Barnehagestart

Kms92

Forumet er livet
Desemberlykke 2018
Augustbarna 2021
Septemberlykke 2021
Hei alle :) sønnen min har fått barnehageplass fra desember (11 mnd), men jeg ønsker å utsette til januar så han ihvertfall har bikket året før han starter.

Jeg lurer litt på hva som skjer for de små i barnehagen når de er bare året. Vet det er forskjellig fra barnehage til barnehage, men ja.. Er det noen som jobber i barnehage med så små barn og kan fortelle litt hva som gjøres?

Jeg kjenner at dette blir vanskelig for meg, men jeg tror absolutt at han kommer til å få det fint. Han virker klar for noe mer stimuli enn hva jeg klarer å ordne her hjemme. Vi er innom åpen barnehage minst 1 gang i uka og han synes det er gøy :)
 
Hei alle :) sønnen min har fått barnehageplass fra desember (11 mnd), men jeg ønsker å utsette til januar så han ihvertfall har bikket året før han starter.

Jeg lurer litt på hva som skjer for de små i barnehagen når de er bare året. Vet det er forskjellig fra barnehage til barnehage, men ja.. Er det noen som jobber i barnehage med så små barn og kan fortelle litt hva som gjøres?

Jeg kjenner at dette blir vanskelig for meg, men jeg tror absolutt at han kommer til å få det fint. Han virker klar for noe mer stimuli enn hva jeg klarer å ordne her hjemme. Vi er innom åpen barnehage minst 1 gang i uka og han synes det er gøy :)
Jeg vil gjerne følge denne tråden:)
 
Jeg vet ikke om det er aktuelt, min er jo fortsatt i 1-årsalder, men vi ventet med barnehagestart til ham var 19 mnd så han er jo nå nærmere 2. Der er dagene delt opp i innetid på morgenen, frukt rundt 9.30 deretter samlingsstund. Så er de ut fra rundt 10/10.30 til ca 11.30,litt avhengig av vind og vær. Lunsj 11.40 også sovetid når de er ferdig med det.
Denne barnehagen tar helst bare inn barn fra rundt 18 mnd, så jeg vet at sovetid i barnehager med yngre barn starter fra 11/11.30 en gang :)
Etter de har sovet, er det måltid 2 rundt 14.20 også lek/aktiviteter inn eller ute ved godt vær frem til de blir henta.

Det er også litt variasjon i temaer på avdelingen, og en dag i uka er det musikkstund og en dg er det utegym.
 
Frøkna begynner i desember (19 mnd, født 3 mnd før termin) og de har denne dagen:

Lek inne til 9:30
Ute ca 9:30 - 10:30
Mat 11:00
Sovetid fra ca 11:30
Mat ca 14:00
Lek inne eller organiserte aktiviteter til henting

De har turdag 1 dag i uken (brukes da sånn vogn). Ellers sitter ofte de minste i sandkassen, på husken osv. Er det veldig kaldt er de ute kort tid, evt bare de som er mer mobile (gående) er ute.
 
Har jobbet litt i ulike barnehager som assistent, og det er litt ulike rutiner fra barnehage til barnehage. Opplevde likevel at barnehagene tilrettela for de minste barna. I starten sov noen av de 2 ganger i løpet av dagen, etterhvert som de ble større gikk de ned til 1.
 
Frøkna begynner i desember (19 mnd, født 3 mnd før termin) og de har denne dagen:

Lek inne til 9:30
Ute ca 9:30 - 10:30
Mat 11:00
Sovetid fra ca 11:30
Mat ca 14:00
Lek inne eller organiserte aktiviteter til henting

De har turdag 1 dag i uken (brukes da sånn vogn). Ellers sitter ofte de minste i sandkassen, på husken osv. Er det veldig kaldt er de ute kort tid, evt bare de som er mer mobile (gående) er ute.

høres kjent ut! :)
Selve opplegget i vår barnehage er «ned på gulvet» dager. De har lite fast opplegg, men de voksne lar barna få leke og ta det ut fra dagsform hva de gjør. De har temaer de all gjennom, men om behovene til barna er noe annet, så tilpasser de seg:)
 
Snuppa når har fått plass fra 1/1 og er da 11 mnd. Jeg har vært veldig usikker på om vi skulle takke ja for jeg synes hun er veldig liten, selv om jeg tror hun egentlig ville kunne klare det veldig bra....

Anyways...Fikk beskjed om at vi hadde fått plass i går, ringte barnehagen og snakket om min usikkerhet og «vondt i mammahjertet» og de inviterte oss til å komme på besøk allerede i dag. Fikk en god lang prat, sett oss rundt og fikk info om hvordan dagene var for de helt små.

Anbefaler veldig å gjøre det altså:) tror de fleste barnehager gladelig gjør det;)
 
Vi utsetter nok også en måned eller to forresten og satser på lang innkjøring:)
 
Jeg ønsker en lang innkjøring, forhåpentligvis får hun starte i august så kan vi begynne forsiktig frem til jeg skal på jobb i midten av september.

Hun er skikkelig mammadalt så jeg gruer meh ordentlig på både mine egne men men mest hennes vegne:sorry: Kanskje hun blir litt tøffere i løpet av det neste året før hun må begynne. Det får tiden vise men jeg skal virkelig nyte å ha denne lille klumpen hjemme i (nesten) et år til og prøver å ikke stresse med tanken før vi må:Heartred
 
Jeg ønsker en lang innkjøring, forhåpentligvis får hun starte i august så kan vi begynne forsiktig frem til jeg skal på jobb i midten av september.

Hun er skikkelig mammadalt så jeg gruer meh ordentlig på både mine egne men men mest hennes vegne:sorry: Kanskje hun blir litt tøffere i løpet av det neste året før hun må begynne. Det får tiden vise men jeg skal virkelig nyte å ha denne lille klumpen hjemme i (nesten) et år til og prøver å ikke stresse med tanken før vi må:Heartred

Om det er noen trøst var min alvorlig mammadalt frem til sånn 15-16mnd, da var det virkelig noe som løsna. Det hadde gått gradvis fra 12 mnd, men sakte. Vi øvde på at han var bare med pappa eller noen andre, hvor han følte seg trygg, så han fikk erfare at det var andre personer som var trygge også. Så det er godt mulig hun er helt annerledes om et lite år fra nå :) ❤️ men reaksjoner på barnehagestart er ganske normalt uansett da, i ulike former.
 
Om det er noen trøst var min alvorlig mammadalt frem til sånn 15-16mnd, da var det virkelig noe som løsna. Det hadde gått gradvis fra 12 mnd, men sakte. Vi øvde på at han var bare med pappa eller noen andre, hvor han følte seg trygg, så han fikk erfare at det var andre personer som var trygge også. Så det er godt mulig hun er helt annerledes om et lite år fra nå :) ❤️ men reaksjoner på barnehagestart er ganske normalt uansett da, i ulike former.
Det er veldig godt å lese:Heartred Jeg håper hun klarer å føle seg tryggere etterhvert. Både jeg og pappaen var veldig mammadalter når vi var små også:p
Jeg skal prøve å legge forholdene til rette for en myk barnehagestart i hvertfall og så får vi øve litt dette året som kommer, mye har sikkert litt med modenhet å gjøre også og at all familie bor på andre siden av landet.
 
Mi startet på dagen hun fyllte 11 mnd, vi har hatt nå 2,5 mnd ned rolig start, med korte dager og mye fri inn i mellom.

Hun hat vært der for det meste i kjærnetida, men nå har vi startet med lenger dager.

Hun spiser frokost, leker inne med alt mulig, duplo, dukker, leser bøker etc er ute i sandkassa, disser/husker og er ute på tur sammen meg gruppa si. De har forteller stund, sang/dans stund, lærer tegnespråk og lager kunst ev ulike slag:)

Synes hun har virkelig kommet ut av skallet sitt denne tiden hun har gått i barnehagen:) hun jenta mi har også vært veldig mamma dalt, og skeptisk til andre mennesker faktisk så gale mellom 4-8 mnd og mellom 9-11 mnd at ingen andre i familien har fått komme i nærheten av henne:-/ men det fikk veldig bra likevell. Ble litt ekstra dalt på meg en periode etter barnehage start å skulle passe på meg men gikk over etter et par uker:)

Nå i helgen hadde hun med en konvolutt hjem fra barnehagen på fredag som sto «åpnes på farsdagen» da hadde de hatt fingermaling og alle barna hadde fått malt hver sitt bilde, hun virket så stolt, for rundt å bar på bildet pekte og pratet:)
 
Mi startet på dagen hun fyllte 11 mnd, vi har hatt nå 2,5 mnd ned rolig start, med korte dager og mye fri inn i mellom.

Hun hat vært der for det meste i kjærnetida, men nå har vi startet med lenger dager.

Hun spiser frokost, leker inne med alt mulig, duplo, dukker, leser bøker etc er ute i sandkassa, disser/husker og er ute på tur sammen meg gruppa si. De har forteller stund, sang/dans stund, lærer tegnespråk og lager kunst ev ulike slag:)

Synes hun har virkelig kommet ut av skallet sitt denne tiden hun har gått i barnehagen:) hun jenta mi har også vært veldig mamma dalt, og skeptisk til andre mennesker faktisk så gale mellom 4-8 mnd og mellom 9-11 mnd at ingen andre i familien har fått komme i nærheten av henne:-/ men det fikk veldig bra likevell. Ble litt ekstra dalt på meg en periode etter barnehage start å skulle passe på meg men gikk over etter et par uker:)

Nå i helgen hadde hun med en konvolutt hjem fra barnehagen på fredag som sto «åpnes på farsdagen» da hadde de hatt fingermaling og alle barna hadde fått malt hver sitt bilde, hun virket så stolt, for rundt å bar på bildet pekte og pratet:)

Tusen takk for utfyllende svar :) så koselig å lese at det gikk så greit for jenta di :)
 
Min startet også i barnehagen da ho var 11mnd. Da hadde hun begynt å gå og var veldig interessert i andre barn. Var på besøk der hver dag i 2 uker i forkant og hun likte seg godt. Masse forskjellige leker og spennende eldre barn som underholder. Sovingen kom litt ut av rutinene i starten og merket at hun var veldig sliten etter barnehagen, så det er kanskje forskjellen ved å de starter litt senere. Nå har hun gått der i 2mnd og jeg merker at hun kan syns det blir litt kjedelig de dagene hun er hjemme pga sykdom, så jeg tror bhagen har vært et veldig fint sted for ho.
 
Back
Topp