Barnehagestart og soving

Minerva

Forumet er livet
VIP
Nå går jeg og lurer litt her.
Sliter litt med leggingen nå på sommeren - akkurat som i fjor gikk alle de fine "rutinene" våre i vasken når det ble lyst og varmt i været, og innsovning kl.19-19.30 ble plutselig innsovning 21-22.30...

Frem til ferien har han sovet en time i barnehagen, for så å bli vekket - kuttet først ned til 1 1/2 time og så til 1 for kveldsleggingens skyld.
Uten denne luren slukner han lett på bussen hjem (16.45ish). Han har kuttet dagsovingen i helgene, det er kun i barnehagen han slukner uten trøbbel.
Nå i ferien har det vært mye mas med sovingen, og jeg ser at han sover for få timer i døgnet dag etter dag, for så å slukne for et godt ord i bil/buss/godstolen før barne-TV etc.

I morgen begynner han i storbarnsavdeling i ny barnehage, 3-6 år. Jeg ANER ikke om det er vanlig med dagsoving blandt de minste der - samme barnehage har også småbarnsavdeling med små barn som sover, men vet ikke hvordan de legger det opp for de "store" barna.
Skal jeg bare be dem kutte dagsøvnen først som sist? Teste det ut første uka og se hvordan det går?
Håper jo at jeg skal klare å holde ham våken til leggetid slik at han faktisk SOVNER kl.19 (er litt nødvendig når vi faktisk må opp kl.06).

Er vel egentlig ikke noe klart "spørsmål" her, mer et behov for tilbakemeldinger - høres det ut som en plan?
Hvordan har dere med fremdeles dagsovende barn (om det er noen) tenkt å gjøre det?

Er forøvrig ganske spent - G begynner i ny barnehage (fremdeles studentbarnehage, bare en som har storbarnsavdeling og ligger på andre siden campus) og vi har ikke fått så mye som et brev med informasjon. Jeg måtte google meg fram til adressen for å finne ut OMTRENT hvor den ligger... [&:][8D]

Adrian sov også i bhg før ferien. Det har også innimellom blitt sene kvelder på han i sommer. Og like tiiidlig opp selv om det ble sent kvelden før. Men sjeldent sovet på dagen i ferien.

Idag begynner også han på stor avdeling, og der får de sove hvis de har behov for det. Jeg jobber i bhg, og har jobbet i flere bhg. Der får alle 3åringer som begynner på stor avdeling sove hvis de trenger det. Tenker nok det er slik hos dere og [:)]

Jeg tror nok Adrian må sove litt i bhg de første mnd, det er stor omveltning for de å begynne på stor avdeling! Blir spennende å se [;)]

Litt samme problemstillinga her. Johan har tulla utrulig mykje med legginga dei siste kveldane, men er usikker på om at det kjem av at han har vert hos faren og lagt seg til andre rutinar der, om han har sove for mykje på dagatid (1-2 timar) eller om det rett og slett berre er ein liten fase det her. Har iallefall vert veldig lett å legge tidligare i sommar, til tross for lyse netter. Leggast som regel rundt kl. 19, opp rundt kl. 08 [:)]

Idag gav eg beskjed om at han helst kunne la vere å sove, om han ikkje har eit veldig behov. Han går på ei mellomavdeling (2-4 år), så er som regel alltid eit eller fleire barn som skal ha ein lur i løpet av dagen [:)] Eg tenker litt som deg Minerva, vi får sjå korleis det går etterkvart som vi kjem inn i kvardagen igjen [:)]

Ja, jeg tok med vogna og ba beskjed om at han FÅR sove hvis han absolutt VIL eller ser ut til å desperat trenge det, men maks den vanlige timen. [:)]
Så får vi se - tror det kan bli tungt nok for ham de første dagene, med ny barnehage, dobesøk (er bleiefri, heeelt ferskt! [:D]), lange bussturer og tidlige morgener (må opp 06), så det blir nok litt brutalt å "nekte" ham dagsøvn om han virkelig trenger det.

Hvordan gikk det idag? Ble det noe soving på dagen?

Her slutta vi med dagsovinga i november i fjor. De første ukene var slitsomme! Hun sovna stående på kjøkkengulvet når hun kom hjem fra bhg, hehe.. Men det gikk seg til [:)]

Så du kan jo prøve med soving på dagen, for å se hvordan han oppfører seg på kvelden. Men jeg mener, at blir det mange kvelder på rad med leggetull, så hadde jeg kutta dagduppen glatt!

Fikk ikke vite om han har sovet i dag - var bare assistenter fra den andre avdelingen der når jeg hentet.
Spurte G, men han klarte ikke å bestemme seg for om han hadde sovet eller ikke. [8D]
Men han sluknet på bussen på veien hjem, og sovnet ikke før rundt 20.30 etter at jeg hadde sittet en evighet ved sengekanten. [8|]

Men greier du ikke å holde han våken på bussen altså? Han sitter jo ved siden av deg/ i fanget ditt/ i vogna?

Jeg sliter med å holde Ane våken når jeg kjører bil når hun er trøtt, og ikke har med noen "hjelpere", men ellers så nekter jeg henne faktisk å sove. Hun blir RASENDE, men det får bare så være, jeg orker ikke tulleball på kveldstid pga en liten powernap som ødelegger alt [;)]

Er veldig vanskelig når jeg til stadighet dupper av selv på bussen...
Og når G er trøtt og vil sove så bare slukner han - kan sitte og snakke med ham og plutselig innser jeg at han har lukket øynene. [8D]
Sitter han på fanget er det enda farligere, men siden bussen vanligvis blir stappfull synes jeg det er litt dumt å ta opp to seter om vi ikke må.
Klarte nesten å holde ham våken i dag, ble bare 5-10 minutter avbrutt søvn (hvor jeg snakket til ham, løftet hodet hans, byttet stilling på ham, kilte ham, kløp ham i øret, blåste ham i nakken, you name it).

Og jeg spurte barnehagen i dag, og han har altså ikke sovet på dagtid verken i går eller i dag.
Kveldsleggingen er fremdeles ingen lek, dessverre. [>:]
I dag tror jeg vi kom i seng en halvtime for sent, men klokka var rett og slett over 17.45 før vi var hjemme, og når han skal se barne-TV, spise middag, dusje/bade, drikke melk og pusse tenner så er det vanskelig å rekke alt før 19. [8|]

Vi har fått ett kjempe problem med lillegutten vår.
Helt til like før ferien,har vi aldri hatt problemer med legging.
Da var det bare å si god natt og slå av lyset.

Nå vil han ikke legge seg om kvelden (kl 19:00),vi holder på til kl 20:00-20:30 før han sovner.
Så våkner han igjen sånn ca ved 23:00 tiden,da er vi igang igjen,så våkner han igjen ca 04:00 og vil ligge inne hos
oss.Da gir han seg ikke,så vi gir dessverre etter.
Han blir kjempe sint og vil at vi skal være inne hos han.
Vi har latt lyset stå på inne på rommet hans,uten hell.Han har sovet veldig lite på dagen nå i ferien.

Så i dag erklærer jeg krig [;)].Jeg satt inn reise senga inn på rommet våres,som han
ikke liker å sove i.Så i natt får han velge,om han vil ligge i en mindre god reiseseng,eller i den gode,stor fine senga si.
Håper inderlig at dette fungerer.Skal si de får sterke meninger når de blir tre år .

Jeg prøvde før ferien å spørre i barnehagen,om vi kanskje skulle kutte soving på dagtid,men de mente han hadde
behov for det.Han blir nok sliten de første dagene etter ferien,så vi fortsetter dag soving (1 time) litt til.Men fortsetter problemene med legging etter 2-3 uker,så kutter vi dagsovingen tvert,for dette er slitsomt.

Lykke til til dere andre med samme problem [&:]

Vi har delvis slutta med dagsoving her, i bhg. har de fått grønt lys til å legge han om han er supertrøtt - ellers sovner han i sandkassa liksom [8D]. Men han er fin sånn at han ikke er vanskelig å legge selv om han napper på dagen, ei heller sur om han ikke gjør det, men tipper vi skal kutte dagsovingen helt fra nå av, samtidig som vi gjør en innsats for en bleiefri hverdag.

Amundsen sover som regel bare når han er hjemme... I barnehagen er han visst for opptatt. Og siden de skal på tur 4 dager pr uke, så lar det seg neppe gjøre å sove hver dag. [8D] I helgene sovner han som regel i bilen når vi kjører, men ikke ellers.

Han er heldigvis like enkel å legge om han har sovet dupp eller ikke, men han står gjerne opp tidligere neste morgen dersom han har sovet dupp. Det gjør ikke meg noe. Om han sover fra 19:30-08:30 eller 19:30-07:30 er hipp som happ for meg. Jeg er oppe fra sju uansett... [:)]

Back
Topp