Sommersol20
Betatt av forumet
Noen som planlegger barnehagestart i august/september 2026? Hvordan legger dere opp permisjonen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi også! Tror planen nå er at jeg har ca 1 år (+/-) 100% permisjon (vi deler den betalte permisjonen likt og så tar jeg ut ulønnet etter det), og så tar mannen over med sin lønnet permisjon. Og så får man jo kontantstøtte fra fylte 1 år fram til barnehagestart august. Vi må fortsatt regne litt detaljert på det, men det var slik vi gjorde det med januarbarnet i 2022 og det var en grei løsning.Noen som planlegger barnehagestart i august/september 2026? Hvordan legger dere opp permisjonen?
Smart og veluttenkt plan!Vi har faktisk begynt å se på en alternativ plan til vår opprinnelige. Vurderer nå 80%. Da tar jeg 19 + 20 uker (permisjon), + 5 uker (opptjent ferie) + 3 uker (overført ferie), + 1 uke (avspaseringstimer), + 1 uke (kompensasjonsdager), + 1 uke (ferie i 2026). Så tar mannen 19 uker (permisjon), + 4 uker (ferie) + 1 uke (avspasering/komp.dager), også tar vi de siste 3 ukene sammen i juli så vi får felles sommerferie når barnehagen er stengt og vi har tre små barn hjemme. Vi har begge nok ferie igjen til å gjøre det med denne løsningen.
Så er vi (med min termin) kommet oss 23. August uten noe ulønna. Da kan han eller jeg ha tilvenning i barnehagen i tre uker august 2026. Vi får 58 uker (+ 3 uker før termin) med lavere lønn, og begge får mindre feriepenger året etter, men vi tror, at dersom vi ikke får barnehageplass før august, så er det mindre tap, enn om vi tar 100% permisjon og ca. 3 mnd ulønna, med påfølgende tap av feriepenger året etter i tillegg. Så får vi vel 4-5 mnd med kontantstøtte i 2026 med denne løsningen.
Vi er i tvil om å gjøre det sånn, for det kan godt være vi får barnehageplass slik som med de to andre født i februar og april. Begge fikk plass fra tiden vi ønsket (februar/april). Må snakke med barnehagene før vi bestemmer oss.
Ja, nå er det bare å kjøre på. Det er mye mindre rigid nå! Jeg pleier f.eks. å ta ut ferien min når jeg vet at jeg har dagvaktsuker, for da taper jeg ikke tilleggene mine på å ha ferie, siden jeg får tilleggene når jeg har permisjon. F.eks. kan du ta 8 uker permisjon, 2 uker ferie, 10 uker permisjon, 1 uke ferie, 2 dager permisjon, 1 jobbdag (f.eks. seminar eller HMS-dag), 4 dager ulønna permisjon, 3 uker permisjon osv. Du står mye friere nå.Smart og veluttenkt plan!
Er det sånn nå at man får ta ut ubegrenset med antall feriedager under permisjonen? Sist var det bare lovbestemt ferie, altså 21 dager. Supert om det er greit med mer og oppspart ferie!
Nice! Ja, det gjør det mye friere når man må trikse og fikse med lang permisjon!Ja, nå er det bare å kjøre på. Det er mye mindre rigid nå! Jeg pleier f.eks. å ta ut ferien min når jeg vet at jeg har dagvaktsuker, for da taper jeg ikke tilleggene mine på å ha ferie, siden jeg får tilleggene når jeg har permisjon. F.eks. kan du ta 8 uker permisjon, 2 uker ferie, 10 uker permisjon, 1 uke ferie, 2 dager permisjon, 1 jobbdag (f.eks. seminar eller HMS-dag), 4 dager ulønna permisjon, 3 uker permisjon osv. Du står mye friere nå.
Før kunne man ikke avslutte mors permisjon med ferie, så man måtte spare én permisjonsdag, for så å ta ut ferie, hvis du ikke hadde tatt den ut allerede. Så kunne du avslutte med én dag permisjon før parter overtok permisjonen dagen etter. Mens mannen stod fritt til å ha ferie på slutten av sin. Slik var det med min første. Dette er det altså slutt på nå (og siden 2022 tror jeg)