppstart. Vi søkte på en fredag, fikk svar og fikk plass mandagen. Men dette var en barnehage man visste hadde plass. Og at di har opptak av barnehageplasser i desember/januar. :-)
Men vet ikke om dette er sånn de normalt gjør. At det går så fort :-p

I vår bhg har de tatt inn barn i januar tidligere, usikker på om de tar inn i mai som hadde vært vår første aktuelle måned.

Back
Topp